تلاش برای انزوای ایران

توطئه هایی برای ایجاد فاصله بین کشورمان و اروپا

سفر رییس‌جمهور ایران به دو کشور سوییس و اتریش در بحبوحه اشکال‌تراشی مقامات کاخ سفید و تلاش مقامات اروپایی برای حفظ برجام بدون آمریکا، نشان داد که دولت توانسته مقتدرانه در فضای بین‌الملل جایگاه خود را حفظ کند و این بار حمایت و پشتیبانی کشورهای اروپایی را با خود همراه کند؛ اتفاقی که ناشی از عملکرد مناسب دستگاه دیپلماسی ایران در جهان است. حضور حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در این کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا دهن‌کنجی بزرگی به آمریکاست.

در این میان اتریش که هم‌اکنون ریاست‌ دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد در مناسبات دیپلماتیک کشورمان از جایگاه و ارزش راهبردی برخوردار است. ناظران مسایل دیپلماتیک باتوجه به اینکه قرار است بسته پیشنهادی اروپایی‌ها در خصوص حمایت از ایران و ابقای برجام تا پایان هفته جاری به مقامات کشورمان تحویل شود می‌گویند سفر رییس‌جمهور اسلامی ایران به همراه هیات بلندپایه سیاسی- اقتصادی به کشورهای اروپایی نشانه آن است که رهبران اروپایی علاقه‌ای به دنبال کردن سیاست‌های آمریکا علیه تهران ندارند و ترجیح می‌دهند به جای چنگ و دندان نشان دادن، از اهرم‌های سیاست برای حل و فصل مشکلات خود استفاده کنند.

دستگیری دیپلمات ایرانی در اتریش

در همین راستا و در حالی که ایران در حال آماده‌سازی شرایط برای مقابله با اقدامات آمریکا است، همزمان با سفر روحانی به سوئیس و اتریش اخباری مبنی بر دستگیری یک دیپلمات ایرانی در اتریش به اتهام همکاری با یک زوج برای بمب‌گذاری در نشست سالانه منافقین منتشر شد. چنین اقدامی آن هم در شرایطی که رئیس جمهوری در سوئیس به سر می‌برد، یادآور خاطراتی است که در دهه 1370 و همزمان با گشایش‌های صورت گرفته میان ایران و اروپا در زمان دولت هاشمی رفسنجایی رقم خورد. در همان زمان نیز ترورهای مشهور به میکونوس و نیز کشف شدن یک کشتی سلاح در بلژیک و ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر متعلق بودن این کشتی به ایران سبب شد تا برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش همکاری‌ها در شرایط دشوار آن زمان دچار مشکل شود.

سه روز قبل نیز خبر دستگیری دیپلمات ایرانی در اتریش هم در راستای آماده‌سازی و تحت شعاع قرار دادن افکار عمومی بین‌المللی صورت گرفته و به خوراک مناسبی برای آمریکایی‌ها در جهت کارشکنی در جریان سفر روحانی به اروپا تبدیل شد. حال در چنین شرایطی دولت اتریش از ایران خواسته مصونیت دیپلمات ایرانی شاغل در سفارت ایران در وین را لغو کند و یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد که سفیر ایران نیز به وزارت خارجه اتریش احضار شده است.

واکنش ایرانی ها

در همین رابطه محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام گفت: چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهوری به اروپا یک عملیات ایرانی، افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده همکاری با همه مقامات ذی‌ربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، می‌باشد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به این اقدام، آن را سناریویی برای تخریب جایگاه ایران نزد افکار عمومی اروپا همزمان با سفر رئیس جمهوری به سوئیس و اتریش دانست و تصریح کرد که ماجرای اخیر برای تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس طراحی و اجرا شده است و اسناد و مدارک متقن برای روشن شدن ابعاد ماجرا آماده ارائه است.

تلاش برای کارشکنی در مذاکرات

پیش از آغاز دیپلماسی روحانی در قلب اروپا، دونالد ترامپ پیام خود را به صورت روشن به اروپایی‌ها اعلام کرده بود. وی سه روز قبل و طی مصاحبه‌ای با شبکه فاکس گفته بود که شرکت‌های اروپایی به طور قطع در صورت همکاری با ایران تحریم خواهند شد. پیش از این نیز ماجرای تحریم نفتی ایران و قصد آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان با هیاهویی کم سابقه همراه بود و حتی کاخ سفید اعلام کرد که موافقت عربستان را برای افزایش تولید نفت اخذ کرده است.

حالا هم برایان هوک، مشاور سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا مدعی است تاکنون 50 کشور از قصد خود برای کاهش فعالیت‌ها در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و قرار است که طی روزهای آتی با سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس این راهبرد پیگیری شود.

هم زمانی ماجرا با نشست ایران و شرکای برجام

تمامی این ماجراها در حالی رقم می‌خورد که روز جمعه نیز قرار است نشستی مهم میان وزرای خارجه ایران و سایر شرکای برجام در وین اتریش برگذار شود.

یک منبع دیپلماتیک در این خصوص گفته است که روز جمعه قرار است بسته اقتصادی کشورهای اروپایی با هدف تامین منافع اقتصادی، تجاری و مالی برای ایران ارائه شود. امری که ایران از زمان خارج شدن آمریکا از برجام بر روی آن تاکید داشته و تصریح کرده است که در صورت عدم تامین منافع ایران، ادامه تعهدات برجامی از سوی تهران امکان‌پذیر نخواهد بود.

حال در شرایطی که اروپایی‌ها پس از دو ماه مبادرت به ارائه یک بسته اقتصادی به ایران کرده‌اند و هنوز این بسته مورد تائید مقامات کشورمان قرار نگرفته است، یک رشته اقدامات برای تحت تاثیر قرار دادن فضای مذاکرات انجام می‌شود. مانورهای رسانه‌ای و تهدیدات آمریکا به بحث ادعای مطرح شده مبنی بر قصد ایران برای بمب‌گذاری در نشست منافقین و دستگیری یک دیپلمات ایرانی پیوند می‌خورد تا ایران را در شرایط فشار وادار به تلطیف سیاست‌های خود در قبال برجام کند.

در همین راستا و در حالی که کشورهای اروپایی با حمایت کلامی از برجام از برنامه خود برای تداوم همکاری شرکت‌های کوچک اروپایی با ایران خبر داده‌اند و ایران نیز تاکید داشته که ادامه تحریم‌ها و برجام به صورت همزمان غیرممکن خواهد بود، دقت نظر روی این موضوعات جهت تغییر فضای رایزنی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرا که تجربه مذاکرات قبلی نیز نشان داده است که طرف مقابل برای اعطای امتیاز، با پیش کشیدن مسائل غیر مرتبط با موضوع مذاکره قصد در تقلیل منافع ایران را داشته است.

انتهای خبر/علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *