خوشا آنان‌که سبکبال و خوشنود رفتند

رونمایی از مستند «یک علمدار» شهید مدافع حرم در پردیس سینمائی گلشن برگزار شد

مستند «یک علمدار» با نگاهی به زندگی شهید مدافع حرم، حسین محرابی، شهید روز شهادت امام رضا(ع) با حضور فرماندهان سپاه و بسیج، خانواده شهدا و ایثارگران، مسئولین استانی و شهری در پردیس سینمائی گلشن برگزار شد.

مستند «یک علمدار» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حامد پویان سومین اثر بلند این کارگردان است که به زندگی، نحوه اعزام و شهادت شهید حسین محرابی، در سوریه می‌پردازد. در این مستند ضمن مصاحبه با خانواده، هم‌رزمان و دوستان شهید صحنه‌هایی از حضور این شهید مدافع حرم در سوریه به‌تصویر کشیده شده است.

در همین رابطه گفت‌و‌گویی با حامد پویان کارگردان و تهیه کننده این مستند سینمائی انجام دادیم.

از ایده تا اجرای مستند

حامد پویان مستند ساز درباره چگونگی ساخت این مستند سینمائی اظهار کرد: سال گذشته تصمیم به‌تهیه و ضبط کردیم‌که سه الی چهار ماه از زمان ضبط و تدوین مستند به‌طول انجامید. وی گفت: در این زمینه مصاحبه‌هایی با خانواده، دوستان و هم‌رزمان شهید انجام دادیم. در همین راستا یک احساس نیاز به‌تصاویر و عکس‌های محل شهادت ایشان کردیم و بچه‌های تیپ فاطمییون تصاویر محل جنگیدن و شهادت، شهید «حسین محرابی« را به‌دست ما رساندند و توانستیم در فیلم از این مستندات استفاده کنیم.

کارگردان و تهیه‌کننده درباره ایده و ساخت این مستند بیان کرد: حقیقت ماجرا این است که من این فیلم را خودم انتخاب نکردم ولی تا متوجه شدم دیدم در وسط ساخت این مستند قرار دارم، ابتدا صحبتی با همسر شهید سرکار خانم «بی‌بی مرضیه بلدیه» داشتم و همین‌طورکار جلوتر می‌رفت با دوستان و هم‌رزم‌های شهید آشنا شدم، به‌عنوان مثال در یکی از همین رفت‌و‌آمدها با یکی از خدام حرم امام رضا(ع) آشنا شدم و نزدیک به 2 ساعت درباره شخصیت شهید مدافع حرم  برای ما صحبت کرد و جالب اینجاست که تا همین امروز خانواده شهید این خادم حرم رضوی را ندیده بودند، ایشان را به‌سختی پیدا کردم و اطلاعات خوبی را به ما دادند.

وی افزود : در تمام زمان ساخت این مستند احساس می‌کردم شهید «حسین محرابی» ناظر بر اعمال ما است و خودش دارد این کارها و برنامه‌ها را درست میکند و نظارت دارد. در نهایت تمامی افرادی که در فیلم هستند یک نوع پیوستگی وجود دارد و مثل قطعات پازل در کنار هم قرار گرفتند.

هماهنگی در ساخت مستند

پویان درباره روند ساخت این مستند سینمائی عنوان کرد: برای ساخت مستند و فیلم‌برداری در داخل حرم مطهر امام رضا(ع) همیشه یک‌سری مشکلاتی وجود دارد ولی برای ساخت این مستند برنامه‌ها به‌صورت مرتب و بدون هیچ مشکلی جلو می‌فت و حتی برای فیلم‌برداری و مصاحبه با خادم حرم رضوی در حرم امام رضا(ع) مشکلی فراهم نشد و مستندی با آسودگی خیال درست و فراهم شد.

کارگردان و مستندساز اظهار کرد: برای اولین بار این مستند پخش شد و قرار است به صداوسیما مرکز خراسان رضوی داده شود، و این مورد که از شبکه خراسان رضوی و یا شبکه‌های دیگر پخش گردد هنوز صحبتی انجام نشده است. وی گفت: این مستند در 3 تایم بسته شده است و این تایم 32 دقیقه است و البته با تغییرات کمی باز در تایم 37 دقیقه هم فیلم را تولید کردیم. همچنین برای شرکت در جشنواره‌ها یک تایم 30 دقیقه‌ای را در نظر داریم که استاندارد شرکت در جشنواره است.

کارگردان «یک علمدار» درباره هزینه‌های ساخت مستند گفت: تمامی این هزینه‌ها را به‌صورت شخصی پرداختم، بدون هیچ کمک مالی از موسسه یا ارگان دولتی کار را تولید کردم.

پویان در پایان نسبت به شخصیت شهید مدافع حرم «حسین محرابی» بیان کرد: این فرد شهید خاصی است، شهیدی که نظر کرده است و قبل از اعزامش به سوریه خیلی چیزها را متوجه و به‌دوستانش گفته است. در ساخت این مستند هرچه جلوتر رفتیم با زوایای بیشتری از این شهید بزرگوار آشنا شدیم و این‌قدر صحبت نسبت به این شهید زیاد است که می‌توانم 2 قسمت دیگر نیز بسازم.

شهید محرابی در آخر ماه صفر و در روز شهادت امام هشتم شیعیان در منطقه جنگی حلب «سوریه» بال در بال ملائک گشود و پس از طواف حرم مولایش، شاه خراسان، حضرت علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام در بهشت رضا (ع) مشهد تدفین شد.

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *