تاثیرات ورزش بر سلامتی

اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد

طبق گفته‌ی دکتر دنیل لندرز از دانشگاه ایالت آریزونا، ورزش منظم اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد. هر دوی این مشکلات بعد از ۹ تا ۱۰ هفته فعالیت هوازی منظم بهبود می‌یابند، و ورزش ممکن است بر افرادی که بسیار مضطرب یا بسیار افسرده هستند، نسبت به آن‌هایی که فرم خفیف این مشکلات را دارند، تأثیر مثبت بسیار بهتری داشته باشد. سایت هلپ گواید توضیح می‌دهد که ورزش کردن میزان سروتونین، اندورفین‌ها و دیگر مواد شیمیایی که تأثیر آرام‌ بخش و ضدافسردگی دارند را بالا می‌برد.

حال خودتان را بهتر کنید

وقتی از نظر جسمانی احساس بهتری داشته باشید، احتمال اینکه از نظر احساسی نیز بهتر باشید بیشتر است. ورزش منظم می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بخوابید، ممکن است انرژی بیشتری به شما بدهد و می‌تواند کمک کند تا بخش‌های مختلف بدنتان را سفت و محکم کنید، که باعث می‌شود در لباستان بهتر به نظر برسید. تمام این‌ها می‌توانند باعث هشیاری بیشتر شما شوند و ممکن است عزت ‌نفس شما را بالا ببرند. اندورفین‌ها که روحیه‌ی شما را بهتر می‌کنند، می‌توانند مهارت‌های شما در تمرکز را نیز افزایش دهند. این به شما اجازه می‌دهد تا بهتر بر روی روابط، شغل یا کارهای مدرسه‌تان تمرکز کنید، که می‌تواند حس اعتماد به ‌نفس شما را افزایش دهد.

فواید اجتماعی ورزش

هر چه سلامت احساسی و عزت ‌نفس شما بهتر شود، روابط اجتماعی شما نیز بهبود پیدا می‌کنند. احتمال اینکه به خاطر افزایش اعتماد به ‌نفستان با دیگران ارتباط برقرار کنید بیشتر است. همچنین، شرکت در یک کلاس ورزشی یا ایروبیک، شما را با افراد جدیدی آشنا می‌کند که علائق مشترک خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارید. ملاقات با دیگران ممکن است اولین قدم به سمت پایه ‌ریزی دوستی‌های جدید و ایجاد یک شبکه‌ی پشتیبان باشد. اگر علاقه‌ای به ورزش گروهی ندارید، بازهم می‌توانید با درخواست کردن از یکی از آشنایان برای پیاده ‌روی منظم، یا آشنایی با افراد در استخر یا زمین تنیس محله از فواید اجتماعی ورزش کردن بهره ببرید.

ملاحظات ویژه

دانشکده‌ی پزشکی بیلور هشدار می‌دهد که در برخی موارد، ورزش بسیار زیاد می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت احساسی شما داشته باشد. اگر در ورزش کردن افراط کنید، ممکن است نشانگر این باشد که در معرض خطر اعتیاد قرار گرفته‌اید. علائم هشدار دهنده شامل صرف زمان بیشتری برای ورزش کردن نسبت به زمانی که با دوستانتان می‌گذرانید، یا لطمه زدن به عملکرد یا رتبه‌ی شغلی‌تان است. یک نشانه‌ی دیگر از زیاده ‌روی بالقوه ناسالم، احساس گناه به خاطر یک روز انجام ندادن برنامه‌ی روزانه است. اگر نگران این هستید که ممکن است برنامه‌ی روزانه‌تان تأثیر زیان‌ آوری بر سلامت اجتماعی یا احساسی شما داشته باشد، با پزشکتان صحبت کنید.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *