در گفت‌و‌گو با مربی نامدار خراسانی والیبال مطرح شد

هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال پایان یافت و این هفته را می‌توان هفته‌ای مناسب که با چهار امتیاز برای ایران همراه بود ارزیابی کرد. از همین رو به سراغ یکی از سرمربیان مطرح و کارشناسان والیبال رفته و نظر وی را در رابطه با بازی ایران در هفته سوم این رقابت‌ها جویا شدیم.

جبار قوچان‌نژاد مربی و کارشناس خراسانی در این باره گفت: تیم ایران در حالی وارد هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال شد که در دو هفته گذشته نتایج خوبی کسب نکرده بود. با این حال برخلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان ما چین را به راحتی از پیش رو برداشتیم، در حالی که تیم چین با ترکیب خوبی که آقای لوزانو از جوانان و باتجربه‌ها ایجاد کرده بسیار منسجم، پرنشاط، با انگیزه و خوش آتیه ظاهر شده است.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل این برد غیرمنتظره رویارویی بازیکنان ما با سرمربی سابقشان بود که تاثیر بالایی در انگیزه آن‌ها داشته است. اتفاقی که مقابل آقای ولاسکو و تیم آرژانتین نیز شاهد آن بودیم. به هر این انگیزه عاملی شد تا بتوانیم با قدرت تیم چین را که توانسته بود چند تیم قدرتمند را شکست دهد از پیش رو برداریم و با روحیه‌ای مضاعف به مصاف برزیل برویم.

کارشناس والیبال خراسان در رابطه با بازی مقابل تیم قدرتمند برزیل اظهار داشت: اتفاق بسیار خوشحال کننده‌ای در بازی مقابل برزیل رخ داد و آن بازی گرفتن از چند جوان به صورت ثابت در ترکیب تیم بود که تا قبل از این در مقطع کوچکی از بازی‌ها در قالب تعویض وارد زمین می‌شدند. بازی دادن به جوان‌ها تاوان و هزینه خاص خود را دارد که باید پای آن ایستاد و این اتفاق در بازی مقابل برزیل رخ داد.

قوچان‌نژاد ادامه داد: بازی با برزیل به چند دلیل روز خوبی برای تیم ملی بود. اول این که به بازیکنان بزرگ و باتجربه که تحت فشار جسمی و روانی شدید بودند استراحت دادیم و از طرفی در مقابل یکی از پرافتخارترین تیم‌های جهان به جوانان با انگیزه اما کم تجربه تیم ملی بازی دادیم.

وی افزود: در ست‌های ابتدایی این بازی جوانان تحت تاثیر نام برزیل بودند و زیر فشار قرار گرفتند اما به مرور به خود باوری رسیدند و توانستند با تسلط بر بازی، کار را به ست پنجم بکشانند. در ست پنجم باوجود اینکه دست به دامن با تجربه‌ها شدیم، باز هم شکست خوردیم اما در مجموع با گرفتن یک امتیاز از برزیل و بازی دادن به جوانان یک روز خوب را رقم زدیم. استراحت دادن به باتجربه‌های تیم ملی مقابل برزیل موجب شد که این بازیکنان کاملا با ریکاوری ذهنی و جسمی در بازی مقابل روسیه حاضر باشند و از طرفی خستگی تیم روسیه مزید بر علت شد تا بازی دوتیم تا امتیازات پایانی کاملا پایاپای پیش بروند.

مربی خراسانی والیبال در مورد بازی با روسیه نیز گفت: معمولا در امتیازات پایانی تیم‌های بزرگ‌تر، باتجربه‌تر و فنی‌تر بهتر عمل می‌کنند و ما نیز در بازی با روسیه به همین موضوع باختیم وگرنه از لحاظ جسمی و نشاط تیمی کاملا نسبت به روسیه برتری داشتیم.

وی افزود: بازی با برزیل باید موجب شود روز به روز بیشتر به جوان‌ها اعتماد کنیم و اجازه بدهیم در میدان‌های بین‌المللی محک خورده و آب‌دیده شوند تا با عبور از ترس به این باور برسند که توانایی بازی مقابل تیم‌های بزرگ را دارند. باید توجه داشت که ما نباید باتجربه‌های تیم ملی و زحمات آن‌ها را نادیده بگیریم چرا که با کنار گذاشتن بازیکنانی چون سعید معروف و محمد موسوی برای مدتی در تیم ملی خلا ایجاد می‌شود، کما این که با خداحافظی شهرام محمودی این اتفاق افتاد و هنوز نیز در پست او جای خالی احساس می‌شود.

قوچان‌نژاد اظهار داشت: بنابراین باید از اکنون این میادین را در اختیار بازیکنان جوان قرار بدهیم تا مدت زمان این خلا که اجتناب ناپذیر است کاهش پیدا کند. امیدوارم ما از تغییرهای این چنینی که در بازی برزیل نیز رخ داد نترسیم و صرفا به دنبال نتیجه نباشیم، این کاری است که در والیبال چین و ژاپن رقم خورده و نتیجه مناسبی نیز در پی داشته است.

وی در خصوص عدم موفقیت ما مقابل تیم‌های بزرگ مانند دوره‌های قبل تصریح کرد: یکی از دلایل می‌تواند خلا بازیکنانی چون شهرام محمودی باشد. البته نمی‌خواهیم از ارزش‌های امیر غفور بکاهیم اما شهرام محمودی با پاس‌های کوتاه با ارتفاع کم را به خوبی می‌زد و به ناچار تیم‌ها باید یک مدافع را دائما روی سر او مستقر می‌کردند و این باعث می‌شد بازیکنان در منطقه چهار زمین آزادتر باشند و از طرفی دست پاسور نیز بازتر باشد.

اما این موضوع برای امیر غفور برعکس است و باید برای او پاس‌های بلند با ارتفاع زیاد فراهم شود که فرصت عکس العمل را برای مدافع بسیار بیشتر می‌کند. امیر غفور بازیکن جایگزین شهرام محمودی بود که طبیعتا فاصله دو بازیکن خلا ایجاد کرده است.

قوچان‌نژاد در مورد میزان آمادگی تیم ملی نیز گفت: از طرفی تیم ملی در این دوره مقداری خسته به نظر می‌آید و شرایط ایده‌آلی به لحاظ آمادگی جسمانی ندارد اما مهمترین مسئله‌ای که به چشم می‌آید پایین بودن سطح آمادگی روانی تیم است. در این سطح از بازی‌ها آماده‌سازی روانی کمتر از بعد فنی اهمیت ندارد و باید روی آن تمرکز بیشتری شود. باید باخت‌های غیرمنتظره، باخت به تیم‌های بزرگ و مشکلاتی از این دست را به سرعت از ذهن بازیکنان پاک کرد و یک ریکاوری حرفه‌ای انجام داد. این گونه می‌توان به بازیکنان این انگیزه و باور را تزریق کرد که می‌توانند تیم‌های بزرگ را شکست دهند و این مشکلی است که در کنار ناآمادگی جسمی موجب افت تیم ملی ایران شده است.

وی ادامه داد: ما شاهد این موضوع بودیم که تنها با یک بازی استراحت دادن به ترکیب اصلی و اعتماد به جوانان در بازی با روسیه یک تیم سرحال و آماده را داشتیم که حریف را با چالش روبرو کرد. همیشه برد نتیجه موفقیت نیست، من بازی با روسیه را از این لحاظ خوب می‌بینم که تیم با روحیه قوی در زمین ظاهر شد و توانست تاکتیک‌های بسیار خوبی را در زمین پیاده کند.

کارشناس والیبال خراسان اضافه کرد: در مجموع در کنار خستگی جسمی یکی از دلایل مهم عدم موفقیت تیم ملی ما مقابل تیم‌های بزرگ را می‌توان عدم وجود انگیزه و روحیه تیمی مناسب برای پیروزی مقابل قدرت‌های والیبال دنیا دانست که این موضوع نیز می‌تواند از عوامل زیادی سرچشمه بگیرد. نباید دوره آقای ولاسکو را با سایر دوره‌ها مقایسه کرد. هر سه مربی بعد از ایشان یعنی، کواچ، لوزانو و کولاکوویچ  از مربیان بزرگ دنیا هستند و قابلیت‌های فنی بالایی دارند اما در دوره ولاسکو نظم، قانون، مدیریت و اقتدار در تیم ملی بسیار بیشتر به چشم می‌آمد.

وی در خصوص موفقیت‌های ژاپن و احتمال پیش‌گرفتن والیبال این کشور از ایران گفت: بدون شک این موفقیت‌ها زنگ خطری برای والیبال ما است. البته هیچ گاه چیزی صد در صد نیست و هیچ تیمی از قبل برنده یا بازنده قطعی نیست و همیشه انگیزه‌ها و هدف‌ها می‌تواند شگفتی‌ساز باشد.

ژاپن و چین حرکت خوبی را آغاز کرده‌اند، این کشورها در همه مباحث به شدت تابع نظم و انضباط هستند و این در کنار جوانگرایی آن‌ها می‌تواند یک زنگ خطر جدی برای والیبال ایران باشد. اما نمی‌توان گفت از ما عبور کرده‌اند و اگر ما نیز با نظم، جوانگرایی و تکیه بر اقتدار کادر فنی حرکت کنیم همچنان یکه تاز آسیا خواهیم بود اما اگر از این چارچوب‌ها خارج شویم عبور چین و ژاپن از ما خارج از تصور نیست.

انتهای خبر/حامددائمی

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *