برجاست، اگر بگذارند

نشست کمیسیون مشترک برجام برای نخستین بار از زمان برگزاری بدون حضور نماینده‌ای از امریکا و با هدف بررسی تأثیر خروج این کشور از برجام و چگونگی مقابله با اثرات آن بر منافع ایران در وین در حالی برگزار شد که شروط رهبر معظم انقلاب نقشه راه ایران و اروپا را برای طراحی شیوه اجرای برجام منهای امریکا روشن می‌ساخت. عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که ریاست هیأت ایرانی را در این نشست برعهده داشت از به وجود آمدن اطمینان خاطر بیشتر به تعهد کشورهای اروپایی  برای تأمین خواسته ایران و در نتیجه حفظ برجام سخن گفت. اتحادیه اروپا پیش از این برای نشان دادن اراده خود بر حفظ برجام، تدوین «قانون انسداد» را برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های امریکا علیه ایران مطرح کرده بود. با این حساب نشست وین آغاز تلاشی است که همزمان به سرعت و استقامت  نیازمند است و در عین حال باید به نحو شفافی به تضمین منافع و خواست‌های ایران بینجامد.

 

اروپا برای ارائه بسته اقتصادی تا دهم خرداد فرصت دارد

ایران از همان ابتدای خروج آمریکا از برجام به اروپا چند هفته برای اثبات حسن نیت خود فرصت داده است؛ امری که چهارشنبه هفته گذشته توسط مقام معظم رهبری خطاب به اروپایی‌ها اینگونه تشریح شد: با توجه به بدعهدی سه کشور اروپایی در زمان مذاکرات سعد‌آباد، آنها باید ثابت کنند که امروز آن بدعهدی را تکرار نکرده و سکوت خود را در قبال نقض برجام توسط آمریکا جبران کنند. آمریکا قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند. اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد. اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد. اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند. چنانچه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت ما ضربه بزنند، باید بتوانیم آن مقدار نفت که می‌خواهیم بفروشیم. اروپایی‌ها به‌نحو تضمین‌شده‌ای باید جبران کنند و نفت ایران را خریداری

کنند. بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند. ما با این سه کشور دعوا نداریم، اما اعتماد  هم نداریم؛ آن هم متکی است به سابقه‌شان. اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است.

از سوی دیگر مجید تخت روانچی معاون سیاسی رئیس جمهوری نیز در تازه‌ترین صحبت‌های خود هشدار داد اگر اروپا ظرف چند هفته نتواند تضمین‌های لازم را ارائه کند، قطعاً روش‌های دیگری از سوی ایران اعمال خواهد شد، چرا که ما حاضر نیستیم در هر شرایطی در برجام باقی بمانیم. این در حالی است که گنس وان در مال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در خصوص این شرایط ایران اعلام کرد: ما شروط رهبری ایران را در نظر گرفته‌ایم. همانطور که پیش‌تر هم اعلام کردیم برجام هنوز نمرده است و سران اروپایی در صوفیه عزم خودشان را برای ضمانت امنیت شرکت‌های در حال همکاری با ایران اعلام کردند. چون ما توافق را ترک نکرده‌ایم و می‌خواهیم آن را رعایت کنیم. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز نیز  به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی اعلام کرد که با توجه به نبود زمان کافی ما تا دهم خرداد به اروپا برای ارائه بسته اقتصادی زمان داده‌ایم که در صورت محقق نشدن این امر جلسه وزرا را تشکیل داده و پس از آن تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد.

 

اروپا به دنبال راهکار

از سوی دیگر با توجه به موضع صریح ایران در قبال ادامه همکاری‌ها ذیل برجام با اروپا و اراده سیاسی موجود برای ادامه توافق هسته‌ای، امانوئل ماکرون در نشست خبری خود با ولادمیر پوتین تصریح کرد که کشورهای اروپایی هفته گذشته در صوفیه بلغارستان تصمیم گرفتند که برای اطمینان بخشی به کارایی این توافق از جمله ابعاد اقتصادی این توافق، خودشان را به ابزاری مجهز کنند و در سطح شرکت ها تضمین های لازم را ارائه

دهند. ما به دنبال راهکاری هستیم تا شرکت‌های ما بتوانند ضمن حفظ منافع‌شان در آمریکا پروژه هایی را که در ایران آغاز کرده اند را ادامه دهند و به ایران نیز این اطمینان را بدهیم که پروژه های آغاز شده در این کشور ادامه خواهد یافت.

من امیدوار هستم که ایران به طور کامل در این توافق هسته‌ای متعهد باقی بماند و هیچ گونه فعالیت هسته ای را از سر نگیرد که همچنان در این راستا و بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی هسته ای ایران در این مسیر باقی مانده است.

 

عدم هم صدایی در ایران

در دهه اول ماه مبارک رمضان پرخاش‌های سیاسی رد و بدل شده میان رقبای سیاسی داخلی به بهانه سیاه کاری‌های رئیس‌جمهور فریبکار آمریکا و اطرافیان افراطی او ،به جای آنکه تمام فریادها را متوجه دولتمردان آمریکایی کند به بهانه‌ای برای عده‌ای تبدیل شده تا رقبای سیاسی خود را بکوند و حقانیت خود را به رخ بکشند.

این، حتی با مرام دو حزب مطرح آمریکا که با اصول و آرمان‌های دینی و انقلابی بیگانه هستند نیز منطبق نیست. آنها به هنگام احساس خطر خارجی، منازعات را کنار می‌گذارند و برای حفاظت از منافع ملی کشور خود، ید واحده می‌شوند ولی ما از خطر خارجی چماقی برای فرود آوردن بر سر همدیگر می‌سازیم!

متاسفانه امروز فعالان سیاسی، برخلاف اقتضائات منافع ملی عمل می‌کنند و همواره درصدد به دست آوردن فرصتی برای ضربه زدن به رقبای خود بر می‌آیند. تاسف بالاتر این است که حتی حاضرند با دشمنان همصدا شوند تا بتوانند رقبای خود را بکوبند.

به سران چهار دولت حقیر منطقه که خروج ترامپ از برجام آنها را به وجد آورده و از سخنان بیمارگونه وزیر خارجه‌اش استقبال کرده‌اند توجه کنید و ببینید که چه کسانی در داخل با این چهار دولت همصدا شدند و به جای آنکه بر سر آمریکا فریاد کنند، رقبای سیاسی خود را آماج حملات قرار داده‌اند. غریو شادی اینان از اقدام ترامپ و سخنان پمپئو، حتی فریادهای شادی آل‌سعود و آل خلیفه و شیوخ امارات و نتانیاهو را تحت الشعاع قرار داده است!

این پشت پا زدن به منافع ملی و همنوا شدن با دشمنان و بدخواهان، نتیجه دور ماندن از تهذیب نفس است، کاری که باید در ماه مبارک رمضان انجام شود و متاسفانه حضرات فرصت آن را ندارند!

انتهای خبر/علی روغنگران

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *