احیاء طوس نیازمند هم‌افزایی و همکاری دستگاه های مختلف شهری و استانی است

رئیس کمیسیون عمران و توسعه طوس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اشاره به مشکلات پیش روی احیاء طوس گفت: طوس نیازمند هم‌افزایی و همکاری دستکاه های مختلف شهری و استانی است.

سیدمسعود ریاضی در چهارمین نشست تخصصی سومین اجلاس میزبانی ایرانی اسلامی در توضیح عدم استقبال شهروندان مشهدی به محصولات و بویژه جاذبه های تاریخی و گردشگری مشهد اظهارکرد: شهروندان مشهدی بدلیل عدم شناخت کافی از شهرشان، ارزش داشته های خود را نمی دانند؛ لذا در حفظ آن کوشا نبوده و در معرفی این گنج ها به جهان مشکل دارند.

وی با اشاره به ضرورت کسب آگاهی نسبت به آثار ارزشمند تاریخی، گفت: در نتیجه بی توجهی به آثار تاریخی وکم رونقی مجموعه های گردشگری، مجموعه تاریخی طوس و مقبره فردوسی، فخر ایرانیان، دچار وضعیت تاسف باری شده است.

وی ادامه داد: به هر میزان وارد جزئیات در گردشگری شویم، احیاء طوس به اندازه تمامی این تلاش‌ها ثمر بخش خواهد بود؛ اجرای فعالیت های عمرانی در این منطقه با کمترین هزینه، بیشترین دستاورد را در پی خواهد داشت.

وی آمارهای ارائه شده درخصوص تعداد روزهای ماندگاری زائر و گردشگر را بدون احتساب ظرفیت های جاذبه مجموعه گردشگری فردوسی دانست و افزود: با بهسازی و احیاء این مجموعه، ضریب ماندگاری زائر و گردشگر در شهر به دو برابر مقدار فعلی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: به لحاظ معنوی، وجود بارگاه منور رضوی و از بعد فرهنگی و ملی، آرمگاه فردوسی پدر زبان فارسی، مشهد را در جایگاه گرامی‌ترین شهر ایران قرار می دهد.

وی تصریح کرد: قفل مشکلات طوس با کمک مردم، رسانه ها و استانداری قابل باز شدن است.

مسعود ریاضی با گلایه از استاندار خراسان رضوی گفت: استاندار در موضوعات مصاحبه های خود هیچ علاقه‌ای نسبت به احیاء طوس نشان نداده است که باعث دلگرمی باشد.

وی میزان بودجه مالی مورد نیاز طوس را 20 تا 25 میلیارد تومان برآورد کرد و آن را معادل احداث 100 متر از قطار شهری مشهد دانست و گفت: مشکل طوس، بروکراسی های پیچیده اداری است و نه بودجه و مسائل مالی؛ برای احیاء طوس سرمایه‌گذاران و هنرمندان پای کار هستند، ابزارها محیاست اما عبور از سد بروکراسی اداری مشکل همیشه ما بوده و هست.

رئیس کمیسیون توسعه وعمران طوس با ابراز گلایه‌مندی از تاخیر در ثبت جهانی طوس بعنوان میراثی جهانی گفت: مطابق با پروتکل های بین المللی، هر کشور در هر سال فقط یک فرصت برای ثبت آثار تاریخی دارد و درحال حاضر سایر شهرهای ایران در نوبت ثبت نام قرار دارند اما متاسفانه طوس هنوز حتی در صف ثبت نام هم قرار نگرفته است.

وی یاد آور شد: مقصد سفر توریست های خارجی بیشتر شهرهای اصفهان، شیراز و یزد است؛ گردشگران در سطح جهانی اطلاعی از مکان فردوسی ندارند و لذا در برنامه سفر خود به ایران، بازدید از این مجموعه را جزو گزینه های خود قرار نمی‌دهند، زیرا در مشهد اثری ثبت جهانی نشده و ناشناخته است.

وی خواستار فعال سازی دیپلماسی گردشگری شد و افزود: دوران ریاست مدیران یونسکو 6 ساله است و شایعه هایی مبنی ریاست اسرائیل در دوره بعدی مطرح است، لذا بایستی از فرصت دو ساله تغییر ریاست یونسکو برای ثبت جهانی مجموعه طوس استفاده کنیم در غیر این صورت در سالهای آتی با ریاست اسرائیل به مشکلات عدیده ای برخورد خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اولویت طوس نسبت به مجموعه های تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید گفت: فردوسی بنایی پی افکند که تا ابد استوار خواهد ماند و این دلیل اولویت طوس بر سایر آثار تاریخی است.

سید مسعود ریاضی با بیان اینکه کمیسیون توسعه و عمران طوس در انتظار پایان نقشه طرح شهری محدوده طوس است، خاطرنشان کرد: با پایان نقشه طرح شهری طوس، کاربری محدوده های مختلف مشخص شده و اجازه صدور مجوزهای لازم نیز فراهم خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *