انسان علاوه بر عقل به رسالت انبیا هم نیاز دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: عقل از مهم‌ترین امتیازات آدمی است، اما انسان علاوه بر عقلانیت نیاز به وحی و رسالت انبیای الهی دارد.

آیت‌الله محمدهادی عبدخدایی ظهر دوشنبه در نخستین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان در دانشگاه «همدرد» دهلی‌نو افزود: عقل به عنوان یکی از مهم‌ترین امتیازات آدمی نیرویی است باطنی که می‌تواند حق و باطل را بشناسد و خوبی و بدی را تشخیص دهد، اما انسان علاوه بر عقلانیت نیاز به وحی و رسالت انبیای الهی دارد.

دبیر علمی همایش امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان بیان کرد: راه‌های معرفت و شناخت گوناگون و متعدد است، در آغاز می‌توان آن‌ها را به دو راه طبیعی و ماوراءالطبیعه تقسیم کرد، راه مابعدالطبیعه عبارت از راه وحی است که اختصاص به پیامبران و برگزیدگان الهی دارد، راه‌های طبیعی را هم می‌توان به سه‌راه تقسیم کرد که وجدان و به تعبیری فطرت، عقل و علم را شامل می‌شود.

آیت‌الله عبدخدایی ادامه داد: گاهی انسان را غفلت فرا می‌گیرد و آدمی غرق بی‌توجهی می‌شود و دیگر عقل او کار نمی‌کند، گرچه ممکن است نسبت به یک موضوعی حضور فیزیکی داشته باشد، ولی فکرش جای دیگری است.

وی افزود: فقر و ناداری گاهی کار را به‌ جایی می‌رساند که انسان آن‌چنان فکرش مضطرب می‌گردد که دیگر عقل کار نکند و فقط درصدد آن باشد که مشکل کنونی خود را برطرف سازد .

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: گاهی عقل سخت تحت تأثیر شهوت و حملات او قرار می‌گیرد، به ‌طوری‌که شهوت غلبه می‌یابد و عقل را شکست می‌دهد و یک‌لحظه هوسرانی یک ‌عمر پشیمانی می‌شود.

آیت‌الله عبدخدایی ادامه داد: قرآن کریم هم به‌ ویژه در مباحث اعتقادی و مخصوصاً نسبت به خداشناسی راه‌های صحیح تعقل و استدلال را آموزش داده است.
گفتنی است؛ اولین پیش نشست همایش امام رضا(علیه السلام) و گفت‌وگوی ادیان از سوی آستان قدس رضوی در دانشگاه همدرد دهلی نو در کشور هندوستان با مدیریت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و با مشارکت جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه اسلامی همدرد در حال برگزاری است.

در این جلسه موضوعات «گفت‌و‌گو و عقلانیت در ادیان با تأکید بر آموزه‌های حضرت رضا(ع)، تبیین جایگاه گفت‌وگو در ادیان، روش گفت‌وگوهای عقل محور در ادیان، عقلانیت در ادیان و ادب و اخلاق اختلاف» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
گفتنی است اولین جلسه از پیش نشست‌های « همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان» با مشارکت آستان قدس رضوی روز دوشنبه به میزبانی دانشگاه «همدرد» هندوستان برگزار شد.

این نشست با مشارکت دانشگاه‌های همدرد، جامعه ملیه اسلامیه، علیگره، کشمیر، جواهر لعل نهرو و جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی دهلی نو در دانشگاه اسلامی همدرد هندوستان برگزار شد.

آیت‌الله دکتر محمدهادی عبدخدایی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی و دکتر محمود واعظی به عنوان نمایندگان آستان قدس رضوی در این نشست، به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند.

شایان ذکر است، همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان با مشارکت آستان قدس رضوی آذر ماه 97 در مشهد مقدس برگزار خواهد شد، قبل از برگزاری این همایش، سه پیش نشست با هدف آشنایی علمای ادیان با یکدیگر و انجام جلسات هم‌اندیشی در کشورهای هندوستان، روسیه و لبنان برگزار می‌شود.

روسیه میزبان دومین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان است، در این نشست که اردیبهشت ماه سال ۹۷ در دانشگاه و موزه ادیان سن‌پترزبورگ تدارک دیده شده است اندیشمندان و علمای ادیان در مورد مسیحیت به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. سومین پیش نشست این همایش نیز در تابستان سال آینده با موضوع یهودیت در کشور لبنان و شهر بیروت برگزار خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *