نقشه نجات مشهد

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی مشهد اظهار کرد: هوای پاک برای سلامت مردم ارزشمند است. همه شما و همه ما باید به مردم آموزش بدهیم که بتوانیم، چه دخترمان و چه پسرمان، از وسایل حمل‌ونقل عمومی و از دوچرخه استفاده کنند. باید برای نجات مشهد، فرهنگ عمومی دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل عمومی را تسری دهیم و این می‌تواند در سلامت مردم نقش داشته باشد و سمن‌ها می‌توانند در این زمینه بسیار با ارزش باشند.

عیلرضا شهریاری افزود: سمن‌ها هستند که می‌توانند از مسئولان استان درخواست کنند که چرا نباید بی‌آرتی‌ها فعال بشوند و چرا نباید همه خیابان‌ها بی‌آرتی داشته باشد که به سرعت مردم را به سر کارشان برساند. ما باید وسایل عمومی را در شهرمان، چه بی‌آرتی، چه اتوبوس و چه مترو تسری بدهیم و مردم از آن استفاده کنند.

نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد تصریح کرد: آمار مرگ‌ومیرها نشان می‌دهد که مرگ خاموش داریم. من از نسل جوان و سمن‌ها می‌خواهم جلوی مرگ خاموش را بگیرند؛ خصوصاً آن‌هایی که بیماری تنفسی و قلب و عروقی دارند. در زمان‌هایی که هوا آلوده است از این مشکل بسیار رنج می‌برند. شما به بهشت رضا بروید و سوال کنید علت افزایش مرگ‌ومیر چیست؟ این‌ها مرگ خاموشی است که کسی نمی‌بیند.

شهریاری خاطرنشان کرد: همان‌طورکه خداوند فرموده، اگر یک نفر را نجات دهید، تمام عالم را نجات داده‌اید. سمن‌ها می‌توانند با ایجاد فرهنگ دوچرخه‌سواری، ایجاد فرهنگ سوارشدن به اتوبوس‌ها و… این گفته را عملی کنند. امیدواریم بتوانیم وسایل نقلیه عمومی را آن‌قدر افزایش دهیم که مردم ماشین خود را بیرون نیاورند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص بهسازی و بهبود حمل‌ونقل ناوگان شهری تصریح کرد: در تلاشیم خط دو را به خط یک وصل کنیم و خط سه را ادامه دهیم. خط سه از الهیه تا شهرک ابوذر، به خط دو، خط یک و خط سه وصل می‌شود که بسیار می‌تواند کمک کند. امیدواریم خط چهار را بتوانیم در انتهای دوره چهارم شروع کنیم و این چهار خط، با وجود بی‌آرتی‌های مختلف، بسیار می‌تواند به سلامت و پاکی هوا کمک کند.

وی با بیان اینکه «درحال حاضر از ظرفیت متروی خط یک به خوبی استفاده نمی‌شود»، ادامه داد: باید این فرهنگ‌سازی ایجاد شود که مردم از اتوبوس‌ها و قطارشهری استفاده کنند. هرچه طلب مردم زیادتر شود، مسئولان به این باور می‌رسند که باید حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهند و این خواستن مردم باید از مسئولان باشد. مردم باید از مسئولان بخواهند که چرا بی‌آرتی‌ها و وسایل عمومی گسترش پیدا نمی‌کند؟ چرا باید مردم از ماشین شخصی خودشان استفاده کنند؟ چرا موتورسیکلت‌ها را برقی نکنیم که مشکل آلودگی هوا باعث مرگ خاموش مردم شود؟

شهریاری گفت: این انتظار از سمن‌ها و رسانه‌ها وجود دارد که از مردم و مسئولان بخواهند که ما را مجبور کنند تا به وظیفه اصلی خودمان عمل کنیم . آلودگی هوا باعث افزایش روزافزون بیماران ما می‌شود و مصرف داروهای تنفسی قلبی روزبه‌روز بالا می‌رود. اگر بتوانیم این هوا را عاری از آلودگی کنیم، در سلامت مردممان نقش اساسی داشته‌ایم و مصرف داروهای تنفسی را کاهش داده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که «آیا تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا نقش دارد؟» بیان کرد: اگر تعطیلی مدارس تاثیری نداشت که این کار را انجام نمی دادند. ما مسئول سلامت مردم هستیم. وقتی هوا آلوده باشد و بچه‌های آسیب‌پذیر وارد این فضای آلوده شوند، لطمات جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شویم. این راهکارها مُسکن‌هایی هستند که می‌توانند در مقطع مشکل مردم را حل کنند اما باید این مُسکن‌ها را تبدیل به راه‌حلی دائمی کنیم. کاری کنیم که هوا همیشه پاک و عاری از آلودگی باشد و این مسئله تنها با استفاده از حمل‌ونقل عمومی ممکن است.

وی افزود: وسایل دودزا و حتی وسایل دودزای عمومی که مشکل دارند را باید از رده خارج کنیم. همه جای دنیا اتوموبیل‌ها را بعد از پنج تا هشت سال از رده خارج می‌کنند. ما باید کاری کنیم که به اقتصاد کسانی که ماشین‌های فرسوده دارند کمک شود تا بتوانند ماشین‌هایشان را جایگزین کنند و سلامت مردم تنظیم شود. این‌ کار در مصرف دارو، بستری‌شدن در بیمارستان‌ها، اقتصاد کشور و کاهش مرگ‌ومیر کمک می‌کند. چون سلامتی در اقتصاد نقش دارد، اگر انسان سالم باشد می‌تواند اقتصاد مولد ایجاد کند. پس سلامتی ما نقش اساسی در داشتن هوای پاک است.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *