نسل چهارم انقلاب ظهور کرده است

روز گذشته گردهمایی هیئت رئیسه شوراهای فرهنگی عمومی شهرستان‌های استان خراسان رضوی در محل دفتر امام جمعه مشهد و با حضور دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در ادامه بخش‌هایی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده را می‌خوانید.

 

آیت‌الله علم‌الهدی:
با زور سرنیزه نمی‌توان چادر به سر کسی کرد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: با زور سرنیزه نمی‌توانیم چادر به سر کسی کنیم. اینکار شکست خورده است و حرکت در مسیر فرهنگ بدون گفتمان سازی به پیش نمی‌رود. از ما قلدرتر رضا خان بود که می‌خواست با زور سرنیزه چادر را از سر زنان بردارد و شکست خورد.

آیت الله سید احمد علم الهدی در گردهمایی هیات رئیسه شورای‌های فرهنگ عمومی شهرستان‌های استان که در محل دفتر امام جمعه مشهد مقدس برگزار شده بود، افزود: نسل چهارم انقلاب ظهور کرده است و راه اینکه فرهنگ انقلاب، نظام و اسلام را نهادینه کنیم گفتمان سازی، منطق و استدلال است. حرکت در مسیر فرهنگ بدون گفتمان سازی پیش نمی‌رود.

وی ادامه داد: در مساله فرهنگ دو موضوع گفتمان سازی و پدافند فرهنگی را باید باهم انجام دهیم. تا پدافند فرهنگی در کنار گفتمان سازی نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم.

امام جمعه مشهد گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ناتوی فرهنگی، تهاجم و شبیخون فرهنگی بارها هشدار داده اند. دشمن می‌خواهد سفره دین را از زیر پای ما بکشد بنابراین نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

 

محیط جوانان پارک و خیابان نیست

وی افزود: محیط جوانان پارک و خیابان نیست بلکه حوزه و دانشگاه است. باید در این محیط‌ها گفتمان سازی کنیم و نگذاریم مفاسد فرهنگی دشمن با شبیخون فرهنگی اجرا شود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: نظام ما کامل است و در ساختار نظام مشکلی نداریم و نباید ناتوانی خود را به حساب خلاء نظام بگذاریم. شورای فرهنگ عمومی باید متناسب با شرایط و مقتضیات هر محیط برنامه ریزی کند و دستگاه‌های اجرایی باید مصوبات آن را عمل کنند. آنچه فرهنگ عمومی تصویب می‌کند قانون آن شهر است و اگر یک دستگاه اجرایی عمل نکند مقام بالاتر باید پیگیری کند.

 

استاندار خراسان رضوی:

باید به گسست بین نسلی توجه کرد

استاندار خراسان رضوی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر اهمیت رسیدگی به پرسش‌ها، مسائل ذهنی جوانان و بررسی و پاسخ آنها تاکید کرده‌اند بنابراین گسست بین نسلی جوانان باید مورد توجه بوده و از اساسی ترین مسائل فعالیت در شورای فرهنگ عمومی باشد.

علی‌رضا رشیدیان افزود:نسل جوان وقایع منجر به پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و دفاع مقدس را ندیده و هم اینک بین این نسل ماهواره و فضای مجازی فعال و تاثیرگذار است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: باید از فناوری‌های جدید استفاده کرده و گزینه‌های سالم و صالح را برای نسل جوان فراهم نمود. آغاز آسیب اجتماعی می‌تواند از درون جوانان باشد.

رشیدیان در ادامه نقد فرهنگی را خوب توصیف و بیان کرد: اما باید متناسب با آن راهکارهای اجتماعی نیز مطرح شود. مسائل و تهدیدات بیرونی، نیازها و شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی را باید بشناسیم و در این چارچوب مسائل فرهنگی و راهبردهای کلان نظام را به پیش ببریم.

وی گفت: هیچ فعالیتی نباید در مسیری باشد که اتحاد داخلی را دچار رخنه کند. برای اصلاح و بهتر شدن نیازمند آرامش، امنیت و اتحاد داخلی هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: دشمن در جریان نا آرامی‌های اوایل دی ماه گذشته در پی سیاه نمایی و ایجاد تردید بود. این گونه تجمعات در دیگر کشورها نیز همراه با خسارات بیشتر رخ می‌دهد چنانکه در فرانسه 2 هزار خودرو را آتش زدند و یا تظاهرات علیه ترامپ در آمریکا گسترده بوده است.

رشیدیان ادامه داد: هم اکنون ایران در حوزه قدرت منطقه‌ ای، توسعه سیاسی و دیگر زمینه‌ها پیشرفت بسیاری به دست آورده و با گذشته قابل قیاس نیست هرچند که هنوز با وضعیت آرمانی فاصله داریم.

 

نباید به مسائل سلیقه‌ای نگاه کرد

وی گفت: این استان در حوزه فرهنگی جایگاه خاصی داشته و بخاطر وجود حرم مطهر امام رضا(ع) جایگاه ویژه‌ای در کشورهای منطقه و جهان دارد. با وجود تمامی تهاجمات فرهنگی و پمپاژ نارضایتی هر سال حدود 30 میلیون نفر برای زیارت به مشهد می‌آیند. می‌بایست از این ظرفیت باید برای توسعه فرهنگی استفاده کرد. مشهد می‌تواند فراتر از کشور برای موضوعات فرهنگی نقش آفرینی کند.

رشیدیان افزود: در شورای فرهنگ عمومی نباید به مسائل به صورت سلیقه‌ای و جناحی نگاه کرد بلکه باید بر اساس شاخصه‌های انقلاب اسلامی تصمیم گیری کنیم. فرهنگ، پایه انقلاب اسلامی است. هدفگیری دشمنان مسلماً موضوعات فرهنگی است و دشمن به شدت به دنبال نا امیدسازی و تخریب می‌باشد. باید در مناسبت‌های مختلف به خصوص دهه فجر برنامه و اقدامات انجام شده را بهتر و بیش از گذشته به اطلاع مردم برسانیم.

 

دستیار ارشد وزیر فرهنگ در مشهد:

یاس، خوره‌ای است که به کشور آسیب می‌زند

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: گفتمان دین باوری، انقلابی و مبتنی بر عزت اسلامی را باید توسعه دهیم.

حسین انتظامی افزود: باید فضای یاسی را که می‌تواند مانند خوره کشور را دچار آسیب کند با کمک یکدیگر کم و گفتمان امید را ایجاد کنیم. هرچه سرمایه اجتماعی که اعتماد مردم به نظام است تقویت شود آسیب‌های اجتماعی بیشتر کاهش می‌یابد.

 

فرماندار مشهد:

هر تصمیمی درباره کنسرت باید شفاف اعلام شود

در ادامه این نشست فرماندار مشهد گفت: موسیقی و کنسرت از مواردی است که مردم مطالبه می‌کنند. نمی‌شود با پنهان کردن و فریز کردن از این مسائل بگذریم زیرا باعث می‌شود اینها خود را در جایی دیگر نشان دهد. در این خصوص هر تصمیمی شورای فرهنگ عمومی بگیرد باید بطور شفاف اعلام شود تا همگان بدانند سیاست ما چیست.

محمد رحیم نوروزیان افزود: نتیجه مصوبات نشست‌های شورای فرهنگ عمومی باید مشخص باشد چنانکه یکی از این مصوبات در نشست پیشین در خصوص کنسرت و موسیقی بود اما نتیجه آن مشخص نشد.

وی اضافه کرد: فعالیت شورای فرهنگ عمومی در جهت حل بن بست‌هایی است که به روش معمول قابل حل نیستند. از ظرفیت این شورا باید استفاده کنیم تا در ذیل سیاست‌های کلی کشور تصمیم بگیرد و یک وحدت رویه حاکم باشد. نباید در تصمیم گیری‌ها به صورت سلیقه‌ای و بدون توجه به سیاست‌های کشور عمل نمود چون در غیر این صورت دچار مشکل می‌شویم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *