از مبارزه با «دانه درشت‌ها» تا طرح «ازدواج آسان»

حسینی: قصورهایم حتمی اما سهوی بود و بابت آن‌ها از همه عذرخواهم

به عنوان معاون استاندار خراسان رضوی بارها و بارها خبرساز شد؛ روزی که با پایه میکروفن به او حمله شد اما در کمال متانت ایستاد، روزی که اعلام کرد می‌خواهد مجامع مشورتی برای بانوان و جوانان در تمام شهرهای استان راه‌اندازی کند و بعد آن را در 28 شهر و شهرستان اجرایی کرد.

«سید جواد حسینی» در 22 ماهی که معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی بود، مخالفان و موافقان زیادی داشت.

اعتقاد به ارتباط مستمر با رسانه‌ها، صراحت و پیگیری در رفع مشکلات و نهراسیدن از کارهای دشوار در استانی که تنوع بی‌نظیری از حیث اقوام و ادیان را دارد، ویژگی‌های غیر قابل انکار اوست که ندیدن آن‌ها دوری از انصاف است.

شاید این ویژگی‌ها برگرفته از دانش او در جامعه شناسی است، بالاخره او افتخار شاگردی «دکتر هما زنجانی‌زاده» یا همان «همای جامعه‌شناسی» ایران را دارد و شاگردی که استادش به او افتخار می‌کند.

در نهایت مردی که پای ثابت برگزاری مراسم تودیع و معارفه در این دو سال بود با پذیرش استعفایش جای خود را به «محمد رحیم نوروزیان» فرماندار پیشین مشهد داد. انتخابی که مورد تایید و مسرت حسینی بود.

در خاتمه مراسم تودیع و معارفه حسینی از مشاور جدید استاندار خراسان رضوی خواستم تا با «صبح امروز» از کارنامه‌اش بگوید.

مشاور استاندار خراسان رضوی گفت: خداوند را شاکرم که در جوار مضجع امام مهربانی‌ها توفیق خدمت به زائرین و مجاورین را برایم فراهم کرد. در این ایام، استانداری داشتیم که به حق تلاش شبانه روزی‌اش، اعتقاد، اخلاق مكتبي، ديني و روحیه اعتدالی‌اش موجب شد که در اکثر شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی استان خراسان در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد.

از همراهی همه مدیران، فعالان اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی ، همکاران خوبم در استانداری، اعضای محترم شورای اداری و شورای تأمین و فرمانداران، ائمه محترم جمعه، نمایندگان مجلس و شوراها برای انجام فعالیت و مأموریت‌ها صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.

معاون سابق استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: از اینکه برادر خوب و ارزشمندم جناب آقای نوروزیان قبول مسئولیت نمودند و مسئولیت بسیار حساس و سخت معاونت اجتماعی، سیاسی و امنیتی استان را پذیرفتند اولاً بسیار خوشحالم و ثانیاً از ایشان تقدیر می‌کنم و ثالثاً همه تلاش و توان خود را جهت موفقیت ایشان در این مسئولیت به کار می‌بندم.

مبارزه با دانه درشت‌های قاچاق کالا و ارز

مشاور استاندار خراسان رضوی درباره کارنامه دو سال اخیر استان در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این حوزه نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی و اشتغال را ایفا می‌کند. با اتخاذ رویکرد مبارزه با دانه درشت‌ها، با وجود این که 1% افزایش پروژه‌ها را شاهد بودیم اما 481% ارزش ریالی آنها افزایش داشت.

در مجموع فقط در سال 96، 110% افزایش ریالی کشفیات داشتیم که با تمرکز بر باندهای مهم قاچاق صورت گرفت به گونه ای که با یک رشد 8درصدی با40 باند مبارزه و متلاشی شد.

خراسان رضوی رتبه اول بازرسی‌ها

معاون پیشین استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: انسجام دستگاه‌های اجرایی در امر مبارزه ، بکارگیری تشکل‌های صنفی ، سامانه ای نمودن امر حمل و نقل و انبار و به ویژه رشد بازرسی‌ها امکان پذیر بود به گونه ای که در افزایش بازرسی‌ها با 81% رشد رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادیم. ساماندهی برندسازی‌ها با رویکرد تقویت برندهای داخلی سیاست دیگری است که تأثیر پیشگیری در کاهش قاچاق کالا و ارز از خود برجای می‌گذارد و در سیاست گذاری‌های ما سخت مورد توجه بود.

افزایش خدمات آموزشی برای 77هزار دانش‌آموز اتباع

مشاور استاندار درباره اقدامات انجام شده در حوزه اتباع خارجی، که سهم پررنگی در خراسان رضوی دارند، تصریح کرد: در حوزه امور اتباع خارجی؛ الکترونیکی شدن پروژه‌ها، برقراری بیمه سلامت برای اتباع و هماهنگی در فعالیت‌ها و امور فرهنگی اتباع، افزایش خدمات آموزشی برای 77 هزاردانش آموز و تسهیل ثبت نام آن‌ها، طرح طرد افراد غیرمجاز را پیاده کردیم.

به گونه‌ای که در سال 96 بیش 51 هزار نفر غير مجاز خارج و یا جلوگیری از ورود غیرمجاز را داشتیم. افزایش تشکل‌های غیردولتی از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های دیگری است که مورد توجه و نظر قرار گرفت.

76هزار معتاد تحت پوشش خدمات

وی بااشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر 130هزار میلیارد تومان خسارت در مبارزه با اعتیاد متحمل شده است، تصریح کرد: 30هزار درگیری در مبارزه با پدیده شوم اعتیاد نشان دهند عزم جدی کشور در این حوزه است. در خراسان رضوی نیز در دو سال اخیر در قالب شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چند موضوع هدف گذاري شد و به اجرا درآمد که به افزایش 10 درصدی خدمات درمانی به معتادین منجر شد و 76 هزار معتاد تحت پوشش این خدمات قرار گرفتند.

کاهش 11درصدی زندانیان جرائم مواد مخدر

حسینی تصریح کرد: توانمندسازی جامعه و گروه‌های هدف، اشتغال بهبود یافتگان، توجه به تشکل‌های غیردولتی به ویژه تشکل‌های غیردولتی همدم و واگذاری 24 طرح به این تشکل‌ها و افزایش آگاه سازی و صیانت‌آفرینی در مردم اتفاقات خوبی را رقم زد.

گواه این ادعا این است که با وجود افزایش شیوع اعتیاد در کشور؛ در خراسان رضوی در سال 96، 0.02درصد کاهش شیوع مصرف و 5درصد کاهش جرائم ناشی از مصرف مواد مخدر، 11درصد کاهش ورودی زندانیان مواد مخدر را شاهد باشیم.

به گونه‌ای که برای اولین بار در سال 96 جرائم زندانیان مواد مخدر استان از رتبه اول به دوم سقوط کرد و کاهش 35 درصدی مرگ و میرهای ناشی از مواد مخدر در استان را شاهد باشیم.

از جمعیت‌های موزائیکی تا نرخ بالای مهاجرپذیری

مشاور استاندار خراسان رضوی درباره ویژگی‌های منحصر به فرد خراسان رضوی در حوزه امنیتی و انتظامی گفت: وجود بیش از 6میلیون و 400هزار نفر جمعیت، 30 میلیون زائر داخلی و خارجی، جمعیت‌های موزائیکی و نرخ بالای مهاجرپذیری، 340 هزار اتباع بیگانه، بیش از 830 کیلومتر مرز مشترک تراکم جمعیتی بیش از حد متوسط کشور، توزیع نامتقارن جمعیت که بیش از 51 درصد آن در مشهد مقدس ساکن اند، خراسان رضوی را از سایر استان‌ها متفاوت کرده است.

وی اضافه کرد: وجود اقوام و فرقه‌های گوناگون، یک میلیون و دویست هزار جمعیت پیرامونی در مشهد، نمایندگی‌ها و کنسولگری‌های مختلف و حساسيت‌هاي ناشی از آن‌ها از جمله سایر حساسیت‌های این حوزه است چرا که فقط 155 همایش ملی و کشوری در سال 2017 در مشهد برگزار شد.

پلیس اجتماعی به جای اجتماع پلیسی

معاون پیشین استاندار خراسان رضوی بیان کرد: هدف گیری مشهد از سوی معاندین و نظام سلطه جهانی به عنوان هدفی قطعی و مستمر در کنار سایر شرایطی که ذکر شد، حساسیت‌های امنیتی این استان را مضاعف و چند برابر می‌سازد اما در پرتو سیاست‌های امنیتی و انسجام بخشی در شورای تأمین و نگاه مردم پایه باعث شد رويكرد «پليس اجتماعي» به جاي «اجتماع پليسي» و «امنيت فرهنگي» به جاي «فرهنگ امنيتي» جایگزین شود. از سوی دیگر اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح حفاظتي، امنيتي حرم مطهر خوشبختانه شاهد امنیت پایدار و رضایت بخش در این استان بودیم به گونه ای که در بسیاری ازشاخص‌های امنیتی رتبه‌های اول کشوری را کسب کرده‌ایم.

رضایت 93درصدی مردم از امنیت خراسان رضوی

وی تاکید کرد: از منظر امنیتی موسسات معتبر غیردولتی رضایت 93درصدی مردم از امنیت در استان خراسان با پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری را در استان شاهدیم و در ادامه راه با طراحی، کمیسیون‌های بررسی نارضایتی‌های مردمی و ایجاد خیرین امنیت يار از نگاه پیشگیرانه توأم با افزایش و رضايت و سرمایه اجتماعی در استقرار امنیت پايدار و جامعه محور انشاءالله بیش از پیش رقم خواهد خورد.

معاون پیشین استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: برای استقرار در امنیت در مرزها علاوه بر افزایش توان دفاعی و نظامی و استقرار تجهیزات اپتیکی و الکترونیکی پیوند امنیت مرز با معیشت مرزنشینان مورد توجه قرار گرفت. در این راستا طرح تعاونی مرزنشینان، کوچک سازی حریم مرز و اجرای طرح‌های آبخیزداری مورد توجه و امعاون نظر قرار گرفت.

40دستاورد در پدافند غیرعامل

حسینی «پدافند غیرعامل» را یکی دیگر از حوزه‌های مهم و حساس استان دانست و بیان کرد: در این حوزه با 10 نوآوری دراین حوزه 40 دستاورد را بدست آوردیم که از جمله به تدوين و تصویب سند جامع راهبردی پدافند غیرعامل استان می‌توان اشاره کرد که مبنا و الگوی عملی برای کشور شد. در راستای توجه به اهداف استراتژیک پدافند غیرعامل طرح سطح بندی و حفاظت از دارایی‌های استان، سازمان دهی مربیان پدافند غیرعامل و صدور کارت عملکرد برای دستگاه‌ها را طراحی و به اجرا گذاشتیم. افزایش 604درصدی در شاخه آموزشی، رشد 208درصدی نمایشگاه‌های تخصصی و افزایش 96درصد همایش‌های علمی را رقم زدیم.

امیدواری به طرح ازدواج اسان و موفق

معاون پیشین استاندار خراسان رضوی با اشاره به رشد 1درصدی ازدواج در سال 95 خراسان رضوی گفت: در حوزه بانوان و خانواده بر اساس راهبردهای مقام معظم رهبری زنجیره ازدواج تا طلاق و حلقات متعدد آن را ترسیم و تبیین نمودیم بر این اساس در سال 95 شاهد افزایش 1درصدی ازدواج در استان و در سال 96 نیز با وجود این که اینکه در کشور با 5/9درصد کاهش ازدواج مواجه بودیم در استان این کاهش به میزان 5/1 درصد بود امیدواریم با طراحی «طرح نهضت ازدواج آسان و موفق» در سال 97 شاهد افزایش روند ازدواج باشیم.

وی درباره وضعیت استان در حوزه طلاق تشریح کرد: با وجود این که در سال‌های 92 و 93 خراسان رضوی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده بود با اجرای طرح‌های علمی و کارشناسی شده در قالب ثبت سامانه طلاق، اجرای طرح ساماندهی طلاق توافقی رتبه طلاق در استان به رتبه 8 کشور سقوط کرد چرا که فقط در 11 ماهه سال96، نرخ طلاق در استان 6/12درصد کاهش یافت.

 65 روستای پاک در خراسان رضوی

مشاور استاندار خراسان رضوی درباره طرح روستای پاک و مهارت آموزی و توانمندسازی زنان را به شکل پایلوت در 100 روستا به اجرا گذاردیم (روستای پاک عاری از اعتیاد، بیکاری، بیسوادی، طلاق ، بی تشکلها، کتاب ناخوانی و عدم پوشش صددرصدی بيمه روستايي و عشایري ) موجب شد که دست کم 65 روستا، پاک از اعتیاد به مواد مخدر شوند.

رشد تشکل‌های غیردولتی در حوزه زنان

حسینی اضافه کرد: در 22 ماه گذشته توانستیم تشکل‌های غیردولتی زنان را به شمار 160 تشکل غیردولتی با 20درصد رشد برسانیم و طرح ابتکاري ایجاد پارلمان (مجمع) مشورتی زنان را در 28 شهرستان و با حضور بیش از 1200 بانوی توانمند از اقشار مختلف طراحی و اجرایی کردیم که تا کنون این پارلمان توانسته است 35 طرح را به تصویب برساند.

وی تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی را از مهم ترین اضول پیگیری شده در حوزه فرهنگی دانست و بیان کرد: با اجرای طرح توجه و تمرکز بر 5 خدمت پرمشتری در دستگاه‌های استان که 64 دستگاه آن را به اجرا گذاشتند و با اتخاذ رویکرد مهندسی مجدد توانستیم فرآیند 5 خدمت پرمشتری را برای ارباب رجوع تسهیل کنیم.

3سند جامع مبنای سلامت استان

حسینی اقدامات انجام شده در حوزه سلامت را با نگاه اجتماعی شدن توصیف و تصریح کرد: محوریت دانشگاه علوم پزشکی 3 سند مهم و جامع؛ سلامت استان، بیماری‌های غیرواگیردار و امنیت غذایی تدوین، تصویب و مبنای عمل در حوزه سلامت قرار گرفت.

معاون پیشین استاندار خراسان رضوی با تاکید بر این نکته که سپردن امور به مردم و تشکل‌های مردم نهاد گامی برای تسهیل هر په بیشتر امور است، اضافه کرد: گسترش کمی و کیفی آنها با اتخاذ 10 رویکرد راهبردی مانند گسترش موضوعی ، قشری، جغرافیایی، تعامل با دستگاه‌های دولتی و عمومی و توانمندسازی در دستور کار و برنامه ریزی قرار گرفت. برای اولین بار خانه تشکل‌های غیردولتی در استان راه اندازی شد، تعداد تشکل‌های غیردولتی با رشدی 117درصدی از 540 به 1172 تشکل افزایش و قلمرو موضوعی آن‌ها نیز از 5 قلمرو به27 قلمرو رشد داشت.

حسینی اضافه کرد: در این مسیر نظامنامه تعامل تشکل‌های غیردولتی با بخش عمومی و دولتی تدوین و رونمایی شد. به عنوان مثال فقط 120 تشکل در امر کاهش وکنترل آسیب‌های اجتماعی مشاركت نمودند.

از سوی دیگر پارلمان مشورتی جوانان هم در 28 شهرستان و نیز استان با حضور 1136 جوان از اقشار مختلف شکل گرفت. طرح ملی تقسیم کار پیرامون کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با بیش از 100 پروژه و اختصاص بیش از 12 میلیارد تومان اعتبار اجرایی شد و در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی یا روند رو به رشد آنها کنترل و یا کاهش یافت. از جمله کاهش طلاق، اعتیاد که پیشتر به آن‌ها اشاراه شد و کاهش 10 درصدی جرائم در حاشیه مشهد که در سال 96 محقق شدو

وی تاکید کرد: يكي از طرح‌های نوآورانه‌ای که در دولت تدبیر و امید در استان اجرایی شد طرح جامع افزايش تعاملات گرم برای کاهش گسست‌هاي نسلي و خانوادگي بود که به اجرا درآمد و البته این طرح همچنان بايد اصلاح وگسترش كمي و کیفی داشته باشد.

مشاور استاندار خراسان رضوی با اشاره به این که در حوزه اجتماعی برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی مشارکت مردم علاوه بر ایجاد خانه تشکل‌های غیردولتی، طرح تعامل و گفتگوی دولت با مردم طراحی و به اجرا درآمد، اضافه کرد: در این طرح 25 قشر و گروه اجتماعی در این طرح قرار داشتند که با 18 قشر آنها ارتباط نظام مند و موضوعی برقرار شد.

پرهیز از کلیشه در حوزه فرهنگ

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگ و هنر با پرهیز از دو رویکرد آسیبی کلیشه ای و قالبی شدن فعالیت‌های هنری و فرهنگ و نیز ساختار شکن شدن آن‌ها، موضوع گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی مورد نظر قرار گرفت و در این راستا گسترش نوروزگاه‌ها (50 نوروزگاه درسال 96)، جشنواره‌های ورزشی و فرهنگی بومی–محلی ، گسترش فعالیت‌های سينمايي، تئاتر و کتابخوانی، هدف گذاری و به اجرا درآمد.

حسینی تصریح کرد: توجه به فرهنگ رضوی به ویژه در سال 2017 که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام مطرح شد د ر دستور کار قرار گرفت. در این راستا 155 رویداد و همایش بین المللی برگزار شد به گونه ای که مدیرکل آیسسکو فعالیت‌های مشهد در این راستا را بی بدیل و الگویی برای سایر شهرهای اسلامی دانستند.

کوچک زیباست و بزرگ زیباتر

وی در آخرین بخش تشریح فعالیت‌های خود به حوزه سیاسی و انتخابات اشاره و تصریح کرد: با اتخاذ رویکرد اعتدالی به سمت پرهیز از افراط و تفریط، هیجان زدگی، سطحی نگری، سیاست زدگی پیش رفتیم و با «انسجام‌بخشی، وحدت آفرینی و آرمان گرایی» در سطح نگاه خود، «واقع گرایی و انتظارات حداقلی» در سطح عمل و «به گزینی مدیریتی» فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را تدوین و تنظیم نمودیم.

حسینی اضافه کرد: کوچک سازی ساختار دولت و بزرگ سازی ساختار مشارکت نظام مند مردم را هدفی راهبردی برای خود قرار دادیم. و شعار (کوچک زیباست و بزرگ زیباتر) را وجه عمل خویش قرار دادیم. چرا که معتقدیم «کوچک» برای دولت و «بزرگ» برای مشارکت مردمی، زیباست.

با ایجاد خانه احزاب در استان و تقویت آن سهمی در افزایش تعاملات فعالان سیاسی از همه جناح‌های سیاسی (53 حزب رسمی) از نظارت و اندیشه‌های آنان در استان بهره جستیم.

رضایتمندی اقوام در استان 17درصد بالاتر از میانگین کشوری

حسینی تصریح کرد: در عرصه انتخابات، انتخابات مهم 29 اردیبهشت ماه سال 1396 با رویکرد سلامت، امنیت، شفافیت و مشارکت حداکثری به انجام رسید و مشارکت 78درصدی ریاست جمهوری و ٧٥ درصدي شوراها را با 2درصد بیشتر از میانگین کشوری در سلامت وامنیت رقم زديم و در این راستا تمام قد از حقوق انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان بر اساس قانون دفاع کردیم. در راستای سیاست‌های راهبردی نظام در همگرایی و توجه به حقوق اقوام در خراسان رضوی، رضایتمندی بالاي اقوام 17درصدی بالاتر از میانگین کشوری شکل گرفت.

وی تاکید کرد: در عرصه سیاسی با پرهیز از افراط و تفریط و دو رویکرد آسیبی تقابل و تتابع نگاه تعامل با همه اضلاع و اجزاء و ارکان مؤثر در استان مورد توجه قرار گرفت و نتیجه آن آرامش و همگرایی بیش از پیش فعالان سیاسی و اجتماعی و قومی در استان برای پیمودن مسیر و رشد توسعه بود.

کوتاهی‌ها حتمی است اما سهوی

حسینی در پایان این سخنان ضمن تشکر از همه عزیزان به ویژه استاندار محترم و آرزوی توفیق برای برادر عزیزمان جناب آقای نوروزیان تاکید کرد: خداوند بزرگ را شاهد و گواه می‌گیرم که هر آنچه در توان ناچیز خود داشتم برای پیشبرد امور به کار گرفتم. اگرچه می‌دانم کوتاهی‌ها و قصورها هم بسیار است و حتمی. اما این خطاها ناخواسته و سهوی بوده اند. لذا از خداوند متعال، امام رضا(ع) و مردم خوب برای این کوتاهی‌ها عذرخواهی می‌کنم و از همگی طلب بخشش دارم.

انتهای پیام/انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *