تنها 2 درصد از معادن کشور در اختیار بخش دولتی است

رئیس خانه معدن ایران گفت: دو درصد از معادن در بخش دولتی فعال و تمامی مجموعه‌ها در بخش خصوصی هستند.

محمدرضا بهرامن چهارشنبه شب در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که در مشهد برگزار شد، افزود:

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود پنج هزار معدن فعال در کشور وجود دارد که 98 درصد‌ آن‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی اضافه کرد: حدود 20 درصد محصولات عمده از معادنی همچون چادرملو،گل گهر و سنگان در دست دولت و حاکمیت است.

بهرامن درباره ظرفیت‌های معدن در داخل استان خراسان رضوی بیان کرد: باید ظرفیت‌های داخل استان شناسایی شوند ودر برنامه‌های استراتژیک بلند مدت تعریف گردد.

وی افزود: سرمایه‌گذار می‌توان از هرجنس داخلی یا خارجی در فرصت‌های شغلی به سرمایه‌گذاری بپردازد و ایجاد شغل نماید.

رئیس خانه معدن ايران اشاره‌ای به زیر‌ساختارها کرد و گفت: به‌عنوان یک تشکل همیشه در کنار دولت هستیم و امانتدار و نگاه کارشناسی به دولت داریم، دولت باید به ما اعتماد کند و در کنار خودش نگهدارد، زمانی این هماهنگی انجام بگیرد می‌توان باری را از دوش جامعه برداریم.

وی گفت: نقش تشکل‌ها در تمامی دنیا در این تعریف شده است که بتواند در کنار دولت و با زبان دولت در همایش‌های خارجی حضور داشته باشد.

بهرامن با بیان اینکه ایران از نظر ذخایر معدنی جزو 10 کشور برتر دنیاست اظهار کرد: نتوانسته ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم در حالی که کشورهایی با رتبه‌های پایین تر جزو صادرکنندگان برتر دنیا قرار گرفته اند.
وی افزود: با وجود معادن غنی و گسترده‌ای که در کشور وجود دارد از شناسایی بازار هدف غفلت کرده ایم و نتواسته‌‎ایم محصولات را با استفاده از تکنولوژی مدرن و ارزش افزوده بیشتر به بازار عرضه کنیم.
رئیس خانه معدن ایران افزود: در زمینه سنگ ساختمان نیز جزو سه کشور برتر دنیا هستیم و می‌توانیم صادرات این محصول را از 500 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار و بیشتر از این نیز افزایش دهیم به شرطی که زیرساخت‌ها را آماده نموده و از تکنولوژی روز استفاده کنیم.
بهرامن اظهارکرد: توجه به مسائل محیط زیستی و آب در ساخت و توسعه معادن و مجتمع‌های صنعتی بسیار مهم است اگر از این امور غفلت شود و سلیقه‌ای و سیاسی عمل کنیم نتیجه آن مواجه با بحران آب و ایجاد مشکلات زیست محیطی است چنانکه دست کم چهار مجتمع فولادی در مناطقی ایجاد شده اند که مشکل آب دارند.

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *