تب طلا

تب و تاب بازار طلا همچنان ادامه دارد. در عرض 24ساعت سکه جهشی 66هزار تومانی را تجربه کرد.

اما دو روز گذشته نقطه آغاز این التهابات نبود. در آخرین روزهای سال گذشته نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و 615 هزار تومان رسید. و در اولین روز کاری سال 97 بهای آن از یک میلیون و 700هزار تومان گذشت. در نهایت روز گذشته سکه از مرز یک میلیون و 800هزار تومان در بازار پایتخت رسید.

در بازار مشهد؛ تمام سکه طرح امام به یک میلیون و 840هزار تومان، سکه طرح بهار آزادی به یک میلیون و 760هزار تومان، نیم سکه 880هزار تومان و ربع سکه به 560هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای 18 عیار با نرخ 172هزار تومان مبادله شد.

 

بررسی افزایش طلا از بازار‌های جهانی تا مشهد

برای بررسی التهابات طلا با رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

باقر معبودی‌نژاد در گفت‌وگو با «صبح امروز» درباره علل گرانی طلا و التهابات آن گفت: گرانی طلا از دو علت اصلی شایع می‌شود؛ افزایش نرخ جهانی طلا و نرخ صعودی ارز.

وی اضافه کرد: در مقطعی که منتهی به نوروز 97 بود بخشی از گرانی به خاطر افزایش نرخ ارز بود که در بازار تقاضا برای ارز بالا رفته بود. علت اصلی آن هم افزایش مسافرت‌های خارجی مردم بود. اما در مقطع کنونی نه تنها هیچ گونه افزایش تقاضایی برای طلا و سکه در بازار وجد ندارد بلکه بازار طلا در رکود قرار دارد.

معبودی‌نژاد با اشاره به این که نرخ طلا در مشهد بعد از رصد نرخ در تهران و کلانشهرهایی مثل اصفهان اعلام می شود، تصریح کرد: دلیل عمده افزایش نرخ طلا به افزایش نرخ جهانی آن مربوط است. قیمت جهانی هر اونس طلا در اواخر سال 96 به 1326 دلار رسید اما روز گذشته از 1334دلار هم عبور کرد.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد اضافه کرد: در تمام دنیا با افزایش نرخ، تگر قیمت داخلی دچار اختلاف قیمت با نرخ جهانی شود به سرعت با نرخ روز تطبیق و افزایش می‌یابد. چرا که نرخ طلا جهانی است و کشورها نمی‌توانند مستقیما در بهای آن تغییری ایجاد کنند.

وی در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود که با توجه به سیاست‌گذاری بانک مرکزی در پیش‌گیری از نرخ ارز اگر بازار ارز کنترل شود، می‌توان امیدوار بود که آرامش نسبی به بازار طلا برگردد.

 

اقدامات دولت چه بود؟

دولت برای کنترل بازار طلا اقدام به پیش فروش سکه کرد. اما در عمل اتفاقی نیفتاد. رئیس کمیسیون تخصصى طلا و جواهر تهران در باره شرایط فعلی بازار گفت: پیش فروش سکه قرار بود باید التهاب را از بین می‌برد ولی در عمل نتیجه معکوس داد.

محمد کشتی آرای البته معتقد است که این التهابات در چند روز آینده فروکش و اضافه کرد: سکه در حال حاضر 150هزار تومان حباب دارد و بازار در روزهای آینده به شرایط طبیعی بر می‌گردد.

اگر چه بانک مرکزی تاکنون واکنش رسمی به شرایط ارز و طلا ونشان نداده است، اما به نظر می‌رسد تاکنون تنها راهکار این بانک برای کنترل بازار ادامه پیش فروش سکه در سال جدید بوده است.

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان  این اقدام را منطقی و کنترل کننده بازار پیش بینی می‌کردند این نسخه راهی از پیش نبرد. با تصمیم بانک مرکزی قیمت پیش فروش سکه در دو سررسید شش ماهه و یک‌ساله افزایش یافته است به‌طوری‌که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی که تا پیش از این با نرخ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان یک ساله پیش فروش می‌شد به یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان رسید و هر قطعه در سررسید یکساله از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت دارد‌. در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی تا یک میلیون و 800 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این نرخ در مقایسه با حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پایان سال قبل نزدیک به 200 هزار تومان افزایش دارد‌‌. همان طور که گفته شد برای سکه بیش از ۱۲۰ هزار تومان حباب پیش‌بینی می‌شود‌.

پیش بینی وضعیت طلادر روزهای آینده بسیار دشوار است چرا که در شرایط فعلی پیش فروش سکه به تقاضا در بازار شوکی را وارد کرده است که با ورود سرمایه‌ها به این بازا، نوسانات آن دوچندان شده است.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *