بخشش های مالیاتی راهی برای نفس کشیدن بخش خصوصی

مصاحبه چند روز قبل مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی حامل خبر خوشی برای فعالان اقتصادی استان بود. وی در‌این مصاحبه خبر از دستور استاندار مبنی بر بخشودگی 100 درصدی جرایم مالیاتی قابل بخشش مودیان مالیاتی در صورت تعیین تکلیف‌این بدهی‌ها تا پایان بهمن را داد.
بر اساس مصوبه هیات وزیران در مرداد ماه سال 95 و تفویض اختیار رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و تاکید استاندار خراسان رضوی  مبنی بر اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از فعالیت‌های اقتصادی مولد، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از اشتغال و تولید استان‌این اختیار فعلا تا پایان بهمن ماه به مدیران شهرستان‌ها برای اجرای آن تفویض شود.

در شرایطی که بخش خصوص تحت فشار شدید افتصادی است‌این خبر عیدی زودهنگامی‌بود که توسط استانداری و اداره‌کل مالیات به فعالان اقتصادی استان تعلق گرفت.

برای بررسی این که این موضوع چقدر عملی شده است گفت‌وگویی با دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ترتیب دادیم.

 

سهم مالیات با گردش مالی‌ استان تناسبی ندارد

در همین راستا و برای پیگیری اجرایی شدن‌این مصوبه به سراغ دبیر خانه صنعت و معدن خراسان رضوی رفتیم تا نظر وی را به عنوان نماینده فعالان اقتصادی از نحوه اجرایی شدن‌این مصوب و تعامل با اداره‌کل مالیات جویا شویم.

دبیر خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: متاسفانه برخی عوامل چون انحلال موسسات مالی و اعتباری، معافیت مالی برخی دستگاه‌ها و آستان‌ها و عدم پرداخت مالیات واحد بزرگی مثل‌ایران‌خودرو به اداره مالیات استان، فشار را روی بخش خصوصی زیاد کرده ‌است و در واقع جور دیگر بخش‌ها را می‌کشد.

فیروز ابراهیمی‌در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌امروز» افزود: سهم مالیات در استان ما به نسبت ارزش‌افزوده صنعت سهم بالایی است که البته تقصیر مدیران استانی نیست. میزان مالیات هر استان، کشوری تعیین می‌شود یعنی دستگاه مالیات استان ما موظف می‌شود مبلغ خاصی را در یک سال مالیات اخذ کند.

ابراهیمی‌ادامه داد: استان ما هشت درصد از جمعیت کشور را دارد، استان زائرپذیری است و به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری و صنعتی استان بزرگی دیده می‌شود اما در بحث گردش مالی استان بزرگی نیست یعنی میزان برخورداری و سهم درآمد استان از میانگین کشوری کمتر است.‌این نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی استان ما مطلوب نیست و تناسبی با میزان مالیاتی که برای استان ما تعیین می‌شود ندارد.

 

مالیات نپرداختن برخی، بخش خصوصی استان را تحت فشار گذاشته

وی افزود: متاسفانه اداره‌کل مالیاتی استان ما از انحلال موسسات مالی و اعتباری 400-500 میلیارد تومان متضرر شد چرا که پایگاه بسیاری از‌این موسسات مشهد و استان ما بود، واحد بزرگی مثل‌ایران خودرو با چندین هزار میلیارد گردش مالی در خراسان رضوی داریم که مالیاتش به استان پرداخت نمی‌شود، دستگاه‌ها و آستان‌هایی را داریم که معاف از مالیات هستند، مجموعه‌این عوامل به بخش خصوصی فشار وارد می‌کند.

ابراهیمی‌تصریح کرد: من گزارش عملکرد اداره‌کل مالیاتی را دیدم و باید به عنوان یک فعال اقتصادی بگویم که اداره‌کل مالیاتی استان همکاری بسیار خوبی با فعالان اقتصادی داشته است. اما عواملی که ذکر کردم باعث می‌شود فشار زیادی به بخش خصوصی وارد شود. ما انتظار داریم‌این مشکلات بر طرف شود و مالیات متناسب با میزان تولید ناخالص داخلی استان تعیین شود.

 

بخش‌نامه بخشودگی مالیاتی اجرایی شده است

دبیر خانه صنعت و معدن خراسان رضوی در خصوص بخش‌نامه بخشودگی مالیاتی گفت: خوشبختانه‌این بخش‌نامه در حال عملی شدن است که فرصت بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی‌ایجاد کرده تا بدهی خود را به اداره مالیات پرداخت کنند و برخی فعالان در حال استفاده از‌این فرصت هستند.

وی افزود: در گذشته بخشی از جرایم قابل بخشش بود و باید به مرکز کشور می‌رفت تا مصوبه آن در صورت موافقت گرفته شود، اما در حال حاضر‌این اختیار در دست مدیرکل اداره کل مالیات استان خراسان رضوی است و جالب‌این که مدیرکل نیز اختیار بخشش را به نواحی خود واگذار کرده است که بسیار شرایط را تسهیل کرده و‌این رویه به خوبی در حال اجرا است.

 

این فرصت باید تمدید شود

ابراهیمی‌ادامه داد: در واقع فرصتی که اداره کل مالیات مشخص کرده برای تعیین تکلیف مالیات مودیان است، یعنی میزان بدهی مودی مشخص شود اما الزامی‌در پرداخت نقدی آن نیست و می‌تواند به صورت اقساط مالیات خود را پرداخت کند. البته من فکر می‌کنم که‌این زمان باید تمدید شود چرا که فرصت مشخص شده بسیار محدود است.

 

بخش خصوصی در انتهای سال تحت فشار است

وی اضافه کرد: نکته بعد در خصوص‌این زمان مشخص شده‌این است که به پایان سال رسیده‌ایم و واحدهای صنعتی باید حقوق، مزایا و عیدی بسیاری را به نیروهای خود پرداخت کنند که‌این موضوع باعث می‌شود صنعت به لحاظ مالی در‌این دوره تحت فشار باشد. به همین دلیل باید فرصت مشخص شده تمدید شود.

 

از اداره مالیات بخاطر‌این دگردیسی تشکر می‌کنیم

ابراهیمی‌در پایان گفت: 98 درصد اقتصاد استان متعلق به بخش خصوصی است که بخش اعظم آن واحدهای کوچک و متوسط هستند و توان پرداخت‌این میزان مالیات را ندارند که انتظار داریم دولت در‌این خصوص تغییر نگرش داشته باشد. اما جا دارد از‌این دگردیسی که اداره‌کل مالیات استان در 10ماهه اخیر در برخورد با تولیدکنندگان استان داشته است تقدیر و تشکر کنم.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *