چرا راه را گم کرده ایم؟!

اولین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد در سال جاری برگزار شد. جلسه ای با 8 مصوبه و چند اظهار نظر که مهمترین و بحث برانگیزترین آن به سخنان شهردار مشهد برمی گشت. جایی که گفته است ” ما راه را گم کرده ایم”؛ اعتراف صریح همراه با اشاره ای ظریف به ناتوانی در براورده کردن قسمت بزرگی از مطالبات شهروندان و گم شدن مجاورین در زیر سایه زائرین و مسافرینی که هرساله به مشهد سفر می کنند. قاسم تقی زاده خامسی که حدود 6ماه است شهردار دومین کلانشهر ایران و کانون اصلی گردشگری کشور شده است در روزهای اول شروع به کار خویش مهمترین مشکلات پیش روی مدیریت شهری را خزانه خالی، نیروهای اضافی و تکیه بیش از حد بر درآمدهای ناپایدار اعلام کرده بود حالا رفته رفته با چالش های جدیدی مواجه شده است که به نظر می رسد برای عبور از آن کار بسیار دشواری را برعهده دارد.

شهردار مشهد در نطق دیروز خود در صحن علنی شورای شهر خطاب به اعضا اعلام کرده است: “مهم‌ترین وظیفه من و شما در مدیریت شهری، برگرداندن هویت تاریخی و فرهنگی مشهد است. این کار بزرگی است که تمام شعارهای شهرداری در این نهفته است و ما نمی‌توانیم این موضع را فراموش کنیم”.

او صدای اعتراض و نارضایتی مردم را نسبت به برخی معضلات و کمبودها شنیده است و معتقد است مشکلات مردم را باید از خود آن ها پرسید.

اگرچه مثال های تقی زاده خامسی به حوزه مشکلات شهری مانند مسئله متعادان، جاری شدن فاضلاب در شهر و هم‌چنین مسئله بافت‌های فرسوده برمی گردد اما در عمق کلام او مفهوم گسترده تری مستتر است که حوزه های فرهنگی و اجتماعی را نیز شامل می شود.

او در جایی از حرف هایش تصریح کرده است: “درست است که ما در مقابل چند ده میلیون زائر وظیفه‌مندیم، اما سه میلیون مجاور نیز داریم و باید در کنار خدمت به آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) که اصل کار ماست، برای مجاورین هم کاری کنیم و ببینیم مجاورین چه می‌خواهند و این باید بررسی شود”. آیا این حرف ها به این معنی است که تابحال کسی صدای مشهدی ها را نشنیده یا نخواسته است بشنود؟ یا اینکه نگاه مطلق مذهبی به مشهد و توجه نکردن به سایر ظرفیت های آن علی رغم اعتقاد همگانی به مضجع شریف علی ابن موسی الرضا(ع) بعنوان محور اصلی رونق مشهد، حالا بعداز سال ها نیازمند تغییر و توجه به سایر جنبه ها مانند هویت، فرهنگ و هنر و تاریخ این شهر است؟

براستی فصل تغییر و تحقق شعار مدیریت جدید شهری فرا رسیده است؟ یا تمام این حرف ها تنها برای دلخوشی شهروندان از تریبون شورای شهر صادر شده است. برای پاسخ به این سوال باید نگاهی اجمالی به عملکرد شهردار در همین مدت کوتاه انداخت که از این منظر به نظر می رسد مشهدی ها مدافعی جدید و سرسخت برای خود پیدا کرده اند و باید منتظر اتفاقات مهم و جدیدی بود که حتما بسیاری از آن در لیست اولین ها قرار خواهند گرفت.

گفته های شهردار، نکته های جالب دیگری داشت مانند: “مطالبات مردم جدا از اقدامات ذاتی شهرداری، مطالبات مهمی است” ، “ما باید حس تعلق مردم به شهر را افزایش دهیم” یا ” مردم از ما می‌خواهند که زندگیشان را بهتر کنیم و این زندگی بهتر یعنی کاری کنید ما نفس بکشیم”.

حرف های شهردار مشهد قسمت دیگری نیز داشت؛ قسمتی که ترجیح داده بود بجای گفتن در مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره “خانه بهار97” در صحن علنی شورا بگوید. تقی زاده خامسی در اظهارنظری قابل توجه گفته است: اتفاقاتی در عید افتاد از نظر من اتفاق بزرگی نیست. با این وجود با این همه استقبال مواجه شد. چراکه این کار 0.5 درصد به امید مردم اضافه کرده و من راضی هستم و شما هم باید راضی باشید؛ این چیزی است که مردم از ما می‌خواهند.

مطمئنا اینکه تقی زاده خامسی سال ها معاون خدمات شهری شهرداری تهران بوده است و در این حوزه صاحب نظر و نگاه تخصصی است در این بخش از سخنانش تاثیر دارد زیرا مشهد در بین کلانشهرهای ایران بهترین عملکرد را در استقبال از بهار داشته است اما این موضوع شهردار سختگیر و نکته سنج را کاملا راضی نکرده است.

 

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *