همگرایی برای انجام کار اساسی در کشور وجود ندارد

نماینده تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ همگرایی لازم برای انجام یک کار اساسی در کشور وجود ندارد که بخشی از این مشکل ناشی از سیستم مدیریت کشور است.

سعید باستانی با بیان اینکه بسیار تلاش شد تا توصیه‌های رهبری در سال 96 عملیاتی شود، اما خروجی آن در حد انتظار نبود،افزود: متأسفانه نمی‌توانیم تصمیمات مهم را به دلیل یک ضعف کلی در کشور اتخاذ کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از ایرادات و موانع بزرگ در کشور سیستم و ساختار مدیریتی کشور است، اظهار کرد: سیستم نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی دست ما را در وضع قوانینی مانند بودجه،‌ برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور و… بسته است.

باستانی ادامه داد: دولت لایحه‌ای را تصویب، به مجلس ارسال می‌کند و ما آن را به هم ریخته و تغییرش می‌دهیم و بار دیگر با ارسال به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییرات دیگری هم ایجاد می‌کنیم؛ در نهایت این لایحه تغییر یافته را به دولت برای اجرا ابلاغ می‌کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه تأکید کرد: دولت هم که اعتقادی به این مصوبه نهایی ندارد آن را اجرا نکرده و در نهایت بر اساس همان برنامه خود قوانین را اجرایی می‌کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه همگرایی لازم برای انجام یک کار اساسی در کشور وجود ندارد، بیان کرد:‌ بخشی از این مشکل ناشی از سیستم مهم مدیریت نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه با ارزیابی برنامه‌های پنج ساله گذشته متوجه می‌شویم که تنها 35 درصد آنها اجرایی شده است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که وجود برنامه پنج ساله هیچ تفاوتی نمی‌کند، در صورتی که مجلس و دولت برای تدوین آن زمان بسیاری را صرف می‌کند.

باستانی تصریح کرد: ساختار مجلس با داشتن این کمیسیون‌ها و روش کار، قابلیت انجام اقدامات بزرگ را نداشته و نخواهد داشت، زیرا برای تصمیم‌گیری باید مهمترین اجزا را در کنار هم قرار داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: متأسفانه ما از کودکی به بچه‌ها تلقین می‌کنیم که هدف رفتن دانشگاه است در صورتی که در کشورهای پیشرفته حوزه آموزش با حوزه‌های اجتماعی در یک کمیسیون قرار داشته و حوزه علم و فناوری هم با حوزه صنایع و منابع طبیعی در یک کمیسیون ادغام هستند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن بیان کرد: ‌در حوزه علم و فناوری هم بدون آنکه بدانیم چه پتانسیل صنعتی و معادن طبیعی در کشور وجود دارد تولیدات دانش را انجام می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه ضعف ساختار بعدی، دولت و گروه‌های پشتیبانی آن مانند سازمان برنامه و بودجه است، گفت:‌ فردی در حوزه علم و فناوری بودجه‌ها را بررسی و تنها سالی 10 درصد آن را افزایش می‌دهد، متأسفانه یک الگوی صحیح برای کاهش و افزایش بودجه این حوزه وجود ندارد.

باستانی افزود: اگر مقام معظم رهبری فرمایشی را به طور مثال در زمینه تولید و اشتغال بیان می‌کنند، باید تمامی گروه‌ها و دستگاه‌ها به یک تصمیم و توافق واحد برای اجرا برسند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *