ایجاد 173 هزار شغل در بخش گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سرعت ایجاد شغل در صنعت گردشگری 2.5 برابر دیگر حوزه‌ها است که نشان از اهمیت این صنعت در دنیای امروز دارد. با توجه بهاین موضوع و اولویت بخش گردشگری به دستور رئیس جمهوری در سال جاری ایجاد 173 هزار شغل جدید در این حوزه به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپرده شده است.

علی اصغر مونسان در آیین آغاز جشن ملی نوروزگاه در آرامگاه فردوسی افزود: دولت دوازدهم موضوع گردشگری را جزو برنامه‌های ویژه خود می‌داند و با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در جهان امروز و رتبه سوم آن در اقتصاد دنیا، توسعه صنعت گردشگری از اولویت‌های مهم کشور است.

 

پنج میلیون گردشگر خارجی در شان ایران نیست

مونسان بیان کرد: میزان ورود گردشگر به کشور حدود پنج میلیون نفر در سال است که به هیچ وجه در شان کشور و متناسب با ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های کم نظیر ایران نیست.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها با کمترین جاذبه و قدمت تاریخی، سالانه بیش از 20 میلیون گردشگر دارند، افزود: باید با توجه به داشته‌ها و ظرفیت‌های بالای تاریخی کشور برای جذب گردشگر بیشتر تلاش کنیم.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه صنعت گردشگری علاوه بر ایجاد درآمد و رشد اقتصادی، موجب توسعه فرهنگی و معرفی فرهنگ ایران به جهان می‌شود، تصریح کرد: این صنعت در حوزه دیپلماسی نیز اهمیت بسزایی دارد و موجب نزدیک شدن ملت‌ها به یکدیگر می‌شود.
مونسان تاکید کرد: کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند با توجه به ایجاد تحول در همه بخش‌های اقتصادی تنها 2 حوزه فناوری اطلاعات و گردشگری در این روند تحولی، رشد بالایی را تجربه خواهند کرد.

 

گردشگری حوزه‌ای فرابخشی است

او با اشاره به اینکه همکاری با شهرداری‌ها یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران کل میراث فرهنگی در استان‌ها است، افزود: بخش مهمی‌از گردشگری مربوط به فعالیت‌های شهری و موضوع فعالیت شهرداری‌ها است که افزایش همکاری با شهرداری‌ها را از اهمیت فراوانی برخوردار می‌کند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: حوزه گردشگری حوزه‌ای فرابخشی است و یک سازمان به تنهایی متولی آن نیست و همکاری میان بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف در این بخش لازم و ضروری است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی:

14جشن نوروزگاه در شهرهای استان برگزار می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه این مراسم گفت: نوروزخوانی، شاهنامه خوانی، مراسم آئینی نوروز، ورزش‌های باستانی و مراسم آئین اسب چوبی از برنامه‌های نوروزگاه در آرامگاه فردوسی است.
ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: در ایام نوروز 14 جشن نوروزگاه در شهرهای مختلف استان برگزار می‌شود. جشن‌های نوروزگاه سوم فروردین در شهرستان گناباد، چهارم فرودین در موزه خراسان بزرگ و شهرستان تربت جام، پنجم فروردین در نمیاشگاه بین المللی مشهد، ششم فروردین در شهرستان درگز، هفتم فرودین در شهرستان سرخس و نهم فروردین در شهرستان سبزوار برگزار می‌شود.
مکرمی‌فر ادامه داد: هم چنین جشن نوروزگاه نهم فروردین در شهرستان تایباد، دهم فروردین در خانه ملک و شهرستان کلات و یازدهم فرودین در شهرستان خواف برگزار می‌شود. برنامه‌های جشن آئینی نوروزگاه در هر شهرستان براساس فرهنگ بومی ‌و محلی همان شهرستان برگزار می‌شود و بازارچه‌های صنایع‌دستی و معرفی جاذبه‌های گردشگری از دیگر برنامه‌های جشن نوروزگاه است.

 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس:
طرح باغ مشاهیر و مفاخر توس در عرض یک سال اجرایی می‌شود

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس گفت: طرح باغ مشاهیر و مفاخر توس در سه مرحله و در مدت یک سال به صورت کامل با همکاری و مشارکت شهرداری مشهد اجرایی می‌شود.
احسان زهره وندی با بیان اینکه در مرحله نخست بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی به مساحت 6 هکتار امروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کلید خورده است، افزود: در این بخش آماده سازی فضای سبز و ایجاد مبلمان لازم در محدوده جلوخان آرامگاه اجرا می‌شود و مراحل بعدی شامل آماده سازی سردیس‌ها و تندیس‌ها و در نهایت اجرای کامل باغ مشاهیر و مفاخر توس است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 450 نفر از مشاهیر، دانشمندان و مفاخر علمی‌و ادبی و فرهنگی ایران زاده توس هستند، افزود: 20 نفر آنان شخصیت‌های فراملی هستند که از آن جمله می‌توان به امام محمد غزالی، خواجه نصیرالدین طوسی، دقیقی توسی و غیره اشاره کرد.
زهره وندی تصریح کرد: در قالب طرح باغ مشاهیر 450 تن مشاهیر توس با نصب سردیس و تندیس و نیز توضیحات در قالب نصب تابلو به علاقه‌مندان و گردشگران معرفی می‌شوند.
زهره وندی اظهار کرد: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای اجرای باغ مشاهیر 60 میلیارد ریال است که خوشبختانه شهرداری مشهد در این زمینه قول مشارکت و همکاری داده است. پیش بینی می‌شود ظرف مدت یک سال اجرای باغ مشاهیر به صورت کامل به انجام برسد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *