دبیر نجات کشف رود به دادسرا احضار شد

معاون دادستان مشهد با اشاره به توقف ساماندهی کشف رود به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات دولتی از ادامه استفاده کشاورزان از پساب غیر استاندارد انتقاد کرد.

محمد بخشی‌محبی اظهار کرد: بعد از انتشار خبری مبنی بر توقف ساماندهی کشف رود که در روزهای گذشته از سوی آقای علی‌میرزایی نجات کشف‌ رود در فضای مجازی و هم در رسانه‌ها منتشر شده بود، دبیر نجات کشف رود جهت  اخذ توضیحات در خصوص بحثی که مطرح کرده بود به دادسرا و حوزه معاونت حقوق عامه دادسرا احضار شد.

وی ادامه داد: بر اساس مستنداتی که از سوی آقای علی‌میرزایی، دبیر نجات کشف رود ارائه شد و هم‌چنین بازدیدی که بعد از اظهارات ایشان از منطقه داشتیم و معاینه محلی به صورت کامل از محدوده کشف رود  صورت گرفت متأسفانه شاهد این موضوع بودیم که علی‌رغم قول‌هایی که مقامات اجرایی کشوری داده بودند اعتبارات لازم به کشف رود واصل نشده است.

بخشی‌محبی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه در سال گذشته حدود 11 میلیارد تومان برای احیای کشف رود در نظر گرفته بود، اما تنها 150 میلیون تومان از این مبلغ تخصیص داده شده بود که این مبلغ نیز از طریق استانداری و منابع داخلی استان به کشف رود تعلق گرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در بازدیدهای صورت گرفته مشاهده شد در خروجی تصفیه خانه «خین عرب» که دو سال قبل به دست رئیس‌جمهور افتتاح شد و پساب استاندارد است به کشف رود ریخته می‌شود و در نهایت هم با فاضلاب کشف رود مخلوط می‌شود تا اینکه در تابستان سال گذشته روند ساخت تصفیه خانه دیگری با حضور سرپرست وزارت نیرو در مشهد آغاز شد.

معاون دادستان مشهد افزود: طرح انتقال پساب استاندارد تصفیه خانه «خین عرب» برای استفاده کشاورزانی که در منطقه کارده حق‌آبه داشتند و از پساب‌های تصفیه خانه «پرکندآباد» استفاده می‌کردند. پس‌آبی که از تصفیه‌خانه «پرکندآباد» بود در سال‌های اخیر استانداردهای لازم را نداشت و به همین دلیل نسبت به کشاورزان منطقه به نوعی اجحاف می‌شد و هم زمین‌های کشاورزی آن‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌کرد و خاک را نیز آلوده می‌کرد. به همین دلیل بنا شد که پساب استاندارد تصفیه‌خانه «خین عرب» با خط انتقال 6.5 کیلومتر به آن منطقه ارسال شود.

وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه بخش اعظمی از لوله‌ها خریداری شد و دستگاه پمپاژ هم حدود دو هفته قبل به مشهد رسید و در مکان خودش مستقر شد، اما به دلیل اینکه اعتبارات لازم وصول نشده است، پیمانکار از ادامه کار خود انصراف داده و طرح هم‌چنان نیمه‌کاره رها شده و لوله‌ها روی زمین ریخته شده که مسلماً زیر نور آفتاب آسیب‌دیده و از کیفیت آن‌ها کاسته خواهد شد.

بخشی‌محبی ادامه داد: از سوی دیگر پساب استاندارد تصفیه شده «خین عرب» هم دارد وارد کشف رود می‌شود بدون اینکه استفاده بهینه و مناسب از آن صورت گیرد و کشاورزان نیز هم‌چنان از پساب غیر استاندارد استفاده می‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *