فولاد سخت تر می‌شود

یک هفته پیش بود که رئیس جمهور ایالات متحده در تصمیمی جنجالی اعلام کرد که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور را افزایش خواهد داد.

دونالد ترامپ با اشاره به این که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا را به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد تعیین خواهد کرد، اضافه کرد: ما بزرگترین شرکت های تولید آلومینیوم را در آمریکا داریم اما به دلیل سیاست های تجاری بد و توافق های تجاری با دیگر کشورها با آنها به روش وحشتناکی رفتار شده است.

این موضع گیری تبعاتی را برای اقتصاد جهانی و اقتصاد ایالات متحده به دنبال دارد که در ادامه مطلب به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

 

تبعات افزایش تعرفه بر خوردو، غذا و فناوری آمریکایی

کارشناسان هشدار داده اند که اگر این تهدید عملی شود، می‌تواند منجر به کاهش سود بسیاری از شرکت‌های آمریکایی شود و بهای مصرف کننده را افزایش دهد. چرا که در حال حاضر عمده آلومینیوم مورد نیاز آمریکا از راه واردات تامین می‌شود و به راحتی می‌شود نتیجه گرفت که هزینه‌ها افزایش خواهد یافت. خودروسازان آمریکایی یکی از گروه‌هایی هستند که بیشترین آسیب را متحمل می شوند.

به گزارش پایگاه استاتیستا، ۲۶ درصد تقاضای فولاد آمریکا مربوط به خودروسازان است و این بخش پس از بخش ساخت و ساز با ۴۰ درصد، دومین بازار بزرگ فولاد آمریکا به شمار می رود.

تعرفه‌ها همچنین می‌توانند روی غذای آمریکایی‌ها نیز اثرگذار باشند. جان مادرسل- مسئول بخش تحقیقات شرکت ” آی اچ اس مارکت” گفت: « تعرفه‌ها می‌توانند در سال ۲۰۱۸ بهای قوطی های آلومینیومی را تا 6.7 درصد افزایش دهند، در حالی که انتظار می رود افزایش قیمت این ماده بدون اعمال تعرفه ها 2.3 درصد باشد. وی گفت: این که مشخص کنیم این افزایش قیمت تا چه حد بر مصرف کننده نهایی اثر خواهد داشت کار سختی است.

یکی دیگر از حوزه‌هایی که از این افزایش تعرفه آسیب خواهد دید حوزه محصولات فناوری است. «جین مانستر» از تحلیلگران سرشناس مسائل مرتبط به اپل تاکید کرده اگر این افزایش تعرفه به واردات آلومینیوم خام محدود نشده و کالاهای آلومینیومی تمام  شده را نیز در برگیرد آنگاه قیمت محصولات اپل نیز احتمالا افزایش پیدا می کند.

علاوه بر این حتی اگر طرح پیشنهادی ترامپ در مورد محصولات اپل اجرایی شود میزان مالیات اعمال شده حدود 0.2 درصد خواهد بود، مگر اینکه مبنای محاسبه به گونه ای دیگر باشد.

با این حال اعمال این تعرفه به صنایع دیگری از قبیل هوانوردی و خودروسازی صدمات زیادی وارد می کند. نشریه واشنگتن پست در گزارشی از این طرح با عنوان «بزرگترین سیاست اشتباه دوران ریاست جهموری» ترامپ یاد کرده و می افزاید: « به نظر می رسد ترامپ متوجه نیست 6.5 میلیون آمریکایی در صنایعی که از فولاد استفاده می کنند، مشغول به کار هستند. با اجرای این طرح تمامی این شرکت ها محبور به افزایش قیمت شده و توان رقابت در بازار بین المللی را از دست می دهند. علاوه بر این کشورهای دیگر نیز به این افزایش تعرفه واکنش نشان داده و اقدامات متقابلی را صورت خواهند داد.»

 

رکود در انتظار اقتصاد جهانی است؟

از آنجایی که اقتصاد آمریکا سهم عمده‌ای از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است، این تصمیم تبعات وسیعی را به دنبال دارد. این نگرانی ها تا حدی است که افزایش تعرفه ها اولین گام برای یک جنگ نجاری وسیع بین آمریکا و کشورهای دیگر تلقی می شود.

این نکته در سخنان وزیر بازرگانی آمریکا نیز اشاره شده است. روز یکشنبه «ویلبر راس» در این باره گفت: دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور درباره تصميم خود براي اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومينيوم به آمريکا با سران بسياري از کشورها صحبت کرده است اما به هر حال وي قصد ندارد از طرح خود عقب نشيني کند.
راس با حضور در چندين برنامه تلويزيوني سراسري آمريکا تلاش کرد از شدت انتقادات جهاني به تصميم اخير ترامپ بکاهد و ضمن تاکيد بر اينکه اين محدوديت ها آسيبي به اقتصاد آمريکا وارد نمي کنند، تاثير اقدامات متقابل ديگر کشورها را ناچيز جلوه دهد.
راس گفت: ترامپ از زمان اعلام تصميم خود که سبب تعجب شديد متحدان و شرکاي آمريکا، تنش در بازارهاي مالي و انتقاد گروه هاي تجاري داخلي شد، با مقامات چندين کشور صحبت کرده است.
وزیر بازرگانی آمریکا تاکید کرد: چشم اندازي براي کاهش تعرفه ها يا خارج کردن کشوري خاص از شمول آنها وجود ندارد.

 

هشدار سازمان تجهارت جهانی

روز گذشته رئیس سازمان تجارت جهانی در این باره به آمریکا هشدار داد و تاکید کرد که این تصمیم عواقب دشواری در عرصه بین المللی به دنبال دارد.

«روبرتو آزودو» رئیس سازمان تجارت جهانی، هشدار داد تصمیم ترامپ در خصوصافزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم، جهان را با رکود شدید مواجه خواهد کرد.

 

جنگ تجاری به سود هیچ کس نیست

وی اضافه کرد: این اقدام منجر به آغاز جنگ تجاری جدید خواهد شد و جهان را با رکود شدید مواجه خواهد کرد. او در ادامه از ترامپ درخواست کرد از تصمیم خود در این خصوص منصرف شود.

رئیس سازمان تجارت جهانی در بیانیه ای اظهار کرد: «ما نمی توانیم این خطر را نادیده بگیریم و من از تمامی طرف ها درخواست می کنم ضمن بررسی دقیق، به این مسأله توجه ویژه ای داشته باشند. اگر این اقدام عملی شود، راه بازگشت میسر نخواهد بود. ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از عواقب این تصمیم، که رکود جهانی شدید یکی از آنهاست، به کار گیریم.»

 

مخالفان آمریکایی تصمیم ترامپ

در آمریکا نیز سیاستمداران بسیاری مخالف این تصمیم ترامپ هستند. بسیاری از جمهوری خواهان آشکارا انتقاد خود را در این خصوص اعلام کردند. پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نیز از ترامپ خواسته است از اجرای این طرح منصرف شود. «اشلی استرانگ» سخنگوی او، اظهار کرد: «ما شدیدا درخصوص عواقب یک جنگ تجاری نگران هستیم و از کاخ سفید می خواهیم به این برنامه ادامه ندهد.»

در همین روزهای اخیر تعدادی از رهبران اروپایی نسبت به عملی شدن این تعرفه ها اعتراض کرده و تاکید کرده‌اند که جنگ تجاری به سود هیچ کس نیست اما اگر ترامپ طرح خود را اجرایی کند آنها نیز برای کالاهای محبوب آمریکایی تعرفه 25 درصدی در نظر خواهند گرفت. اگر چه تماس هاي مکرر وزرا و مقامات از سراسر جهان با مقامات دولت ترامپ از جمله وزیر بازرگانی این کشور نشاندهنده تلاش هاي شديد پشت صحنه براي تغيير تصميم ترامپ است.
کانادا به عنوان بزرگترين صادرکننده فولاد به آمريکا به دنبال معافيت از تعرفه هاي مورد نظر ترامپ است و تهديد کرده است در صورت اجراي اين تعرفه ها بدون شک به اقدامات تلافي جويانه متقابل دست خواهد زد.

 

ایران باید تعرفه واردات فولاد را  افزایش دهد

بررسی آثار احتمالی این تصمیم‌گیری بر وضعیت اقتصاد داخلی ایران و واکنش‌های احتمالی را باید در سخنان نماینده سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی یافت.

رمضانعلی سبحانی فر در این باره معتقد است: با توجه به افزایش احتمالی تعرفه واردات فولاد به آمریکا باید مراقب باشیم و تعرفه واردات فولاد را تا جایی که امکان دارد افزایش دهیم تا واردات آن به کشور ما نیز توجیه اقتصادی نداشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حال که قرار است بر اساس دستور ترامپ تعرفه واردات فولاد به آمریکا افزایش پیدا کند با توجه به این مسئله که آمریکا خود تولیدکننده فولاد است اما به دلیل ارزان بودن فولاد واداتی چین و اروپا صنعت فولاد این کشور آسیب می‌دید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این تصمیم ترامپ در جهت حمایت از صنعت تولید فولاد کشور آمریکا بوده است، گفت: امروز با توجه به اینکه آمریکا مصرف کننده عمده فولاد در جهان است این افزایش تعرفه وادات توسط این کشور باعث می‌شود تا تولیدکنندگان فولاد جهان به دنبال بازارهای جدیدی باشند.

 

ممکن است ایران مقصد بعدی فولاد شود

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبیعی است با توجه به تعرفه پایین واردات فولاد به کشور ما تولیدکنندگان فولاد محصولات خود را به سمت کشورهایی همانند ما هدایت کنند، ادامه داد: کشورهای دارای تعرفه پایین واردات فولاد می‌تواند هدف مناسبی برای صادرات این محصول باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم و تعرفه واردات فولاد را تا جایی که امکان دارد افزایش دهیم تا واردات آن توجیه اقتصادی نداشته باشد، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تقریبا به میزان نیاز داخلی به فولاد تولید داریم و نیازی به واردات فولاد وجود ندارد.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *