هیجــــان ســرد

فصل زمستان و سرمای هوا شرایط را برای کسانی که در فضای باز ورزش می‌کنند سخت می‌کند، شاهد این موضوع کم شدن ورزشکارانی است که در پارک‌های سطح شهر ورزش می‌کنند. اما این فصل ورزش‌های خاص خود را نیز دارد که طرفداران بسیاری در سطح دنیا دارد و جزو ورزش‌های مهیج محسوب می‌شود.

استان ما که جز مناطق پربارش محسوب نمی‌شود چقدر استعداد پرداختن به چنین ورزش‌هایی را دارد؟ ورزش‌هایی چون انواع اسکی که نیاز به مکان‌هایی پوشیده از برف و مرتفع دارد. درهمین خصوص صبح امروز به سراغ دوتن از فعالین ورزش‌های زمستانی در سطح استان رفته تا امکانات ورزشی استان را در این حوزه مورد بررسی قرار دهد.

رئیس هیئت اسکی استان خراسان رضوی گفت: تنها پیست شمال شرق کشور پیست شیرباد است که دستگاه بالابری به طول  900 متر دارد و اسکی‌بازان می‌توانند برای بالا رفتن از آن استفاده کنند. در این پیست لوازم و ست کامل اسکی اجاره داده می‌شود، همچنین لوازم هیئت اسکی نیز در اختیار علاقه‌مندان به این رشته در پیست شیرباد قرار می‌گیرد و حتی مربیان هیئت نیز همه روزه برای آموزش اسکی در این پیست آماده خدمت‌رسانی هستند.

علیرضا مختارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌امروز افزود: ما دو نوع اسکی‌باز حرفه‌ای و آزاد در استان داریم که اسکی‌باز آزاد بالغ بر 1200 نفر و حرفه‌ای که در قالب تیم هستند حدود 20 نفر هستند، اما در مجموع آقایان و خانم‌ها در رشته‌های اسکی صحرانوردی، آلپاین و اسنوبرد حدود 45 نفر اسکی باز حرفه‌ای داریم.

مختارزاده تصریح کرد: این ورزش نسبت به خیلی از ورزش‌ها گران قیمت محسوب نمی‌شود. به عنوان مثال در ورزش اسکیت، تنها یک رول اسکیت حدود دو میلیون تومان است که تنها یک فصل عمر می‌کند یا نسبت به هزینه‌هایی که در اسب‌سواری می‌شود هزینه‌های این ورزش قابل قیاس نیست. فرد می‌تواند با 50 هزار تومان یک روز کامل در پیست اسکی کند که اصلا هزینه زیادی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: من پیشنهاد می‌کنم خانواده‌ها در کنار هم به پیست برای اسکی بروند تا هم ورزشی مفرح را انجام دهند و هم به ورزش فرزندانشان از نزدیک نظارت کنند و خودشان به راحتی از آن‌ها مراقبت کنند.

رئیس هیئت اسکی خراسان رضوی در خصوص امکانات استان اظهار کرد: از لحاظ امکانات برای حرفه‌ای دنبال کردن این ورزش ما در استان بسیار ضعیف هستیم اما با وجود این محدودیت امکانات با برنامه‌ریزی دقیق مسئولین هیئت، مربیان و مسئولین کمیته‌ها در رشته صحرانوردی جزو سه تیم برتر کشور هستیم، در آلپاین نیز در نونهالان و نوجوانان حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و در آینده قطعا جزو چهار تیم برتر کشور خواهیم بود. اما در اسنوبورد چون به تازگی شروع به فعالیت کرده‌ایم جایگاه خاصی نداریم و در حال استعدادیابی علاقه‌مندان به این رشته‌ هستیم تا زیر نظر مربیان فدراسیون به خوبی آموزش ببینند. در مجموع ما سال گذشته از لحاظ عملیاتی و شرکت در مسابقات رتبه سوم کشور را داشتیم که رتبه خوب و راضی‌کننده‌ای است.

مختارزاده در خصوص استعدادیابی در سطح استان اظهار کرد: امسال ما تمام تمرکز خود را روی استعدادیابی قرار داده‌ایم، البته در این زمینه فدراسیون نیز برنامه‌هایی داشته است و کلاسی را برای مسئولین استعدادیابی استان‌ها با حضور مربیان خارجی برگزار کرده که نماینده ما نیز در این کلاس‌ها حضو دارد و انشالله پس از بازگشت تجربیات حاصل شده را به افراد مستعد انتقال خواهد داد تا برای شرکت در تورنومنت‌های داخلی آماده شوند.

وی افزود: پس از غربالگری تعدادی از بچه‌های مستعد مربیان ما روی این افراد متمرکز شدند و سعی داریم اردوی آمادگی را برای آن‌ها در تهران زیر نظر مربیان فدراسیون برگزار کنیم تا آماده شرکت در مسابقات شوند.

مختارزاده در پایان گفت: ما امیدواریم پایگاه امدادی نیز در پیست شیرباد با توجه به بهمن‌گیر بودن برخی مناطق این پیست مستقر شود تا در صورت بروز حوادث احتمالی بتوان واکنش مناسبی و سریعی داشت تا حادثه تلخی گریبان‌گیر استان نشود.

در ادامه به سراغ رئیس پیست اسکی شیرباد رفتیم تا از وضعیت این پیست به طور دقیق آگاه شویم.

رئیس پیست اسکی شیرباد گفت: متاسفانه امسال وضعیت پیست شیرباد مثل تمام پیست‌های اسکی کشور وضعیت مطلوبی نیست با این حال پیست‌هایی مثل دیزین، توچال و آبعلی با بارش‌های چند روز اخیر به وضعیت حداقلی رسید اما برف در مشهد فقط زمین را سفید کرد و در پیست نیز حدود 20 سانت بارش داشتیم که جوابگوی یک پیست استاندارد نیست و فقط در حد آموزش می‌تواند کافی باشد.

سیدمحمد کاظم مظلوم افزود: در خط راس منطقه ما پیست باید در ارتفاع 2400 متر بالاتر از سطح دریا باشد که نقطه شروع  پیست شیرباد 2500 متر است و قله 3320 متری شیرباد که بلندترین قله خراسان رضوی است در محدوده این پیست قرار دارد. این پیست تنها نقطه شرق کشور است که قابلیت اسکی کردن دارد و از تجهیزات مختلفی مثل سه دستگاه تلسکی، پیستکوب و سالن‌های مختلف رفاهی و رستوران برای استفاده علاقه‌مندان بهره می‌برد. تنها مشکل این پیست مشکل راه است که مدت‌ها است قول آن به ما داده شده اما هنوز عملی نشده است.

مظلوم تصریح کرد: این پیست لوازم اسکی کافی برای اجاره علاقه‌مندان وجود دارد و مربیان هیئت اسکی برای آموزش علاقه‌مندان در این پیست حضور دارند و در مجموع امکانات یک پیست استاندارد از جمله پیستکوب  و تلسکی که با طول 900 متر اسکی‌باز را تا ارتفاع 3900 متر می‌برد را دارا است.

وی در خصوص استقبال مردم اظهار کرد: با تمام مشکلات بارش و راه باز هم جمعه گذشته بیش از 250 نفر مهمان در پیست داشتیم و این بسیار جالب توجه است که با وجود این که مردم می‌دانند بارش بسیار کم است اما بخاطر علاقه حتی برای برف بازی نیز به پیست می‌آیند.

مظلوم در خصوص برنامه‌های اولویت‌دار این پیست گفت: در برنامه بلند مدت پیست تصمیم داریم تله‌کابینی که شیرباد را به بوژان متصل کند و مسیر پنج کیلومتری از تله‌کابین را بین مشهد و نیشابور تعریف کنیم اما این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی است و نیازمند این است که ابتدا طرح گردشگری برای این موضوع طراحی و اجرا شود. مهم‌ترین اولویت برنامه‌های ما تهیه راه است تا با همکاری اداره راه طراحی و اجرا شود و بعد به سراغ طرح‌های بعدی می‌رویم.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *