ایران در هشتاد و شش قاب عکس

کوله‌پشتی‌ات را بردار

بند کفش‌هایت را محکم کن

از اینجا به بعد قرار است با هم سفر کنیم…

صبح، خورشید را از کرانه خزر صید می‌کنیم و کشان کشان از تن سیاه‌کل بالا می‌کشیم تا سینه کش البرز…

(حالا کمی وایدتر می‌خواهم تمام وسعتش در کادر باشد)

خورشید را همان روی سر دماوند رها می‌کنیم؛ چقدر بهم می‌آیند…

بیا تا هوا روشن است به دیدار بلوط‌ها برویم و چای را با دنای عزیزمان بنوشیم.

می‌دانم زخم تنش هنوز تیر می‌کشد و سینه‌اش پر از غم است…

کفش‌هایت را دربیاور ادامه مسیر آغشته به عشق است، درست از همین غربی‌ترین نقطه تا جنوب جزیره مجنون

بیا تا اروند را وضو بگیریم و به بلندای نخل‌هایش قامت ببندیم…

غروب خورشید را که به دریا بیندازیم تمام خلیج فارس سرخ می‌شود.

(حالا کادر را ببند روی شال سرخ رها در بادش، بگذار بندر را به آتش بکشد.)

شب را هم بگذار برای کویر و آسمانش، آسمانش، آسمانش…

حالا هرچه داری را زمین بگذار از اینجا به بعد چشمانت کافیست.

 

شرح نمایشگاه

این روزها نمایشگاه گروهی عکس «ایران نگار » به کیوریتوری عطا رنجبر زیدانلو با همکاری و حمایت مالی فروشگاه تجهیزات ایده اصفهان در نمایشگاه آرتین مشهد دایر است.

در این نمایشگاه مجموعه 86  اثر از 86 عکاس  به نمایش گذاشته است و اسامی عکاسان حاضر در «ایران نگار» به شرح زیر است: احسان جزینی، احسان کمالی، احمد شیرازی، ارزو صادقی، اعظم محمدی، امنه حجتی، امیرعلی نواده شهلا، امیرمنصور معماری، امین برنجکار، امین دهقان، ایدا گلچین، ایلا هاشمی، بهارشقایق، بهزاد عظیمی، بهنام برجسته ملکی، پویا بیات، جلال شمس اذران، حسین تقیا، حمیدرضا نصیری فرد، حمیده یزدچی، روح الله سلیمی، زهرا حاجی علی، زهرا رییسی، زهرا طرخان، زهرا عباسی نیاسر، ساجد حق شناس، سارا ربیع زاده، سالار ارکان، ساناز ایرانپور، سحر حسن زاده، سحر رنجبر، سحر شمسی پور، سعید استادیان، سعید عرب زاده، سهیل زنداذر، سیامک امیدی، سینا عزیزی، شقایق میرزایی، صادق سوری، طاهره حیدری، طاهره ره بخش، عبدالمحمد جمالی، عرفان سامانفر، علی بهلولی، علی نجاتبخش، علیرضا رجایی، علیرضا زارع، علیرضا وحید، فاطمه پزشکی مقدم، فاطمه دوروند، فاطمه سلیمی، فرهاد سنندجی، فرهاد زرگریان، فرید گل افشان، کیوان اذرشب، کیوان جعفری، مجید خانلری مقدم، محبوبه نجارپور، محدثه عامری، محسن کابلی، محمد زند، محمدرضا اخوندی، مرتضی امامدادی، مریم الهیاری، مریم امیرزاده، مریم ترابی، مسعود بیات، مسیح مساوات، مهدی پارسائیان، مهدی رحمانی، مهدی صفری نژاد، مهدی کاظمی، مهیار متبسم، میلاد رفعت، میلاد نعلبندیان، مینا نوعی، ناهید شنبدی، نرگسی رنجبر، نفیسه بهنامی فر، نگین محمدی فرد، نوشین ادمی، نیلوفر سلیمانی، نیلوفر فرهندم ،وحید مومن زاده.

 

گفت و گو با کیوریتور مجموعه

در حاشیه نمایشگاه با کیوریتور این مجموعه «عطا رنجبر زیدانلو» گفت و گویی داشتم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

مختصری درباره شکل گیری پروژه «ایران‌ نگار» بفرمایید. مسئولیت شما به عنوان کیوریتور مجموعه چگونه تعریف می‌شود؟

در مجموعه ایران نگار، سوژه و موضوع اصلی «سفر» است و در مجموعه عکس‌ها، از جاذبه‌های تمام استان‌های ایران به جز کرمان و آذربایجان غربی عکس وجود دارد. این نمایشگاه علاوه بر مشهد، در بجنورد، اصفهان، گرگان و خمینی شهر هم برگزار شده و همچنان ادامه خواهد داشت.

من به عنوان کیوریتور مجموعه، کسی هستم که فراخوان نمایشگاه را با نام «ایران نگار» و با موضوع سفر تنظیم کردم و پس از دریافت عکس های ارسالی از طرف عکاس های سراسر ایران، تعداد 86 قاب را با موضوع سفر گزینش و انتخاب کردم و تمام برنامه‌ریزی های این نمایشگاه را انجام دادم. البته ما برای برگزاری نمایشگاه اسپانسر داشتیم؛ فروشگاه تجهیزات عکاسی ایده در اصفهان، ما را در برگزاری این نمایشگاه همراهی کردند.

سطح استقبال مردم از نمایشگاه چطور بود و در بین هنرمندان و مسئولین چه کسانی از نمایشگاه بازدید کردند؟

در مشهد سطح استقبال مردم بسیار خوب بود. دوستان هنرجو و هنردوست زیادی از نمایشگاه دیدن کردند. همچنین تعدادی از اساتید عکس دانشگاه خبرنگاران برای بازدید به نمایشگاه آمدند و از نظراتشان بازخورد مثبت و خوبی دریافت کردیم.

با انتخاب سوژه «سفر» به عنوان موضوع نمایشگاه، سعی در به نمایش گذاشتن چه شاخصه‌ها و جلوه‌هایی در استان‌های ایران داشتید؟

ما در این نمایشگاه علاوه بر به نمایش گذاشتن جاذبه‌های گردشگری، سعی در نشان دادن فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف ایران داشتیم تا بتوانیم امید و انگیزه را در دل و روح مردم زنده کنیم برای مثال مردم عشایر و اقوامی که در روستاها زندگی می‌کنند با وجود اینکه زندگی ساده‌ای دارند به آینده و زندگی خود امیدوار هستند.

تمام تلاش ما در این مجموعه این بود که بتوانیم مکان های زیبای ایران را در عکس های ارسالی گزینش کرده و نشان دهیم مثل تالاب‌ها، دریاچه‌ها، معماری در بناهای تاریخی و مکان های مذهبی. ما در گزینش عکس‌ها سعی کردیم نگاهی همه جانبه به تمام جلوه‌های هنری، زیستی و گردشگری ایران داشته باشیم تا مخاطبانمان را با فرهنگ‌ها و نگاه های مختلف آشنا کنیم.

پس از مشهد در چه شهرهایی نمایشگاه برگزار خواهید کرد؟

پس از نمایشگاه‌ مشهد، در بجنورد و پس از آن در اصفهان و خمینی شهر، نمایشگاه خواهیم داشت و هدف نهایی ما برگزاری نمایشگاه در تهران خواهد بود.

و حرف آخر شما؟

امیدوارم که مسئولین کشوری به هنرمندان بیشتر بها بدهند؛ در شرایطی که مردم این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، ناامید هستند و نیاز به شادی دارند، حضور هنر در متن زندگی مردم می‌تواند جهت نگاه منفی را به سوی امید و شادی بیشتر تغییر دهد. در زمینه عکاسی، مسئولین می‌توانند با استفاده از عکس های شاد و امیدبخش در معابر، متروها و گذرگاه ها، در روحیه مردم در زندگی روزمره تغییر ایجاد کنند تا مردم نسبت به شرایط فعلی حس بهتری پیدا کنند و از یاس و ناامیدی زندگی در فضای شهری فاصله بگیرند. به نظر من سازمان‌های شهری و شهرداری با در نظر گرفتن رزومه ‌های هنری، باید از عکاس‌های مطرح و موفق در امور شهری استفاده کند تا علاوه بر اشتغال زایی برای هنرمندان، روح مردم را از رنج و غصه دور کرده و با هنر عجین کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *