مسئولیت نظارت بر باشگاه‌ها در اختیار هیئت‌ها قرار خواهد گرفت

یکی از ورزش‌های محبوب جوانان که چند سالی است رونق بسیار خوبی گرفته، پرورش‌اندام. ورزشی که آنقدر در میان جوانان امروز محبوب شده که حاضرند با هر ترفندی عضلات خود را حجم دهند و به آنها فرم دلخواهشان را بدهند و از این زیبایی استفاده کنند. البته این نکته را نباید نادیده گرفت که تمام ورزش‌ها امروز به بدنسازی در رسته خود احتیاج دارند و هر ورزشی بنا به نوع ورزش و فعالیت بدنی به حرکات بدنسازی احتیاج دارد. به همین منظور سراغ مهدی بکائیان رئیس هیئت پرورش‌اندام رفتیم و در گفت‌وگویی با وی با این ورزش و باشگاه داری و … بیشتر آشنا شدیم.

مهدی بکائیان در ابتدا در مورد مجوز باشگاه‌ها به خبرنگار صبح امروز اینطور گفت: در مجموعه وزارتخانه ورزش و جوانان قسمتی به نام امور باشگاه‌ها وجود دارد که هرکس نیاز به مجوز باشگاه دارد به این قسمت مراجعه کرده و پس از طی مراحل اداری مورد بررسی قرار می‌گیرند تا مجوزهای مربوط به فعالیت‌های مختلفی که در مکان باشگاه مورد نظر صورت می‌گیرد، صادر شود. در این پروسه امور باشگاه‌ها متقاضی را به هیئت معرفی می‌کند و هیئت که تنها باید بحث فنی یک باشگاه را مورد بررسی قرار دهد با اعزام تیم متخصص امکانات فنی باشگاه را مورد بررسی قرار داده و به امور باشگاه‌های سازمان ورزش و جوانان اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: همانگونه که گفته شد مسئولیت هیئت‌های ورزشی در این بحث تنها بررسی امکانات فنی باشگاه است و حق بازرسی از ما گرفته شده، اما در جلسه اخیر مجمع‌ روسای هیئت‌های پرورش‌اندام کشور، مدیرکل نظارت وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد از این پس مسئولیت نظارت بر باشگاه‌ها در اختیار هیئت‌ها قرار خواهد گرفت. قطعا این کار به نفع وزارتخانه است چرا که نیرو و هزینه زیادی باید صرف این بحث شود.

رئیس هیئت پرورش‌اندام اظهار داشت: سال گذشته من کمیته امور باشگاه‌های هیئت پرورش‌اندام را موظف کردم تا در 9 ناحیه همه باشگاه‌ها را به دقت شناسایی کنند و برای این کار در هر ناحیه 10 نفر را بکار گرفتیم. با این اقدام توانستیم آمار تمام باشگاه‌های آقایان و بانوان مجاز و غیرمجاز سطح شهر را بدست بیاوریم و آن را به سازمان ورزش و جوانان استان خراسان رضوی و ستاد نظارت بر سلامت ورزش کشور ارائه کنیم.

وی در بحث شهریه‌هایی که باشگاه‌ها دریافت می‌کنند گفت: متاسفانه تاکنون چارچوب خاصی برای شهریه‌ها در نظر گرفته نشده است. اما اقداماتی انجام شده که این بحث مورد بررسی قرار گیرد و البته اکنون نیز اگر احساس شود باشگاهی خارج از حد معقول شهریه دریافت کرده حتما برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص ستاد نظارت بر سلامت ورزش نیز گفت: این ستاد متشکل از 5 نفر که حکم کشوری و چند نفر که حکم استانی دارند، است. 5 نفری که حکم کشوری دارند، من و آقایان بخشی‌محبی معاون دادستان، گلدوزیان رئیس هیئت پزشکی ورزشی، احتشام‌فر از علوم پزشکی و صبوریان مدیرکل سازمان ورزش و جوانان خراسان رضوی هستند. تاکنون سه جلسه توسط این ستاد برگزار شده است و من بسیار امیدوارم که به واسطه این همکاری بتوان بسیاری از مشکلات اساسی ورزش استان را حل کرد. به عنوان مثال مشکل مکان باشگاه‌هایی که در طبقات بالایی ساختمان‌ها بودند و نظام مهندسی مجوز فعالیت به آن‌ها را نمی‌داد به واسطه مصوبه این ستاد مبنی بر ادامه فعالیت این باشگاه‌ها در صورت تایید کارشناس دادگستری، حل شد. این دست مشکلات بسیار زیاد هستند و بخطر دخیل بودن چند نهاد در آن همواره باشگاه‌ها را دچار سردرگمی می‌کرد که خوشبختانه با ایجاد این ستاد و حضور نمایندگان همه نهاد‌های دخیل به خوبی می‌توان در خصوص این مشکلات تصمیم‌گیری کرد. بررسی مکان‌های باشگاه‌ها و امکانات ساختمان و بهداشتی بر عهده سازمان ورزش و جوانان است، اما به علت کوتاهی در این بحث، گاهی اوقات بدون اینکه در چارچوب وظایفمان باشد، نظارت‌هایی را انجام می‌دهیم و ضمن تذکر به مسئول باشگاه، موارد لازم را به سازمان ورزش و جوانان اعلام می‌کنیم. ما تا کنون این کار را تنها بخاطر وظیفه اخلاقی و نه قانونی خود انجام می‌دادیم اما با همکاری که با مقام قضایی داشتیم توانستیم برخورد مناسب با متخلفین را داشته باشیم.

بکائیان ادامه داد: با توجه به اینکه تمام رشته‌های ورزشی نیاز به پرورش‌اندام دارند اکنون در استان 500 هزار مخاطب داریم که باید پاسخگوی آن‌ها باشیم. ما تاکنون تمام تلاش خود را برای انجام این وظیفه سنگین انجام داده‌ایم اما نکته اصلی مسئولیت وجدانی است که ما را همواره پای کار نگه داشته است. جای تاسف بسیار دارد که یکی از مسئولین وزارت ورزش می‌گوید من جرات نمی‌کنم فرزندم را به باشگاه‌های ورزشی بفرستم، با این حرف خود را زیر سوال برده‌اند. اگر این ذهنیت وجود دارد نشان از ضعف بزرگ ما مسئولین در مدیریت است. ما باید تلاشمان را دوچندان کنیم و با همکاری همه نهادها فضای سلامت ورزش را برای جوانان ایجاد کنیم که یکی از این کارها ایجاد ستاد نظارت بر سلامت ورزش بود که به لطف خدا شروع به فعالیت کرد.

بکائیان ادامه داد: در هیچ نقطه کشور برگزاری آزمون 600 نفره مربیگری درجه سه نداشتیم، اما این اتفاق اسفند ماه در هیئت خراسان رضوی رخ داد. دوره مربیگری 400 نفره در استان در حالی برگزار شد که با وجود استقبال بسیار بالا ما جلوی ثبت‌نام بیشتر را گرفتیم. علت این موضوع اتفاقات مثبتی است که در هیئت رخ داده است، زمانی که تیم کنونی هیئت را تحویل گرفت سمینارها با 60 نفر برگزار می‌شد، اما اکنون سمینار با حضور 500 نفر برگزار می‌شود در حالی که بسیاری از متقاضیان به علت تکمیل ظرفیت نتوانستند حضور پیدا کنند.

رئیس هیئت پرورش اندام در خصوص مربیان باشگاه‌ها نیز گفت: متاسفانه مربی‌هایی که اکنون در باشگاه‌ها فعالیت دارند همه دارای مجوز نیستند چرا که برخی مدیران باشگاه بخاطر اشتغالزایی برای اطرافیان، افرادی را که مدتی ورزش کرده‌اند به عنوان مربی انتخاب می‌کنند. این مدیران توجه ندارند که اگر مشکل و آسیبی برای کسی ایجاد شود باید پاسخگوی مقام قضایی باشند. در همین زمینه کمیته آموزش هیئت بزودی سمینار حقوق ورزشی را برگزار خواهد کرد. حقوق ورزشی نباید در مسئولین و باشگاه‌داران ترس ایجاد کند، چرا که اگر هرکس وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهد، در صورت بروز آسیب دیدگی نیز مشکلی ایجاد نخواهد شد و البته فرد آسیب دیده نیز به حقوق خود می‌رسد. یک باشگاه باید بیمه مسئولیت بدنی داشته باشد، متاسفانه در گذشته به این موضوع توجه نمی‌شد اما اکنون دقت بیشتری بر این موضوع صورت می‌گیرد و ما نیز تا این بیمه نباشد برای باشگاه مجوز فعالیت صادر نمی‌کنیم. اکنون ما 15 مکان مسابقات خود را بیمه کرده‌ایم و با توجه به تجهیزات استاندارد و داوران رسمی که بکارگیری می‌شوند، هیچ نگرانی در خصوص حقوق مصدومان احتمالی ندارم.

بکائیان ادامه داد: در هنگام صدور و تمدید مجوز یک باشگاه باید سه نفر به عنوان موسس، مدیر و مربی معرفی شوند. مربی ثابت یک باشگاه باید تمام مجوزها و مدارک فدارسیون را دارا باشد و در صورت افزایش تعداد ورزشکار، باشگاه می‌توانند مربی‌های دیگری نیز بکارگیری کنند. در حال حاضر رشته‌های پرورش‌اندام، پاورلیفتینگ، مچ‌اندازی و قوی‌ترین مردان در هیئت پرورش اندام خراسان رضوی فعال هستند. خراسان در رشته پرورش‌اندام همواره ورزشکاران خوبی داشته است. از روزی که مسئولیت هیئت بر عهده من گذاشته شد حدود 60 نفر در هیئت مشغول به کار شدند. با توجه به اینکه پرورش‌اندام ورزش گران قیمتی است، نبود اسپانسر بسیار هیئت و ورزشکاران را تحت فشار قرار می‌دهد. هر ورزشکار جهت آماده کردن بدنش برای مسابقات باید 30 تا 40 میلیون هزینه کند. تنها کاری که توانسته‌ایم برای این ورزشکار انجام دهیم آماده کردن بستر و ایجاد انگیزه از طریق تامین هزینه‌های مسابقات این عزیزان است.

وی افزود: در مدت دوسالی که من ریاست این هیئت را برعهده داشتم مقام‌های زیادی از اول تا ششم در سطح کشور داشتیم. از کسانی که در حوزه فیزیک و بادی کلاسیک افتخار آفرینی داشتند می‌توان به آقایان سبزواری، لکزائی و شاهرودی اشاره کرد. در رشته پرس سینه نیز که همواره موفق بودیم، چند روز قبل در شهر سنندج مقام سوم کشور را نیز کسب کردیم. در دوره‌های قبل تنها ورزشکار را به مسابقات معرفی می‌کردند و هیچ امکاناتی در اختیار او قرار نمی‌دادند اما در این دو سال ما علاوه بر تامین لباس، کفش، بلیط و هتل حتی هزینه کرایه تاکسی و رنگ را نیز در اختیار ورزشکار قرار می‌دهیم. یعنی در هر اعزام هر ورزشکار بالغ بر 20 میلیون تومان هزینه می‌کنیم و در صورتی که افتحار آفرینی کنند هدایای درخوری نیز تقدیم آن‌ها می‌کنیم. ما همواره سعی بر این داشتیم که فعالیت سالم و صادقانه‌ای داشته باشیم و خوشحالیم که برای موفقیت جوانان با انگیزه استان تلاش می‌کنیم. تیم مدیریت کنونی این هیئت را با 40 میلیون تومان بدهی تحویل گرفت اما اکنون جزو بالاترین ترازهای هیئت‌های استان هستیم. ما در دوسال نیم گذشته برابر تمام 30 سال قبل برای ورزشکاران هزینه کرده‌ایم ولی باز هم از لحاظ مالی در بالاتریم سطح هیئت‌های استان هستیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *