خراسان رضوی توان پاسخگویی به تمام تهدیدات را دارد

مدیر کل پدافند غیر عامل خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی هوشمندانه و با خرد جمعی توان پاسخگویی به تمام تهدیدات را دارد.

ابوالفضل احمدی درخصوص چشم‌اندازها و اهداف سند راهبردی پدافند غیرعامل، افزود: در افق 1400، استان خراسان رضوی استانی پیشرو و الگودهنده به سایر استان‌ها ترسیم شده، استانی که دارای سامانه دفاعی هوشمند است و هوشمندانه و با خرد جمعی توان پاسخگویی به تمام تهدیدات را دارد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این افق هنوز چهار سال فرصت باقی و بازی در میدان پدافند غیرعامل توسط بازیگران اصلی این حوزه امکان‌پذیر است. بازیگران اصلی و زیرساخت پدافند غیر عامل مردم و در لایه بالاتر دستگاه‌ها هستند. سهم مشارکت دستگاه‌ها در برنامه‌های پدافند غیر عامل افزایش یافته است. از طریق استقرار یک نظام برنامه‌ریزی تمام دستگاه‌ها ترغیب و تشویق شده‌اند به سوی اینکه برای هر سال برنامه و اقدامات اجرایی خود را تدوین کنند. تا سال گذشته هیچ نظام برنامه‌ریزی در حوزه پدافند در استان وجود نداشت.

احمدی با بیان اینکه  ایده‌آل این است که 100درصد دستگاه‌های استان هر ساله برای سال بعد خود برنامه داشته باشند، عنوان کرد: اکنون در مجموع 90 دستگاه در سطح استان شناسایی شده که 64 دستگاه در اولویت یک ما بوده است. 57 دستگاه از مجموع 90 دستگاه وارد چرخه نظام برنامه‌ریزی در حوزه پدافند غیرعامل شدند و در رنکینگ بین این دستگاه‌ها، دستگاه‌های زیرساختی استان که یکی از آن‌ها برق است، اکنون در رتبه یک طبقه‌بندی قرار گرفته‌اند. برق، گاز و آب 100درصد اهداف مورد انتظار سال 96 را پوشش دادند.

مدیر کل پدافند غیرعامل خراسان رضوی با اشاره به اینکه تهدید و پاسخگویی به تهدیدات سیال است، تصریح کرد: هیچ زمانی در پدافند غیرعامل نمی‌توان پاسخ 100درصد به تهدیدات داد زیرا تهدیدکننده جلوتر از فردی است که دفاع می‌کند اما پدافند غیر عامل در استان خراسان رضوی به صورت دانش پایه در حال مدیریت است. یکی از فرصت‌های بسیار قوی ما، اشراف کامل استاندار در این حوزه است.

وی ادامه داد: استان در مسیر اصلی پدافند قرار گرفته است. بیش از 60درصد دستگاه‌های استان وارد چرخه پدافند شده و برنامه دارند. در سالی که گذشت این مشارکت دستگاه‌ها نسبت به سال گذشته سبب تغییر رویکرد از عرضه‌محوری به تقاضامحوری شد و دستگاه‌ها به سمت ما آمدند. اکنون در 10 ماهه سال 96، مانور رزمایش 202 درصد رشد داشت که خود دستگاه‌ها به صورت خودجوش انجام دادند.

احمدی با بیان اینکه یکی از شرایطی که می‌تواند ما را مدام در مقابل تهدیدها آماده نگه دارد، مانور است، عنوان کرد: 142 رزمایش برگزار شده که در سال گذشته 47 رزمایش بوده است. کارگاه‌های آموزشی در استان  604 درصد افزایش داشته، 324 کارگاه آموزشی در طی 10 ماه برگزار شده که سال گذشته 46 کارگاه بوده است. 105 نمایشگاه برگزار شده که نسبت به سال گذشته با 208درصد رشد همراه بوده است.

وی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه پدافند بسیار سخت است. دانشگاه فردوسی امسال یکی از بهترین نمایشگاه‌ها را در هفته پدافند غیر عامل برگزار کرد. امسال تقریبا همایش‌های تخصصی 64 درصد رشد کرد. اینها بخشی از اقدامات خودجوش دستگاه‌ها بود که شیب آن در حال افزایش است.

احمدی ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی در چهار ماه از جایگاه 26 به 20 رسید و جزء 6 دستگاه برتر شد. اگر برای شرکت شهرک‌های صنعتی تهدیدی رخ دهد و بتوانند واکنش سریع نشان دهند و خدمات اضطراری به مردم قطع نشود، این پایداری استان را رقم می‌زند.

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان‌رضوی  با بیان اینکه حوزه‌های پدافند کاملا متنوع است، عنوان کرد: پدافند دو روی یک سکه است. در یک روی سکه بحث زیرساخت‌های موجود، لایه ایمنی و امنیت و پدافند غیر عامل وجود دارد که چتر کلی بر روی آن‌ها است. روی دیگر سکه وضعیت وقوع تهدید است. یکی از تهدیدهای موجود در استان، تهدیدات زیستی و مباحث بیوتروریستی است و می‌توان گفت جزء استان‌های پیشروی کشور در حوزه پاسخگویی به شرایط و تهدیدات زیستی هستیم.

احمدی در خصوص جابه‌جایی برخی ساختمان‌ها در مشهد در راستای اهداف پدافند غیرعامل، تصریح کرد: مقوله ساختمان به عنوان یک جزء از اجزای تقریبا 40 گانه حوزه پدافند آن بخشی است که ما به لحاظ آیین‌نامه و مقررات در آن پیشرو هستیم. موضوع مبحث 21 مقررات ملی ساختمان پدافند غیرعامل است. ما با انبوهی از ساختمان‌های ایجاد شده در طول سال‌های متعدد مواجه هستیم که چنین مقررات و آیین‌نامه‌ای وجود نداشته و اجرا شده است. این ساختمان‌ها دارایی‌های شخصی مردم هستند.

وی ادامه داد: سه سال است که از عمر آیین‌نامه جدید پدافند غیرعامل می‌گذرد و اینکه چه میزان از آن اجرا می‌شود جای تامل دارد. اکنون ساختمان خاصی که به جابه‌جایی نیاز داشته باشد، وجود ندارد. موضوع دارایی‌های هم‎طراز و موازی نیز برای برخی از زیرساخت‌های حیاتی و کلیدی که منحصر به فرد هستند، مطرح است. این به عنوان یک راهبرد در سند استان وجود دارد که دارایی‌های منحصر به فرد باید در سطح استان شناسایی شوند و در طرح‌های توسعه به فکر یک سامانه موازی و جایگزین برای آن‌ها باشند.

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی بیان کرد: نامه‌ای را به شهرداری ابلاغ و درخواست کردیم که همراه با سازمان نظام مهندسی کمیته‌ای را تشکیل دهند و این کمیته به مسائلی توجه کند که در چند ساختمان بزرگ چون پلاسکو و برج سلمان اتفاق افتاد. ساختمان‌های اصلی و کلیدی حساس شهر را به کمک آتش‌نشانی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شناسایی کنند و با ممیزی فرصت‌هایی به آن‌ها داده شود که اصلاحاتی را انجام دهند. شاید این موارد بیشتر در مواجهه با تهدیدات جاری مثل مسائل ایمنی و امنیت لحاظ باشد.

احمدی درخصوص برنامه‌های پدافند غیرعامل برای سال جدید، عنوان کرد:برای سال آینده بهینه‌سازی در نظام برنامه‌ریزی انجام گرفته و برنامه‌های سال 97 در سه کلاس طبقه‌بندی شده است. طبقه اول برنامه‌های عمومی هستند که مشمول تمام دستگاه‌ها و فرمانداری‌های استان یعنی 128 عضو شورای اداری استان می‌شوند که در این میان، 14 برنامه عملیاتی طراحی شده است. رزمایش، مانور، همایش‌های تخصصی و طرح پاسخ به شرایط اضطرار در این طبقه قرار می‌گیرد. برنامه این لایه تدوین و مراحل تصویب آن انجام شده و در این هفته به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: لایه دوم برنامه‌های تخصصی است. 11 کارگروه تخصصی در شورای پدافند غیرعامل وجود دارد که تا فروردین 97 فرصت دارند. این کارگروه‌ها باید بین یک تا سه برنامه تخصصی ویژه خود را تا فروردین تهیه کنند و بعد از تایید شورای پدافند غیرعامل به دستگاه‌ها ابلاغ شود. دامنه شمول این دستگاه‌ها عام نیست و ممکن است خاص تعدادی از دستگاه‌های عضو این کارگروه‌ها باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی ادامه داد: لایه سوم برنامه‌های خاص است که توسط خود دستگاه‌ها و فرمانداری‌ها تولید می‌شود. اعضای شورای اداری تا فروردین ماه فرصت دارند که برنامه‌های خاص خود را برای سال 97 تدوین و برای استان ارسال کنند. برای سال 96 امتیازبندی و رتبه‌بندی دستگاه‌ها تنها متمرکز بر برنامه‌های اعلام شده توسط استان بود اما در سال 97 امتیاز بین این سه لایه تقسیم می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *