کدام مواد منشور سازمان ملل دستاویز حمله موشکی آمریکا به سوریه شد؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مواد ۴۲ و ۵۱ منشور سازمان ملل متحد را دستاویز و بهانه آمریکایی ها و همپیمانانش برای حمله موشکی به سوریه دانست.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در واکنش به حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه، گفت: اقدام موشکی آمریکایی ها برای دفاع از مردم سوریه نبود بلکه آنها می خواهند منافع خودشان را تامین کنند زیرا در پی این حمله می توانند میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای عربی بفروش برسانند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین آنها با این اقدام از موجودیت اسرائیل در منطقه حفاظت می کنند و قدرت نمایی با روسیه انجام دهند و زمینه کم شدن دامنه نفوذ روسیه در منطقه را فراهم کنند.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که ایالات متحده با این اقدام موشکی معضلی به نام ترامپ را به فراموشی می سپارد و افکار عمومی دنیا را معطوف به مسائل خاورمیانه کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه بهانه آمریکایی ها مسئله حمله شیمیایی است، زیرا اذعان می کنند که شورای امنیت در گذشته مجوز حمله برای کشورهای داوطلب را صادر کرده اما همگان می دانند که این شورا در این زمینه جلسه و مصوبه ای نداشته است، افزود: به عبارتی کشورهای آمریکا، فرانسه و انگلیس که عضو شورای امنیت هستند توجیه های حقوقی برای خودشان تبیین کرده اند و اقدامشان را بر اساس عرف بین الملل نه قوانین بین المللی انجام دادند.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: باید اذعان کرد که ماده 42 فصل هفتم منشور سازمان ملل دستاویز حمله موشکی ایالات متحده و همپیمانانش بوده است؛ به نوعی اشاره شده اگر کشوری نقض یا تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی انجام دهد، شورای امنیت می تواند مصوبه حمله نظامی را به اسناد ماده مذکور مصوب کند که این مهم در خصو کشور سوریه رخ نداده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین بحث رعایت حقوق بشر نیز در چندین بند منشور مورد تاکید قرار گرفته و آمریکایی ها نیز طی چندین سال گذشته عرفی را ایجاد کرده اند که اگر در کشوری اقدام نظامی و کشتار دسته جمعی صورت بگیرد امکان اقدام نظامی علیه آن کشور را دارند که در قانون این مهم وجود ندارد.

وی افزود: همچنین در  ماده 51 منشور سازمان ملل نیز به اصل دفاع مشروع اشاره شده که بر اساس آن اگر کشوری مورد هجوم واقع شد می تواند از خودش دفاع کند که در سوریه نیز عملیاتی علیه آمریکا و منافعش رخ نداده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اگر روند حملات ادامه یابد احتمال قدرت یابی گروه های معارض سوری وجود دارد اما اگر حملات موشکی صرفا برای هشدار دادن به دولت مرکزی بوده باشد، تاثیر خاصی بر معادلات منطقه نخواهد گذاشت از این رو به نظر می رسد برای تغییر شرایط به حملات موشکی ادامه دهند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *