ساخت پارکینگ و پایانه زیرسطحی آزادی آغاز شد

با حضور مدیران شهری و مسئولین استانی، ساخت پروژه بزرگ پایانه و پارکینگ زیرسطحی آزادی آغاز شد.

شهردار مشهد در این مراسم گفت: شهردار مشهد گفت: مهم‌ترین پروژه‌ای که در طول این دوره از خدمت‌رسانی شهرداری صورت گرفته، رفع بدهی ۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد به بانک‌هاست و نگذاشته‌ایم که شهرداری در لیست سیاه بانک‌ها قرار بگیرد

قاسم تقی‌زاده خامسی اظهار کرد: از اقدامات مهمی که شهرداری در زمینه بهبود حمل‌ونقل انجام داده است، می‌توان به  دریافت ۲۰۰ دستگاه اتوبوس که حدود ۱۲ درصد ناوگان است و با حضور رئیس مجلس در مشهد صورت گرفت اشاره کرد، همچنین طرح خیابان آیت‌الله طبسی را در مدت زمان اندک شش ماهه به پایان رسانده‌ایم. از سویی دیگر در تلاشیم که هشت خیابان پیاده‌رو یا باغ‌راه را به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: نکته مهم این است که شهرداری درگیر جنجال مطبوعاتی نیست، اما برای آگاهی‌بخشی به مردم بایستی اعلام کرد که مهم‌ترین پروژه‌ای که در طول این دوره از خدمت‌رسانی شهرداری صورت گرفته رفع بدهی ۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد به بانک‌هاست و نگذاشته‌ایم که شهرداری در لیست سیاه بانک‌ها قرار بگیرد. همچنین امسال توانسته‌ایم اقدامی انجام دهیم که برای نخستین بار در کشور صورت گرفته و آن، انتشار ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو است.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به بازرسی‌هایی که در آینده از این پروژه خواهد داشت تشریح کرد: باید توجه داشت که به صورت ماهانه از پروژه بازرسی خواهم داشت و روند پیشرفت پروژه را بررسی می‌کنم اگر پس از سه یا چهار ماه پیشرفتی مناسب در کار نبینم بدون شک پروژه را تعطیل خواهم کرد؛ از سویی دیگر اگر کار خوب پیش رود برای عوامل اجرایی تشویق در پی خواهد داشت.

شهرادر با بیان اینکه «پارکینگ‌سازی در دنیا تا سال ۲۰۰۰ در اوج خود بود، اما پس از آن ساخت پارکینگ کاهش یافت» خاطرنشان کرد: ساخت هرچه بیشتر پارکینگ موجب جایگزین شدن حمل‌ونقل خصوصی به جای حمل‌ونقل عمومی می‌شود. ساخت روزافزون خودرو نشانگر این است که ما خود را اسیر خودروسازان کرده‌ایم، بنابراین بایستی به دنبال افزایش حمل‌ونقل عمومی، اتوبوس، مترو و برقی یا گازی‌کردن تاکسی‌ها باشیم.

تقی‌زاده خامسی توضیح داد: در این زمینه نیاز به آموزش‌دهی از طریق صدا و سیما و پلیس راهور هستیم. پلیس راهور بایستی پارکینگ‌های حاشیه‌ای را ممنوع یا گران کند همانطور که در دیگر کشورهای دنیا این گونه است. در واقع در دیگر کشورها پارکینگ‌های غیر سطحی و عمومی ارزان است.

 

طرح پارکینگ زیرسطحی آزادی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: هدف از طرح پارکینگ زیرسطحی آزادی ایجاد تسهیلات و آرامش برای مردم است، همچنین کاهش آلاینده‌ها، آلودگی هوا و فراهم کردن فضای مناسب شهری است.

وحید برکچی اظهار کرد: این پروژه نخستین طرح بزرگ حمل‌و‌نقل مشهد است. اگر چه که پروژه‌های دیگری چون میدان سعدی، اتصال خط دو به خط سه قطار شهری و … صورت گرفته، اما نکته اینجاست که این اقدامات تنها، پروژه‌های حوزه حمل و نقل در هشت ماه فعالیت ماست. حدود ۱ میلیون ۲۰۰ خودرو در مشهد وجود دارد، بنابراین ‌وجود پارکینگ بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: هدف از برنامه‌ریزی حمل و نقل عمومی ایجاد تسهیلات و آرامش برای مردم است، همچنین کاهش آلاینده‌ها و آلودگی هوا و فراهم کردن فضای مناسب شهری است. از دیگر دستاوردهای طرح، دسترسی سریعتر مسافران به خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی و زمان کوتاه سفر است.

برکچی با بیان اینکه «معابر ما محدود است و از سوی دیگر تقاضای مسافران برای رفت و آمد به وسیله حمل و نقل عمومی رو به افزایش است» ادامه داد: روزانه بیش از ۲۵۰ خودرو در شهر مشهد شماره‌گذاری می‌شود بنابراین  ورود خودرو در شهر رو به افزایش بوده و نیاز است با برنامه‌ریزی مناسب به ویژه در زمینه حمل و نقل عمومی این مشکل رفع شود.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: روزانه ۶ میلیون سفر درون شهری داریم که تعداد یک میلیون ۲۰۰ هزار آن به وسیله حمل‌و‌نقل عمومی صورت می‌گیرد. یکی از مشکلات ما، استفاده اندک مردم از حمل‌و‌نقل عمومی است. در شهر مشهد نیاز به ۸۱۰۰ پارکینگ هستیم که در هسته مرکزی شهر ۲۱۰۰ پارکینگ است که ۶۰۰۰ آن باید در محدوده طرح زوج و فرد ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از پارکینگ‌های در نظر گرفته شده مانند پارکینگ بولوار کریمی در دست تکمیل است تصریح کرد: در سطح شهر ۲۸ هزار و ۷۰۰ پارکینگ حاشیه‌ای داریم که هم اکنون توسط شهرداری مدیریت می‌شود. ۲۱ هزار ۵۰۰ پارکینگ توسط بخش خصوصی ایجاد شده و در دست تهیه است.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد توضیح داد: هم‌اکنون در اطراف پارک ملت تعداد ۲۱۰۰ جای پارک داریم که ۱۴۴۰ آن، پارکینگ حاشیه‌ای است و تعداد ۶۴۰ پارکینگ غیر حاشیه‌ای وجود دارد.

برکچی اظهار کرد: در مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل مشهد ۱۴ پایانه پیش‌بینی شده که سه مورد آن در منطقه وکیل آباد ایجاد خواهد شد. همچنین پیش‌بینی فضای پارک موتور سیکلت و دوچرخه می‌تواند زمینه مناسبی برای حمل و نقل فراهم کند. امید داریم با حمایت‌های شورای شهر، شهردار و همه دستگاه‌های مرتبط این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

 

طرح پارکینگ زیرسطحی آزادی مانع آسیب‌رسانی به پارک ملت می‌شود

مشاور شرکت پارت‌مهراز گفت: مطالعات گسترده‌ای در جهت بررسی اثرات اجتماعی، زیست محیطی، آلودگی و … در زمینه طرح پارکینگ زیرسطحی آزادی انجام شده است

محمد دانشگر افزود: بر اساس مطالعات انجام شده این طرح می‌تواند علاوه بر تامین کمبود پارکینگ‌ها مواردی چون اصلاح طرح هندسی پایانه بر اساس استانداردهای روز دنیا، افزایش ظرفیت پایانه در سال‌های آینده، ساماندهی مسیرها، دسترسی آسان مسافران، سرعت بخشیدن در دسترسی به اتوبوس‌ها و قطار شهری، بالابردن سطح ایمنی مسافران، هدایت آلاینده‌های پایانه، کاهش احتمال آسیب‌رسی به پارک ملت، ارتقای منظره شهری و ایجاد فضاهای اداری برای کنترل بهتر اتوبوسرانی و کنترل ترافیک در بر داشته باشد.

وی اظهار کرد: پروژه پایانه و پارکینگ زیرسطحی آزادی در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در سه طبقه زیر زمین احداث خواهد شد. در طراحی این پروژه مشاوران شرکت پارت مهراز اقدام به جمع‌آوری داده‌های اولیه و مطالعات گسترده‌ای در جهت بررسی اثرات اجتماعی، زیست محیطی آلودگی و … این طرح انجام داده است.

دانشگر تصریح کرد: بر این اساس چهار پیشنهاد گوناگون را ارائه نموده کرده‌ایم که در طرح ارائه شده پایانه فعلی از طبقه همکف به طبقه منهای یک منتقل خواهد شد همچنین در طبقه منهای دو و منهای سه پیش‌بینی ۸۰۰ پارک خودرو در نظرگرفته شده است و در طبقه همکف نیز فضاهای خدماتی خواهیم داشت. از سویی دیگر در طول پایانه ۱۲ آسانسور و ۱۲ پله برقی برای سهولت رفت و آمد مردم پیش‌بینی شده است.

 

مشکلی در سرویس‌دهی اتوبوس‌های پایانه آزادی وجود ندارد

تنها ممکن است به دلیل طی مسافت، شهروندان با مشکل مواجه شوند. اما تلاش شده با امکانات فراهم آمده این مشکلات به حداقل برسد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به احداث پروژه پایانه آزادی، گفت: با اجرای عملیات این پروژه، مشکلی در سرویس‌دهی اتوبوس‌های پایانه آزادی به وجود نیامده است.

هادی عطارزاده طوسی با بیان این مطلب در برنامه زنده رادیویی «شهربهشت» که از صدای خراسان رضوی با موضوع «کلنگ‌زنی پروژه پایانه، پارک سوار و پارکینگ آزادی» پخش شد، اظهار کرد: با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته طی 2 هفته گذشته، پایانه آزادی به 4 نقطه میدان آزادی ابتدای بولوار وکیل‌آباد، ابتدای بولوار امامت جنب پارک ملت، ضلع غربی ابتدای بولوار امامت نبش امامت 2 و ابتدای بولوار شهید باهنر جنب دانشگاه فردوسی منتقل شده و مشکلی در سرویس‌دهی اتوبوس‌ها به وجود نیامده و ظرفیت خدمات رسانی کاهش نیافته است.

وی با اشاره به اینکه سرویس‌دهی پارکینگ ضلع شرقی پارک ملت مناسب است، بیان کرد: اما مطالعات حاکی از آن است که کمبود پارکینگ در ضلع جنوبی پارک ملت وجود دارد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به کمبود بالغ بر 1500 فضای پارک در ضلع جنوبی پارک، افزود: از سوی دیگر پایانه اتوبوسرانی در سطح تعبیه شده که از جذابیت و کیفیت مناسب برخوردار نیست. از این رو ایراداتی وارد بود که حضور پایانه بزرگ اتوبوسرانی در مجاورت پارک علاوه بر نازیبا شدن محیط، آلودگی‌ هوا را به دنبال داشت.

عطارزاده طوسی در ادامه گفت: با توجه به پروژه کلنگ‌زنی شده، فضای همسطح در اختیار پارک ملت قرار می‌گیرد و تبدیل به فضای سبز می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه پایانه اتوبوسرانی در فضایی به مساحت 14هزار و 500 مترمربع کلنگ‌زنی شده، گفت: همچنین در ترازهای منفی 2 و 3 نیز دو طبقه پارکینگ با 800 فضای پارک در نظر گرفته شده که در مجموع 50 فضای پارک ویژه معلولان و 100 فضای پارک ویژه موتور سیکلت و مابقی برای خودروهای شخصی اختصاص یافته است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: تنها ممکن است به دلیل طی مسافت، شهروندان با مشکل مواجه شوند. اما تلاش شده با امکانات فراهم آمده این مشکلات به حداقل برسد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *