تمرین غیر استاندارد آفت بدن ورزشکار

 

با پایان سال تحصیلی و رسیدن فصل تابستان دانشجویان و دانش‌آموزان بسیاری فرصت پیدا می‌کنند تا به فعالیت‌هایی که در طول سال به خاطر محدودیت‌های زمانی موفق به انجام آن‌ها نشدند، بپردازند. در روزهایی که دسترسی به عوامل منحرف کننده در جامعه بسیار ساده شده، ورزش می‌تواند راه گریز بسیار موثری برای دور ماندن جوانان از انحرافات اخلاقی باشد.

در این شرایط بدنسازی یکی از  ورزش‌هایی است که به خاطر جذابیت‌هایی که در ظاهر و سلامتی جوانان ایجاد می‌کند، بسیار مورد استقبال جوانان قرار می‌گیرد. اما فعالیت در باشگاه‌های ورزشی این رشته نیز دچار مشکلاتی است که شرایط را برای ورزشکار سخت می‌کند. در همین راستا و برای بررسی مشکلات این حوزه با رئیس هیئت پرورش‌اندام خراسان رضوی و نایب رئیس بانوان این هیئت به گفت‌وگو نشستیم که صحبت‌های رئیس این هیئت در شماره‌های گذشته به چاپ رسید. در این شماره به بررسی مشکلات بانوان در این رشته در گفت‌وگو با نایب رئیس بانوان هیئت پرورش‌اندام خراسان رضوی می‌پردازیم.

نایب رئیس بانوان هیئت پرورش‌اندام خراسان رضوی گفت: ما به تمام هیئت‌های ورزشی اعلام کردیم که آماده همکاری برای اعزام مربی بدنساز به اردوهای آن‌ها و برگزاری کلاس‌های بدنسازی مخصوص به رشته‌های مختلف برای مربی‌های رشته‌های ورزشی مختلف هستیم.

عصمت دوستی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح امروز» افزود: من همیشه گفته‌ام که در حوزه بدنسازی، بانوان خراسان رضوی نسبت به خیلی از استان‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارند. با این تعداد استعداد در استان می‌توانیم در زمینه قهرمانی و آموزش در جایگاه اول کشور باشیم.

دوستی ادامه داد: در مسابقات مردادماه سال گذشته در کرمانشاه از هشت وزن ارسالی چهار مقام کسب کردیم که خانم‌ها شمیم یعقوبیان و مهلا حسن‌آبادی مدال طلا گرفتند. جالب است بدانید خانم مهلا حسن آبادی با 16 سال سن در این مسابقات قهرمان شد.

وی در خصوص شرایط صدور مجوز باشگاه‌‌های بدنسازی گفت: برای صدور مجوز فعالیت باشگاه‌ها وظیفه هیئت پرورش اندام بررسی فنی است، یعنی نوع دستگاه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد و فضایی که برای این کار اختصاص یافته باید توسط کارشناسان ما بررسی شود.

دوستی ادامه داد: فضای بدنسازی و ورزش‌هایی چون ایروبیک که هوازی هستند باید مجزا باشد تا هنگام ورزش‌های هوازی برخورد با دستگاه‌ها موجب آسیب دیدگی نشود. در گذشته باشگاه‌های بانوان نیز توسط کارشناسان آقا مورد بررسی قرار می‌گرفت اما اکنون ما کارشناسان حرفه‌ای خانم داریم که این مسئولیت را بر عهده دارند.

وی با بیان این که رویکرد هیئت پرورش اندام آموزش تمام مربیانی است که مدرک ندارند تا بتوانند با گذراندن دوره‌های مختلف مدرک دریافت کنند، اظهار کرد: خوشبختانه این اتفاق نیز تا حد بسیار زیادی رخ داده است. هیئت بدنسازی با هماهنگی فدارسیون برنامه‌ای را تدوین می‌کنند تا کلاس‌هایی برای متقاضیان مدرک مربیگری برگزار و مربیان سطح یک از فدراسیون این دوره‌ها را تدریس کنند و گواهی آموزش توسط فدارسیون صادر شود.

این دانشجوی دکتری رشته تربیت‌بدنی تصریح کرد: مدرک مربی گری دارای سه سطح است که ما در مشهد تنها مربی‌ سطح سه را داریم. چرا که مربی‌گری‌های درجه بالاتر نیازمند پیش‌نیازهایی مثل چندسال سابقه کار، دارا بودن مدرک کارشناسی تربیت بدنی و شرکت در چندین سمینار است که هر کدام از سمینارها امتیاز خاصی دارند.

وی افزود: اگر بخواهیم مراحل اخذ مدرک مربی‌گری در این ورزش را بررسی کنیم بدین شکل است که ابتدا باید افراد با گذراندن 18 واحد درسی مدرک تئوری مربی‌گری بدنسازی را بگیرند، سپس برای دوره‌های تخصصی ثبت نام کنند که پیش نیاز این دوره‌ها گذراندن سه سمینار تخصصی آناتومی، تغذیه و مکمل‌ها و دوپینگ‌ها است که هر کدام 25 امتیاز دارند.

نایب رئیس بانوان هیئت پرورش‌اندام خراسان رضوی ابراز کرد: پس از این سمینارها در کلاس‌های تخصصی چند روز شرکت می‌کنند و با دادن آزمون عملی که بسیار سخت‌گیرانه ‌است وارد آزمون نهایی تخصصی می‌شوند. در صورت قبولی در این آزمون مربی وارد دوره کارورزی شده تا کار تجربی و تدوین برنامه غذایی را بیاموزند. در نهایت با پایان این دوره و بررسی کارشناسان فدراسیون مدرک موقت به این افراد داده می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های غذایی و ورزشی باید برای هر فرد متفاوت باشد و دیگر نمی‌توان برای همه یک نوع برنامه تجویز کرد. یعنی بر اساس سه گروه بدنی چاق، لاغر و ورزشکار و تقسیم‌بندی‌های هرکدام از این گروه‌ها برنامه‌های ورزشی و غذایی کاملا متفاوت است که این به معنی دقیق‌تر شدن کار است.

دوستی با اشاره به این که با این حال نمی‌توان گفت که تمام مربیان می‌توانند برنامه‌غذایی طراحی کنند، گفت: بر همین اساس تصمیم داریم در آینده و با بهتر شدن شرایط مالی باشگاه‌ها در هر باشگاه یک کارشناس و یا پزشک تغزیه به کار بگیریم. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که تفاوت برنامه‌های غذایی که مربی‌های مختلف ارائه می‌دهند نوعی اختلاف سلیقه است که در کارشناسان تخصصی این زمینه نیز دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: از مشکلات دیگری که در باشگاه‌ها رایج بوده گرفتگی بدنی در ابتدای شروع ورزش است که ورزشکاران عزیز باید بدانند که امری کاملا طبیعی است چرا که حاصل فقر حرکتی است که بدن در یک دوره داشته است. البته این گرفتگی‌ها باید بین 24 تا 48 ساعت مرتفع شود در غیر این صورت آسیب دیدگی است.

دوستی در خصوص مبالغ شهریه باشگاه‌ها اظهار کرد: مبالغ شهریه‌ای که باشگاه‌های مختلف دریافت می‌کنند بر اساس درجه بندی باشگاه‌ها است که بر اساس امتیازدهی هنگام صدور مجوز مشخص می‌شود. این مبالغ بر اساس توان قشرهای مختلف مردم و منافع باشگاه‌دار تعیین می‌شود. در حال حاضر این نرخ در باشگاه‌های درجه یک بانوان مشهد ماهانه 80 هزار تومان است.

وی ادامه داد: این مبالغ برای استفاده عمومی از باشگاه‌ها است اما شهریه‌ای که از شاگرد خصوصی دریافت می‌شود تعرفه خاصی ندارد و به صورت توافقی اخذ می‌شود. این موضوع به سیاست باشگاه بازمی‌گردد که چه هزینه‌ای را در قبال چه خدماتی به ورزشکار ارائه دهد تا مراجعه بیشتری داشته باشد. با این حال به زودی اداره کل ورزش و جوانان نرخ‌نامه مشخصی را ارائه خواهد کرد که سقف و کف دریافتی‌ها مشخص شود.

وی در پایان گفت: باید این فرهنگ بین مردم جا بیفتند که با علم به سراغ باشگاه‌های ورزشی مختلف بروند و صرف قیمت پایین‌تر باشگاهی را انتخاب نکنند چرا که تمرین‌های غیر استاندارد زیر نظر مربی‌های غیر حرفه‌ای عواقب بدی در پی خواهد داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *