عوارض سالانه پرداختی شهروندان تنها کفاف جمع‌آوری زباله طی دو ماه را می‌دهد

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: با عوارض پرداختی شهروندان به شهرداری طی یکسال ، تنها امکان جمع‌آوری زباله شهر مشهد در دو ماه از سال فراهم می‌شود.

محمدحسین ودیعی با بیان این مطلب اظهار کرد: عوارض محلی در همه کشورهای دنیا وجود داشته و از منابعی هستند که عارضه کمتر دارند. کسب درآمد از ساخت و ساز و تخلفات ساختمانی و تراکم‌های مازاد، شهروندان را دچار سختی و ناراحتی و شهر را با مشکل رو به‌رو می‌کند.

وی افزود: وقتی به سمت درآمدهای پایدار و عوارض سالانه برویم شهرداری‌ها می‌توانند با تکیه بر درآمدهای پایدار خدمات بهتری ارائه دهند و عوارض ناشی از ساخت و سازو تراکم‌فروشی‌ها کم خواهد شد.

ودیعی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه در بودجه ٩٧ خیلی خوش بینانه به این موضوع نگاه کرده‌ایم، باز هم درصد درآمدهای ناشی از عوارض نوسازی بسیار ناچیز و حدود ٧۵ میلیارد تومان و عوارض خودروها نیز حدود ۵٠ میلیارد تومان است که اگر مردم همه این‌ها را به موقع بپردازند، حداکثر بهای جمع‌آوری زباله دو ماه شهر تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: با این حال اگر عوارض به صورت مستمر و دوره‌ای پرداخت شود خیلی از مسایل و مشکلات مدیریت شهری را حل خواهند کرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بیان کرد: شهر هزینه‌های جاری و روزمره‌ای دارد که همه مردم آنها را می‌بینند. هزینه‌‌های دیگری نیز با عنوان هزینه‌های سرمایه‌ای مثل اتوبان‌ها، پل‌ها، مراکز تفریحی و فرهنگی و حمل و نقل درون شهری و … وجود دارد که سرمایه‌ای هستند و هزینه‌های زیادی را می‌برند ولی نسبت عوارض شهری در این هزینه‌ها خیلی ناچیز است و شاید به همین دلیل باشد ‌که نمی‌توان نسبت مشخصی در پرداخت و دریافت خدمت برای آن تبیین کرد.

ودیعی گفت: بودجه سال ٩٧ شهرداری مشهد که اکنون در شورای اسلامی شهر در حال بررسی است حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان بوده که حدود ١٢۶0 میلیارد تومان بودجه جاری است و نسبت عوارض در این ١٢۶٠ میلیارد تومان باز هم به ٢٠ درصد نمی‌رسد.

وی افزود: بسیاری از فعالیت‌های عمرانی شهر از سایر منابع تامین می‌شود. در حال حاضر شهرداری دچار مشکلات حادی است و منابع درآمدی به شدت پایین آمده است. تخفیفی هم که امسال برای پرداخت‌های نقدی شهروندان به شهرداری در نظر گرفته شده نیز با توجه به همین شرایط است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: بسیاری از عوارضی که در شهرداری تعیین می‌شود در اختیار شهرداری و شورا نیست. مثلا عوارض نوسازی و خودرو بر اساس مأخذهای حاکمیتی و قوانین مجلس تعیین می‌شوند. شورا می‌تواند در نرخ‌هایی تخفیف اعمال کند که خودش وضع کرده یا در اختیارات قانونی آن است که این تخفیفات نیز در همین راستا اعمال شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *