وصله ناجور

پاییز سال گذشته، در تاریخ 24 آبان ماه و مصادف با «روز کتاب و کتاب‌خوانی»، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از پروژه کتابخانه مرکزی مشهد با حضور اصحاب رسانه بازدید کرد. پروژه‌ای ملی که سال 74 آغاز شد و پس از 23 سال همچنان ناتمام مانده است.

در این بازدید، حسین اکبری، مدیرکل سابق کتابخانه ‌های عمومی خراسان رضوی گفت: در  ابتدا، پروژه کتابخانه مرکزی، پروژه‌ای ملی بود اما در حال حاضر به یک پروژه استانی تبدیل شده و سقف اعتبارات استان برای تکمیل این ساختمان و بهره برداری از آن کافی نیست. وی درباره آغاز دوره جدید تخریب و فرسایش ساختمان ابراز نگرانی کرد و خواستار پیگیری های مستمر و جدی از سوی پژمانفر برای اتمام کار کتابخانه شد.

پژمانفر در این بازدید پروژه کتابخانه مرکزی را زخمی کهنه بر جان مشهد دانست و گفت: مشهد، پایین ترین سرانه کتابخانه ای را با توجه با جمعیت 3 میلیون و دویست هزار نفری ‌اش در مقایسه با سایر کلان شهرهای کشور دارد. نماینده مردم مشهد و کلات از اصحاب رسانه خواست تا این موضوع را رها نکرده و در اولویت مطالبات قرار دهند. وی افزود: تا پایان بهمن ماه 96، جلساتی استانی و کشوری  با حضور استاندار، وزیر فرهنگ و ارشاد، مدیر نهادکتابخانه‌های عمومی استان، سازمان برنامه و بودجه استان، مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر ترتیب خواهم داد و گزارش کار و زمان نهایی به اتمام رسیدن پروژه را در حضور رسانه‌ها اعلام خواهم کرد.»

در این بازدید اعتبارات لازم برای اتمام پروژه 14 میلیارد تومان برآورد شد و پیمانکار پروژه برای تحویل کتابخانه در طول 6 ماه اعلام آمادگی کرد به این شرط که مسئولین مربوطه اعتبارات لازم را تامین کنند.

از این بازدید 6 ماه می گذرد و در پایان بهمن ماه گزارشی به اصحاب رسانه ارائه نشد. با وجود برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های بسیار پژمانفر، مسئولین در این مدت به وعده‌هایشان برای تامین اعتبارات عمل نکردند و پروژه کتابخانه مرکزی مشهد رو به تعطیلی است. برای پیگیری وضعیت نهایی کتابخانه با پژمانفر گفت و گویی تازه داشتیم و دلیل ناتمام ماندن پروژه را جویا شدیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در رابطه با پیگیری به نتیجه رساندن پروژه گفت: در این مدت جلسات متعددی با استاندار، وزیر فرهنگ و ارشاد، سازمان برنامه و بودجه و علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور داشتیم اما متاسفانه پیگیری‌ها به نتیجه نرسید و چند روز قبل پیمانکار پروژه با من تماس گرفت و گفت در این مدت بسیار کار کرده‌ام اما از آنجایی که پولی دریافت نمی‌کنم، علی رغم میل باطنی‌ام مجبور هستم پروژه را متوقف کرده و بخوابانم.

وی افزود: ناتمام ماندن یک پروژه ملی پس از 23 سال هیچ توجیهی ندارد و در واقع لکه سیاهی است در کارنامه مدیریت استان و لکه ننگی است بر دامن شهر. تکمیل پروژه نیاز به اعتبار چندانی ندارد، پیمانکار هم به دنبال پول نیست و حتی اگر اوراق مشارکت هم به او بدهند قبول می کند؛ اما همچنان سو مدیریت و خلف وعده‌ها در این رابطه وجود دارد. با پیگیری‌ها و تلاش‌های مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، علی اکبر سبزیان قرار شد تکمیل این پروژه در مصوبات سفر رئیس جمهور به مشهد قرار بگیرد و من مطلع نشدم که این موضوع در مصوبات سفر قرار گرفته است یا خیر.

پژمانفر در رابطه با اینکه این سو مدیریت متوجه کدام نهاد ها و مسئولین است تصریح کرد: مشکل اصلی پروژه عدم پشتیبانی مالی و تامین اعتبارات است و در این رابطه استاندار، سازمان برنامه و بودجه خراسان، وزیر فرهنگ و ارشاد و معاون اداری مالی ارشاد باید پاسخگو باشد. چون ما در طی جلساتی این مسئولین را کنار هم نشاندیم و توافقاتی صورت گرفت که حمایت از این پروژه را ادامه بدهند و به سرانجام برسانند. کار هم مدتی شتاب گرفت اما سرانجام بر اثر عدم پشتیبانی لازم، متوقف شد.

 

محمد مقدوری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در رابطه با قرار گرفتن تکمیل این پروژه در دستور کار مصوبات سفر رئیس جمهور به مشهد گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان رضوی این مشکل جزو پیشنهادات ما بوده و درخواست داشتیم تا کسری این پروژه از محل این سفر تامین شود. امیدواریم با تصویب این طرح مشکل حل شود و نگرانی ها مرتفع شود. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که پیشنهاد قبلی ما این بوده که مشکل توسط نهاد کتابخانه های کشور حل و بودجه از این محل تامین شود اما آنها نیز با مشکلات مالی مواجه بودند و نتوانستند اقدامی صورت بدهند.

پس از آن با محمد تقی خزائی، پیمانکار پروژه مصاحبه ‌ای داشتیم. وی در رابطه با دلیل ناتمام ماندن کار گفت: من از سال 91 پروژه را تحویل گرفتم و سالهاست که روی پروژه کتابخانه مرکزی کار می‌کنم. اگر از الان تامین اعتبار صورت بگیرد و دوباره مشغول کار شویم حدود پنج ماه زمان می‌برد تا کتابخانه مرکزی آماده شود اما هر بار مسئولین جلسه می گذارند و وعده می‌دهند که پول لازم برای تکمیل پروژه را پرداخت می‌‎کنند اما هیچکس به تعهدش عمل نمی کند.

وی افزود: ما مسئول نوسازی این ساختمان هستیم و وظیفه تامین اعتبار آن با دستگاه های مرتبط است که هیچکدام به وعده‌هایشان عمل نمی کنند. پروژه در حال حاضر نیمه تعطیل است و تا چند روز آینده هم کاملا تعطیل می شود. هزینه ای که برای پایان پروژه نیاز داریم حدود 12 تا 14 میلیارد تومان است. متاسفانه با هر بار وعده‌ دادن مسئولین ما کار را شروع می‌کنیم و با این باور که پولی پرداخت می‌شود به مردم بدهکار می‌شویم. در حال حاضر من پنج میلیارد تومان از دستگاه‌های مربوطه طلبکار هستم و مسئول یا نهادی هم پاسخگوی ما نیست.

انتهای خبر/هدیه ریحانی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *