فغانی و یارانش گل کاشتند

در دیدار آلمان- مکزیک برای اولین بار پس از ۴۰ سال یک داور ایرانی در جام‌جهانی قضاوت کرد و این سومین دیدار در تاریخ جام‌جهانی بود که داور وسط آن از ایران بوده است. پیش از این جعفر نامدار در جام‌های جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ مجموعا دو بازی را سوت زده بود. در این چهل سال داوران ایرانی در جام‌های جهانی حضور داشتند ولی هیچ کدام داور وسط نبودند.

در جام‌جهانی ۱۹۹۴، محمد فنایی برای داوری ایران افتخار آفرید و در فینال جام‌جهانی به عنوان کمک داور حضور داشت. در جام جهانی ۲۰۱۰ مجددا داوری ایران در جام جهانی نماینده داشت و حسن کامرانی‌فر به عنوان کمک داور در این مسابقات حضور داشت که چهره درخشانی از خود به جای گذاشت.

این داور به همراه علیرضا فغانی در جام جهانی ۲۰۱۴، در ۷ بازی داور ذخیره بود. البته در جام جهانی ۱۹۹۸، اسفندیار بهارمست داور ایرانی الاصل در مسابقات از طرف کشور آمریکا حاضر بود.

علیرضا فغانی که در کارنامه خود افتخاراتی نظیر داوری در فینال المپیک ۲۰۱۶، جام ملت‌‌های آسیا ۲۰۱۵، فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵، فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴ ، نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ دارد توانست این طلسم را بشکند.

تیم داوری ایران شامل فغانی، منصوری و سخندان روز موفقی را پشت سر گذاشتند. در مهمترین صحنه این بازی در اواسط نیمه دوم آلمانی‌ها معتقد به خطای هند پنالتی بودند که تصاویر آهسته نشان تصمیم فغانی مبنی بر عدم اعلام پنالتی صحیح بوده است.

فغانی و دستیارانش از این مسابقه بسیار سخت که از سرعت بسیار بالایی نیز برخوردار بود سربلند بیرون آمدند. داور سرشناس سابق فوتبال ایتالیا به تمجید از قضاوت علیرضا فغانی در بازی آلمان و مکزیک پرداخت. آندره آدِمارکو که وظیفه کارشناسی داوری مسابقه تیم‌های ملی آلمان و مکزیک را برعهده داشت، راجع به قضاوت تیم داوری این دیدار گفت: روی صحنه‌ای که گفته می‌شود خدیرا خطا اتفاق افتاد، حالت 50-50 بود و اگر طوری نگاه بشود که پشت پای او زده شده، شاید بتواند خطا گرفت ولی داور نزدیک صحنه بود.

او ادامه داد: فغانی در این صحنه که برخورد هکتور هررا با سامی خدیرا اتفاق افتاد، از حرف کسی(کمک داور ویدئویی) استفاده نکرد و گفت چون من صحنه را دیدیم، تصمیمم را گرفته‌ام، بنابر این می‌توان به او اعتماد کرد که این صحنه را درست تشخیص داده است.

داور سابق فوتبال ایتالیا اضافه کرد: تصمیم درخشان و عالی فغانی زمانی بود که در زمان برخورد توپ با دست مارکو رویس اعلام هند نکرد و کاملا طبق قوانین تصمیم گرفت چراکه مارکو رویس در حرکت و توپ در مسیر بدن او بود که نمی‌توانست کاری انجام دهد و عمدی باشد.

سعید مظفری‌زاده داور سابق فوتبال ایران نیز درباره قضاوت فغانی گفت: سپردن قضاوت آلمان و مکزیک که بازی مهم و سختی هست به فغانی، نشانه اعتماد کمیته داوران فیفا به اوست. فغانی قضاوت بسیار خوبی داشت.

او همچنین به صحنه برخورد داور با تونی کروس نیز پرداخت و اظهار داشت: لمس کردن بازیکن بدین شکل کار مورد تاییدی نیست و بهتر بود این اتفاق نمی‌افتاد. این حرکت با توصیه‌های فیفا به داوران مغایرت دارد.

مظفری زاده خاطرنشان کرد: انشالله اگر فغانی و تیمش همچنان قوی و با تمرکز کار کنند بسیار امیدواریم که آنها را در مراحل پایانی و حتی فینال ببینیم.

اخبار و اطلاعات راجع به قضاوت فغانی به اینجا ختم نشد، تا جایی که محمد فنایی درباره قضاوت علیرضا فغانی در دیدار آلمان و مکزیک اظهار کرد: با توجه به توانایی‌های فغانی،‌ فیفا قضاوت مهمی را به او سپرد. او قضاوت خوبی داشت و تنها کار ناپسند او هل دادن تونی کروس هافبک تیم آلمان بود.

پیشکسوت فوتبال ایران ادامه داد: فغانی تصمیم‌های درستی گرفت اما منصوری دو آفساید را نتوانست را اعلام کند و روی فرم نبود. اتفاق خاصی هم در محوطه جریمه دو تیم نیفتاد زیرا اگر اشتباهی رخ می‌داد کمک‌داورهای ویدیویی به فغانی اعلام می‌کردند. فکر می‌کنم تا اینجا داوران عملکرد خوبی داشتند و حق تیمی ضایع نشد. فکر می‌کنم فغانی می‌تواند نمره خوبی از مسئولان داوری فیفا بگیرد.

وینفرد شفر نیز از شکست تیم‌ملی کشورش ابراز ناراحتی کرد، با این حال او ترجیح داد در پایان این بازی عجیب به تمجید از علیرضا فغانی بپردازد. شفر در صفحه اینستاگرامش عکس علیرضا فغانی را گذاشت و زیر آن نوشت: «کارت خوب بود». وینفرد شفر از زمانی که به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شده به شدت روی اتفاق‌هایی که در فوتبال ایران می‌گذرد حساس است و معمولا در مورد آن واکنش نشان می‌دهد.

قضاوت خوب تیم ایرانی به اینجا ختم نشد و  روزنامه بین‌المللی فوتبال هلند پس از گذشت ۴ روز از مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به معرفی بدترین و بهترین داوران این تورنمنت پرداخت. این روزنامه مشهور هلندی علیرضا فغانی، داور بین المللی کشورمان را جزو بهترین داوران تا اینجای رقابت‌ها معرفی کرد که کمترین اشتباه را در قضاوت خود در دیدار آلمان با مکزیک داشته است.

علیرضا فغانی نیز درباره قضاوت بازی تیم‌های آلمان و مکزیک گفت: طبق قانون فیفا داوران نمی‌توانند درباره مسابقه صحبت کنند اما خوشحالم که مردم و جامعه داوری و فوتبال از قضاوتم راضی هستند. کار خدا بود که بتوانم در این مسابقه به همراه تیمم عملکرد خوب و قابل قبولی داشته باشم. آقایان سخندان و منصوری همراه من بودند و هماهنگی خوبی بین ما برقرار بود و توانستیم در کنار هم خوب کار کنیم.

ما همیشه سعی می‌کنیم در هر بازی که به میدان می‌رویم بهترین قضاوت خود را انجام دهیم و به بقیه مسائل مانند جداول و رده‌بندی‌ها برایمان ملاک نیست و کار خود را انجام می‌دهیم توجه نداشته باشیم.

از مردم ایران تشکر می کنم که لطفشان همیشه شامل حال ما شده است. ما هم از موفقیت‌های تیم ملی فوتبال ایران به وجد آمده‌ایم و خوشحال هستیم. امیدوارم این روند افتخار آفرینی‌ها تداوم داشته باشد.

فغانی در این بازی ۴ کارت زرد به بازیکنان آلمان و مکزیک نشان داد.

انتهای خبر/حامد دائمی

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *