جنایات و مماشات

عصر دوشنبه اخباری از تجمع عده‌ای از فرقه موسوم به «دراویش گنابادی» در خیابان پاسداران تهران، در اخبار منتشر شد.

این افراد در اعتراض به بازداشت یکی از اعضای منتسب به فرقه خود تجمع کرده بودند. سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ درابتدای این واکنش اعلام کرد که پلیس هیچ برنامه‌ای برای دستگیری دراویش در تهران ندارد و صراحتا اعلام می‌کنم که نه تنها پلیس؛ بلکه دادستانی و دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه برنامه‌ای نداشته و نخواهند داشت.

وی هشدار داد که متأسفانه اخبار و اطلاعات کذبی منتشر شد که عمدتا رسانه‌های معاند نیز در دامن زدن به آن نقش داشتند.

این هشدار خیلی زود به وقوع پیوست و در ساعت 8 شب دار حرکتی دیوانه‌وار یک اتوبوس که یکی از دراویش معترض آن را هدایت می کرد در حرکتی جنون‌آمیز به سمت ماموران کلانتری 102 پاسداران حمله ور شد. متاسفانه در این حمله سه تن از ماموران نیروی انتظامی به شهادت رسیدند و تعدادی نیز زخمی شدند که برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.

هجوم دیوانه‌وار این اتوبوس باعث آسیب رسیدن به 12 دستگاه خودروی عبوری و پارک شده مردم و هم‌چنین زخمی شدن تعدادی از عابران پیاده شده است. خبرگزاری ایرنا همچنین از شهادت دو تن از نیروهای بسیجی که توسط یک خودروی سمند زیر گرفته شده بودند و حمله با سلاح سرد به یک جوان بسیجی دیگر در خیابان پاسدار خبر داد.

در پی این اتفاق نیروی انتظامی برای جلوگیری از تشدید خشونت‌ها و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی شهروندان همه مسیرهای منتهی به محل حادثه را مسدود کرد و سخنگوی ناجا با اعلام این مطلب که عوامل به شهادت رساندن سه مأمور یگان امداد پلیس تهران در کسری از زمان دستگیر شده‌اند، به برهم‌زنندگان امنیت قاطعانه هشدار داد که در برابر اقدامات ضد امنیتی و غیرقانونی هر کسی با هر هویتی برخورد قاطع صورت می‌‌گیرد.

 

دستگیری 330 نفر از آشوبگران

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه از دستگیری ۳۰۰ نفر از آشوبگران خیابان پاسداران تهران خبر داد و گفت: رانندگان خودروهای مرگ (اتوبوس و سمند) و ضاربان و عناصر اصلی آشوب خیابان پاسداران تهران در بین دستگیرشدگان هستند.

سردار سعید منتظر المهدی درباره جزئیات حوادث شب شوم پاسداران افزود: نیروی انتظامی در عملیاتی پس از تعیین ضرب الاجل برای آشوبگران خیابان پاسداران و پایان این ضرب الاجل در ساعت چهار بامداد، آتش برافروخته شده توسط مخلان نظم و امنیت را خاموش و عناصر اصلی را دستگیر کرد.

وی با اشاره به پایان آشوب در ساعت 4:30 دقیقه بامداد و پاکسازی محل و خیابان های اطراف، گفت: بیش از 300 نفر از دراویش که در بین آنان رانندگان خودروهای مرگ (اتوبوس -سمند) و نیز ضاربان و عناصر اصلی به چشم می خورد، دستیگر شدند.

سخنگوی ناجا با اشاره به زخمی و مجروح شدن 30 نفر از ماموران حاضر در صحنه افزود: تعدادی از آشوبگران نیز مصدوم شدند.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: متاسفانه شاهد تخریب اموال عمومی، خودروها و شیشه منازل مردم توسط اخلالگران نظم و امنیت در محل مورد نظر بودیم.

این موضوع واکنش های زیادی را به دنبال داشت که در ادامه بخشی از آن‌ها را می‌خوانیم.

 

قاضی‌زاده:

با هرفرقه‌ای که امنیت را به هم بزند برخورد می‌شود

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: حکومت اسلامی وظیفه دارد تا با هر فرقه‌ای که امنیت جامعه را به هم می‌زند برخورد کند و در همین راستا لازم است تا هم با عوامل تحریک کننده خارجی و هم کسانی که ملعبه آنها برای ایجاد ناآرامی شده‌اند برخورد لازم صورت پذیرد.

به گزارش فارس، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی افزود: در کشور ما همانند بسیاری از کشورها تنوع قومیتی و فرقه‌های مختلف وجود دارد و طبق اسلام فرقه‌های مختلف در محدوده عمل به اعتقادات شخصی تا زمانی که این عملکرد شخصی به جایی نرسد که به مرز براندازی برسد و نخواهند به امنیت کشور صدمه‌ای بزنند با آنها مدارا شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق قانون اسلام فرقه‌های مختلف در چهارچوب اعتقادات شخصی وجود اعتقاد و یک فکر دارای آزادی‌های نسبی اما اگر این اعتقادات شخصی از یک جمع خصوصی و صدمه‌زدن به اموال عمومی تبدیل شود و جان عموم مردم را به خطر بیاندازد اهل هر فرقه‌ای که باشد حکومت اسلامی وظیفه دارد تا برای حفظ جان، مال و ناموس مردم با این افراد برخورد کند و متأسفانه امروز شاهد هستیم که دراویش گنابادی به این فاز وارد شده و امنیت مردم را به خطر انداختند.

 

خشونت دراویش باید ریشه‌یابی شود

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهارداشت: دراویش سالیان دراز در این کشور زندگی کردند و ریشه آنها به چندین قرن قبل باز می‌گردد و اینکه امروز وارد فاز خشونت شده‌اند باید ریشه‌یابی شود و عوامل تحریک کننده آن را که از خارج ممکن است باشد مورد بررسی قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: این آشوب‌ها توسط دراویش گنابادی حتماً یک عامل خارجی دارد و باید با این عامل و محرک خارجی برخورد لازم صورت پذیرد و با افرادی که ملعبه این عوامل شده‌اند نیز باید برخورد لازم صورت گیرد.

 

پژمانفر:

مسیر پیگیری مطالبات قانون است

دیگر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این اتفاقات معتقد است: دستگاه‌های امنیتی در این اتفاق مماشات کردند و باید این افراد داشته باشند تا درس عبرتی برای سوء‌استفاده‌کنندگان باشد که بدانند مسیر پیگیری‌ مطالباتشان باید از مجاری قانونی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر افزود: امروز وظیفه حاکمیت ایجادد امنیت برای آحاد مختلف مردم است و اساساً تشکیل حاکمیت بر همین پایه و مبناست.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه در جامعه ما کسانی هستند که با رویکرد فرار رو به جلو زورگویانه و قلدرانه حقوق مردم را تضییع می‌کنند و این کار امنیت جامعه را با چالش مواجه می‌کند.

سخنگوی فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: متاسفانه اتفاقی که شب گذشته در خیابان پاسداران تهران رخ داد حادثه بسیار تلخی بود و ما شاهد بودیم که به صورت غیر قانونی به ماموران نیروی انتظامی حمله ور شدند و از سلاح‌های سرد استفاده کردند. در یک جامعه مدنی اینگونه رفتارها به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

 

این مماشات قابل دفاع نیست

پژمان‌فر خاطرنشان کرد:  این اتفاق اتفاق جدیدی نبود و متأسفانه در هفته‌های گذشته نیز این تجمعات غیرقانونی وجود داشته و امروز مماشاتی که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در ارتباط با این افراد دارند برای مردم تداعی کننده این است که این مماشات یک مماشات بیش از اندازه و غیرقابل دفاع است.

وی افزود: اینکه دستگاه‌های امنیتی با این افراد تا آن حد مماشات کنند که این افراد اقدامات خلاف امنیت را در کشور انجام دهند و برخوردی با آنها صورت نگیرد جای تأمل دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهارداشت: انتظار مردم این است که با افرادی که چنین رفتارهای شیطنت آمیزی دارند برخوردهای لازم صورت گیرد، انتظار ما از دستگاه‌های امنیتی برخورد جدی و از دستگاه‌های قضایی محاکمه سریع این عوامل و برخورد با آنها و در نظر گرفتن اشد مجازات در مورد این افراد است تا در جامعه این احساس ایجاد شود که اگر کسانی نکته ای هم داشته باشند باید مسائلشان را از مجاری قانونی پیگیری کنند.

پژمان‌فر خاطرنشان کرد: ما در جامعه موظف هستیم که مطالباتمان را از مجاری مشخص شده در قانون پیگیری کنیم و اگر این افراد حق یا مطالبه‌ای دارند باید از مسیر قانونی مسائلشان را پیگیری کنند.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم دستگاه‌های امنیتی برخورد قاطعی با این افراد داشته باشند تا درس عبرتی برای سوء استفاده کنندگان باشد که بدانند مسیر پیگیری‌ مطالباتشان باید از مجاری قانونی باشد

 

برائت جستن رئیس حوزه علمیه گناباد

رئیس حوزه علمیه شهرستان گناباد با انتقاد از انتساب یک فرقه صوفی به این شهر از سوی رسانه‌های جمعی گفت: حساب فرقه صوفیه و اقدامات خلاف آنان از مردم این شهر مذهبی جدا است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام حسین امامی روز سه شنبه در آیین سالروز شهادت حضرت زهرا (س) و اجتماع فاطمیون در شهر گناباد با محکوم کردن اقدامات خشونت بار شب گذشته در تهران از سوی برخی از وابستگان به فرقه موسوم به «دراویش گنابادی»، انتساب این فرقه به این شهر را به هیچ عنوان صحیح ندانست.
وی همچنین خواستار برخورد قاطع مسئولان ذیربط با اقدامات خشونت طلبانه برخی از وابستگان به این فرقه شد.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *