بی‌انصافی در حق اصناف

یازدهمین اجلاس دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران در مشهد با حضور نمایندگان مجلس و روسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور و جمعی از مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در محل سالن اجتماعات هتل قصر طلائی مشهد برگزار شد.

 

لزوم واگذاری امور دولتی به بخش خصوصی

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: ادارات برخی از شهرستان‌ها با اصناف همکاری و همراهی لازم را ندارند که امید داریم، دبیرخانه هیات نظارت بر سازمان‌های صنفی بتواند این مشکل را حل کند.

علی فاضلی  با تاکید بر اینکه با وجود همه تلاش‌های انجام شده، هنوز بسیاری از امور دولتی به بخش خصوصی واگذار نشده است، افزود: اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با توجه به اینکه بیش از هشت سال است که فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بوده است اما هنوز محقق نشده است.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه این روزها برخی‌ها درراستای تضعیف نظام صحبت می‌کنند ولی لازم است اصناف با اینها همراهی نداشته باشند، تاکید کرد: هنوز بسیاری از امور دولتی به بخش خصوصی واگذار نشده و این درحالی است که برای رونق اقتصاد کشور باید بسیاری از امور به مردم و بخش غیردولتی واگذار شود.

فاضلی اضافه کرد: ما نمی‌گوییم که اصناف انتقاد نکنند، ما بر عملکرد برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها انتقاد داریم، اما تقاضا دارم که شما اصناف دغدغه‌های خود را به صورت شفاف و روان بیان کنید.

 

تقابل کسب وکارهای جدید و سنتی در کشور

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار گفت: برگزاری دوره های مختلف شناختی از اصناف ایجاد کرده و این نشست‌ها به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذار‌ی‌ها کمک می کند و باید به سمت بهبود عملکرد پیش برویم.

سید جواد احمدی افزود: شما عصاره خانه اصناف در کشور هستید و باید مباحثی که طرح می شود را به طور جد پیگیری کنید. اگر مسئولیتی را پذیرفیتم شرایط آن را مدنظر قرار دهیم و در جهت محقق شدن اهدافمان پیش رویم.

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران با اشاره به اینکه چالش های فعلی اصناف ما در کشور تقابل کسب و کارهای جدید با سنتی است گفت: نباید به گونه ای پیش رویم که از نگاه‌های کلان تنزل پیدا کنیم. توسعه تکنولوژی اجتناب ناپذیر است و رتبه ایران در تجارت الکترونیکی در بین ۱۳۷ کشور ۷۷ است و باید بررسی کنیم چه مشکلاتی در این حوزه پیش آمده است.

 

آموزش دوای درد اصناف

وی تاکید کرد: اکنون اگر در این راستا تلاش نکنیم در چند سال آینده محلی از اعراب نخواهیم داشت. اگر در کنار دانش فنی اصناف، یک عده جوان توانمند در قالب شرکت های دانش بنیان کنار هم قرار گیرند راه برون رفت از این قضایا خواهد بود.

احمدی ادامه داد: اگر خودمان را درگیر مسائل درون سازمانی  کنیم از موضوعات مهم غافل می مانیم.آموزش دوای درد همه بخش هایی است و امیدواریم با کمک هم مشکلات را شناسایی کنیم و  باید به دنبال درمان کوتاه ، میان مدت و بلند مدت باشیم.

 

نیروی انتظامی مدافع اصناف

فرمانده انتظامی خراسان رضوی خطاب به اصنافیان حاضر در جلسه گفت: دغدغه شما دغدغه مردم و نظام است، نیروی انتظامی ایران تا به امروز مدافع اصناف بوده و خواهد بود.

سردار قادر کریمی افزود: در برهه‌ای که سخت‌ترین زمان کشور ما بود شما اصنافیان به داد بازار رسیدید و هیچ‌کسی نقش اصناف را در پیروزی انقلاب اسلامی نادیده نمی‌گیرد،کمک هایی که در پشت جبهه کردید باعث پیروزی حق علیه باطل شد. نقش اصناف و بازار در هیچ زمانی نمی توان نادیده گرفت و در کنار عزیزانی خدمت می‌کنیم که دلسوخته امام و نظام هستند.

وی اضافه کرد: در همه زوایا انقلاب را پشتیبانی کردید و نیروی انتظامی نیز در هرجا اگر مشکلی را در بازار و کسبه دیدیم ورود پیدا کردیم. در مشهد چندین تجمع اصناف و بازاریان داشتیم که یکی از مشکلاتشان ارزش افزوده بود. وقتی نیروی انتظامی به سراغ آنها رفت پذیرفتند با توجه به جوی که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد در این زمان و مکان این اعتراضات رو انجام ندهند و ما هم از امور مالیاتی خواستیم مشکلاتشان را پیگیری کنند. وی تاکید کرد: هنوز هم جایگاه بازار و کسبه و اصناف و اتحادیه از رونق نیافتاده و ما متوجه هستیم که بزرگترین پشتوانه ما هستید. اما خیلی سیاه نمایی ها به نفع شما نیست. از دیدگاه انتظامی وضعیت کشور ما در حوزه کسبه و بازار بهتر از جاهای دیگر است. اکنون مملکت ما به همبستگی و همدلی نیاز دارد.

کریمی ادامه داد: رونق اقتصادی و تولید و اشتغال در دست اصناف بوده و نباید جو ناامیدی در آنها شکل گیرد زیرا دشمن‌ به دنبال همین است. وی ابراز کرد: در مشهد غائله ۷ دی به وجود آمد سه روز بعد از آن، اصناف انگیزه و روحیه در نیروی انتظامی ایجاد کردند و اگر این اقدامات انجام نمی شد خستگی بر ما مستولی می شد و در آن روزها جلوه های زیبایی از اصناف دیدیم. اگر بخواهیم تاثیرگذار باشیم باید کار جهادی انجام دهیم و در کار جهادی، سخت بودن و مشقت کار فراوان است و با نگاه اداری کار جلو نمی رود.

 

آگاه‌سازی واحدهای صنفی

رئیس اتاق اصناف مشهدگفت: بحث استفاده از تسهیلات رونق تولید از ابتدای امسال در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنفی تکلیف شد و به آن ورود پیداکردیم و حدود 220 پرونده را معرفی کردیم و حدود 70 میلیارد تومان هم بودجه‌ای مصوب شده است و برای تسهیلات به بانک برود و از آن تسهیلات در حوزه تولیدی در بخش توسعه واحدهای صنفی و تولیدی، بهسازی و نوسازی دستگاه‌های و تجهیزات واحدهای صنفی استفاده بکنیم.

محمود بنانژاد مشهدی افزود: یکی از راه‌های برون رفت از ناهماهنگی‌ها در بخش‌های صنفی آموزش و آگاه‌سازی واحدهای صنفی مسئولین اصناف است. در ابتدا ما کارگروهی در اتاق اصناف به‌نام «کارگروه مالیاتی» تشکیل دادیم و با استفاده از ظرفیت روسای اتحادیه‌ها گام‌های خوبی برداشته شد.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: کار ویژه خوب دیگری هم انجام دادیم و آن «کتاب مالیات اصناف» است و از صفر تا صد واحدهای صنفی و تکالیف و وظایفش را شرح دادیم تا حقوقشان را بدانند و دفاع کنند.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *