بیمه درمان اعتیاد به داد معتادان رسید

 

سرپرست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی گفت: بیش از 100 هزار نفر در 750 مرکز درمان اعتیاد ماده 15 تحت پوشش درمان غیربستری قرار گرفتند.

روز گذشته وحید اشرفی در نشست خبری با اصحاب رسانه، به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به افزایش کشت خشاش در کشورهای همسایه افزود:  براساس آمار و گزارش از محصولات مخدری که در کشور افغانستان کشت می‌شود، سطح زیر کشت خشاش در سال 96 حدود 238هزار هکتار رسید که نسبت به سال گذشته 63 رشد داشته است. همچنین استان‌هایی که زیر کشت خشاش در سال 96 بوده‌اند، 24 استان گزارش شده است.

وی افزود: میانگین برداشت محصول از هر هکتار نیز افزایش یافته و از هزار هکتار 27کیلوگرم تریاک برداشت شده که بازهم افزایش یافته است. در مجمع میزان تولید تریاک در کشور افغانستان حدود 9هزار تن برآورد شده که نسبت به سال قبل 87 درصد رشد داشته است. همه این‌ها به نوعی بیان‌گر این موضوع است که ما شاهد افزایش رشد تولید مواد مخدر هستیم و حدود یک سوم از مواد مخدری که در کشور افغانستان تولید می‌شود برای رسید به مسیر خود از کشور ما عبور می‌کند. ایران در مسیر کشورهای اروپایی قرار دارد و موادمخدری که در این کشورها ارائه می‌شود، بالاجبار از ایران عبور می‌کند. با توجه به اقداماتی که در مرزهای شرقی به ویژه استان خراسان‌رضوی و خراسان جنوبی انجام شد، به دلیل حفاظت و مراقبت ویژه در شهرهای مرزی خراسان، قاچاقچیان به ناچار به سمت مرزهای جنوبی تمایل پیدا کردند. در پنج سال اخیر نیز، اقدامات موثری در راستای مقابله با ورود قاچاقچیان در مرزهای کشور از سمت جنوب داشتیم، و حمل مواد مخدر از راه‌های زمینی کاهش یافته است.

اشرفی بیان کرد: در سه ماهه سال جاری حدود 9500 کیلو موادمخدر کشف شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 22 درصد رشد داشته است. عمده کشفیات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی در سال جدید و سال گذشته به ترتیب تریاک، حشیش، هروئین و شیشه بوده است.

سرپرست شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در سال 96 بیش از 31هزار نفر در راستای اهداف مبارزه با مواد مخدر دستگیر شده‌اند که این تعداد متشکل از قاچاقچیان و معتادان بوده، همین‌طور در سه ماهه جاری 1392 نفر دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. حدود 8500هزارنفر معتاد متجاهر جمع‌‌آوری شده به مراکز ماده 16 منتقل شدند.

اشرفی با اشاره به افزایش 70 درصدی دستگیری معتادان متجاهر در استان گفت: همچنین 56 باند قاچاق مواد مخدر در سال گذشته در استان متلاشی شدند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در زمینه ترک اعتیاد در استان وجود دارد خاطرنشان کرد: یکی از عمده‌ترین مسائل این است که متاسفانه شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز ترک اعتیاد قانونی و رسمی هستند و معتادان این شهرستان‌ها به مشهد منتقل می‌شوند اما تلاش داریم در حوزه اشتغال زایی معتادان بهبود یافته تلاش داشته باشیم و برای نمونه سال گذشته 4500 مورد اشتغال در این حوزه ایجاد شد.

سرپرست شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر افزود: علیرغم افزایش 100 درصدی شیوع اعتیاد در کشور، شاهد کاهش شیوع اعتیاد در استان بودیم که نتیجه اقدامات فرهنگی پیشگیری و آموزش های عمومی سراسری در محیط های مختلف آموزشی، کارگری و اداری، محلات و خانواده طی سالهای گذشته می باشد.

وی گفت: درخواست اقدام موثر برای پیشگیری از مصرف ریتالین در فصل امتحانات در محیط های دانشگاهی و دانشجویی،پیشنهاد آموزش مهارت های زندگی در سرفصل و محتوای آموزشی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان ،پاکسازی حریم مدارس استان خراسان رضوی از خرده فروشان و عرضه‌کنندگان موادمخدرو روان گردان، برگزاری نخستین دوره جشنواره و مسابقات بومی محلی شرق کشور با حضور 750 ورزشکار از 6 استان شرق کشور با شعار ورزش آری اعتیاد هرگز از دیگر اقدامات پیشگیرانه در سال جاری می باشد.

اشرفی خاطرنشان کرد: در سال 1396 بیش از 32 تن انواع مواد مخدر و روانگردان در استان کشف و ضبط گردید که نسبت به سال قبل 9 درصد افزایش داشته است که بیشترین موادمخدر و روانگردان مکشوفه به ترتیب تریاک (77 درصد)، حشیش (11 درصد)، هروئین (9 درصد)، مرفین (2 درصد) و شیشه (1 درصد) می باشد.

سرپرست شورا با اشاره به اهم اقدامات حوزه درمان، کاهش آسیب و حمایت های اجتماعی طی سال 1396گفت: بیش از 100 هزار نفر در 750 مرکز درمان اعتیاد ماده 15 تحت پوشش درمان غیربستری و نگهدارنده با دارو قرار گرفتند که در راستای گسترش خدمات درمان اعتیاد برای کلیه اقشار، پوشش بیمه درمان اعتیاد برای 6900 نفر از بیماران نیازمند و عقد قرارداد بیمه سلامت با تعداد 78 مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد صورت گرفت.

وی با تشریح جزئیات مشمولین بیمه درمان ترک اعتیاد بیان کرد: در کلینیک‌های درمان سرپایی معتادان خدمات بیمه اعتیاد ارائهخ می‌شود که حدود 750 مرکز در حال حاضر در مشهد وجود دارد. حدود 78 مرکز را مشخص کردیم، افرادی که قادر به پرداخت هزینه ترک اعتیاد خود نیستند، با الزام به داشتن بیمه، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و به صورت رایگان تحت درمان قرار گیرند. حدود 120هزار تومان کمک هزینه ترک اعتیاد به معتادانی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند تعلق می‌گیرد. حدود 7هزار نفر از امکان بیمه ترک اعتیاد در سال گذشته استفاده کردند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «صبح امروز» در رابطه با بحث کمپ ترک اعتیاد کودکان در مشهد افزود: کمپ ترک اعتیاد تنها منحصر به معتادان از رنج سنی 15 تا 65 سال است و برای کودکان معتاد هیچ کمپ مجزایی در نظر گرفته نشده است، ارائه خدمات به کودکان و نوزادان معتاد نیازمند یک پروتکل ویژه است و آماری از کودکان معتاد به شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ارائه نشده است. درمان کودکان معتاد نیازمند شیوه خاص و ویژه‌ای است که منحصرا به آن پرداخته نشده اما کودکانی که شناسایی می‌شوند به دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها برای درمان اعتیاد ارجاع داده می‌شوند. همچنین روش‌های اجرایی درمان بحث اعتیاد در کودکان و نوزادانی که از بدو تولد معتاد بودند، تاکنون ارائه نشده.

سرپرست شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر در حاشیه این نشست با اشاره به سایر اقدامات در سال گذشته خاطرنشان کرد:شال گذشته شاهد مواردی چون ، کاهش 11 درصدی ورودی زندانیان جرائم مواد مخدر علیرغم افزایش ورودی سایر جرائم، کاهش 3 درصدی دستگیری قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر (10900 نفر)، افزایش 16 درصدی جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر (8400 نفر)، افزایش 1 درصدی کشفیات انواع مواد مخدر و روانگردان (29800 ک گ) و همچنین افزایش 10 درصدی انهدام باندهای قاچاق مواد مخدر و روانگردان (55 باند) بوده‌ایم.
انتهای خبر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *