گفت‌وگو با شورای نگهبان برای طرح اعاده اموال مسئولین

نماینده چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی گفت: با برخی از اعضای شورای نگهبان درباره طرح اعاده اموال مسئولان گفت‌وگو کردیم.

محمد دهقان درباره طرح اعاده اموال مسئولان افزود: این طرح مدتی است که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده اما هنوز به هیئت رئیسه ارائه نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما این طرح را در اختیار نمایندگان قرار دادیم تا نظرات خود را درباره آن ارائه کنند، افزود: تاکنون ۱۲۹ نفر از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کردند و این امضاها در حال افزایش است.

 

طرح اعاده اموال مسئولان برای رفع بی عدالتی است

دهقان با بیان اینکه طرح اعاده اموال مسئولان طرح ملی است، تصریح کرد: این طرح جراحی برای عدالتی است که از ابتدای انقلاب به دنبال اجرای آن بودیم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: بسیاری از مسئولان ما افرادی ساده زیست هستند، اما متاسفانه بخشی از مسئولان نتوانستند در برابر وسوسه‌ها مقاومت کنند و مسئولیت را طعمه‌ای برای ثروت‌اندوزی قرار دادند.

 

سره از ناسره مشخص می‌شود

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح سره از ناسره را مشخص می‌کند، تصریح کرد: طرح اعاده اموال مسئولان مشخص می‌کند بنده که نماینده مجلس بودم در چهارده سال گذشته چه داشتم و الان چه دارم.

 

حتی یک خط قانون هم نسبت به اموال مسئولان در گذشته نداریم

دهقان با اشاره به اینکه برخی از دوستان گفته بودند که ما در این باره قانون داریم، گفت: ما حتی یک خط قانون هم نسبت به اموال مسئولان در گذشته نداریم، قانونی در سال ۸۴ درباره اموال مسئولان در آینده را پیگیری کردیم، سال ۹۴ در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، اگر رئیس قوه قضاییه آیین‌نامه‌ آن را بنویسد قابل اجراست.

نماینده مردم طرقبه در مجلس بیان کرد: در طرح اعاده اموال مسئولان کار کارشناسی دقیقی انجام شده، از مرکز پژوهش‌های مجلس و هم از قضات باتجربه خانه ملت در این طرح استفاده کردیم.

وی افزود: همچنین با برخی از اعضای شورای نگهبان در این باره گفت‌وگو کردیم، به آنها گفتیم که اگر نظری دارید الان بدهید که بعد از تصویب باز ایراد نگیرد تا موجب ناراحتی مردم شود.

 

طرح را بعد از جمع‌آوری نظرات نمایندگان، تقدیم هیئت رئیسه می‌کنیم

دهقان با بیان اینکه خوشبختانه این طرح مورد استقبال نمایندگان قرار گرفته است ادامه داد: طرح مزبور را بعد از جمع‌آوری همه نظرات نمایندگان، تقدیم هیئت رئیسه می‌کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس تاکید کرد: امیدواریم طرح اعاده اموال مسئولان با رای قاطعی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، چراکه این طرح بزرگی برای تحقق عدالت است.

دهقان گفت: امیدواریم با حمایت افکار عمومی و رسانه‌ها طرح اعاده طرح اموال نامشروع مسئولان تصویب و پس از آن اجرایی شود.

وی درباره مهمترین ضمانت اجرایی این طرح، اظهار کرد: حضور در صحنه مردم و مطالبه آنان مهمترین ضمانت اجرای طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان است و از سوی دیگر نمایندگان مردم هم باید نظارت‌های لازم را داشته باشند.

 

عمل به اصل 49 قانون اساسی

نماینده مردم طرقبه و چناران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح در راستای طرح از کجا آورده‌ای است یا با آن تفاوت دارد؟ تصریح کرد: این طرح هم عین همان طرح سابق است.

وی تأکید کرد: اگر اصل ۴۹ قانون اساسی مبنی بر اینکه دولت موظف است اموال ناشی از ربا، سوء استفاده، رشوه و هر نوع اموال نامشروع را پس بگیرد و به بیت المال دهد، اجرا می‌شد ما امروز نیاز نداشتیم که این طرح را ارائه دهیم.

دهقان با بیان اینکه مردم از بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی بین خود با برخی از مسئولان به شدت ناراضی هستند، تصریح کرد: قطعا با اجرای این طرح امید مردم به مسئولان کشور بر می‌گردد.

نماینده مردم طرقبه و چناران متذکر شد: طرح از کجا آ‌ورد‌ه‌ای هم در مجلس رأی آورد که در نهایت مصوبه مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام با تغییرات اساسی حیف شد و به طرح ما ضربه زدند.

 

حساب که پاک است از محاسبه چه باک است

وی با بیان اینکه طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان به دنبال آن است که اموال و دارایی تمام مسئولان در سه قوه را مورد بررسی دقیق قرار دهد، گفت: برای این مسئله مسئولان کشور را لایه لایه کردیم که در ابتدا چه لایه‌ای مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد.

دهقان با انتقاد از کسانی که با این طرح مخالفت دارند، گفت: از قدیم گفته‌اند «حساب که پاک است از محاسبه چه باک است»، لذا باید از این افراد پرسید که چرا نگران هستید؟

نماینده مردم طرقبه و چناران با بیان اینکه اگر کسی اموال نامشروع نداشته باشد، نباید نگران بررسی اموالش باشد، خاطر نشان کرد: در این طرح ما به ارث و میراث افراد و زندگی‌های متعارف آنان تعرضی نمی‌کنیم، بلکه صرفا ثروت‌ها و درآمدهای هنگفت و نامشروع برخی از مسئولان بررسی می‌شود و در نهایت به بیت المال بازمی‌گردد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *