ظرفیت زیادی برای اصلاح جامعه وجود دارد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما معتقدیم که وضعیت جامعه به سیاهی که طیف برانداز نشان می‌دهد نیست و هنوز ظرفیت‌های بسیار بالایی برای اصلاح در جامعه وجود دارد که به آن امیدواریم و به همین دلیل است که اصلاح طلبیم.

علی شکوری راد در سلسه نشست های اینک زمستان 96 با موضوع بررسی وضعیت کنونی نظام در قیاس با آرمان های اولیه که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: آنچه که در خصوص دلیل اغششات اخیر گفته می‌شود، این است که منشا آن نارضایتی‌های اقتصادی بوده است و مردم از نظر وضعیت اقتصادی در تنگنا هستند و اعتراضات اقتصادی دارند.

وی گفت: اما از زمان شروع قضیه که شعارهایی علیه دولت داده شد تا زمانی که کنترل از دست خارج شد و شعار علیه کل نظام داده شد، 15 دقیقه بیشتر زمان نبرد. این نشان می‌دهد مردم تنها نارضایتی اقتصادی نداشته‌اند و نارضایتی های دیگری نیز وجود داشته که با توجه به برآوردهایی که در کل کشور صورت گرفت، علی‌رغم اینکه همه نارضایتی‌های اقتصادی را بستر اولیه این اعتراضات می‌دانند اما در مجموع در این 80 شهر 30 درصد شعارها اقتصادی بوده و مابقی شعار علیه نهادها و مسائل سیاسی کشور بوده است.

دبیر کل حزب اتحاد ملت افزود: این اعتراضات را نباید نماد اعتراضات کل مردم دانست به جهت اینکه کل مردم در این اعتراضات شرکت و همراهی نکردند. مجموع جمعیتی که در این 80 شهر جمع شدند و حرکت اعتراض آمیز و تظاهرات کردند که در نتیجه به اغتشاشات کشیده شد حدود 100 هزار نفر بودند.

شکوری راد بیان کرد: در کشوری با جمعیت 80 میلیون نفر 100 هزار نفر رقم بالایی نیست اما به معنای این نیست که می‌توان آن را نادیده گرفت. در این فاصله رسانه‌های خارجی تلاش کردند که این اعتراضات را به شیوه‌ای نشان دهند که کل مردم کشور را معترض بدانند. در داخل کشور نیز اعتراض کنندگان را تحریک شده از خارج از کشور دانستند. هیچ‌کدام از این عوامل نمی‌تواند واقعی باشد و هر کس به سهم خود از موضع خود موجب تحریک می‌شود.

وی اضافه کرد: این اعتراضات را نباید نادیده گرفت و کم پنداشت؛ به خصوص اینکه اگر این روند ادامه یابد، به چه فرایندی منجر می‌شود؟ آیا تنها شاهد اعتراضات خواهیم بود یا شاهد برهم خوردن وضع موجود کشور یا به تعبیری سوریه‌ای شدن ایران؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: این چالش 39 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و چالشگران هم عمدتا نسل دهه هفتاد هستند. اصلاح طلبان بیشترین ناسزا را در این قضایا شنیدند که چرا به میدان نیامدند و همراهی لازم را نکردند.

شکوری راد تصریح کرد: عده‌ای می‌گویند دوره اصلاح طلبی به سر آمده و باید انقلاب کنیم؛ بنابراین بنده که در انقلاب 57 جوانی 18 ساله بودم، باید به جوان 18 ساله‌ای جواب دهم که می‌گوید شما اصلاح طلبان کاری از پیش نبردید. انقلاب را کسی انجام نمی‌دهد بلکه انقلاب به وقوع می‌پیوندد. انقلاب فرایندی نیست که افرادی فقط انقلاب کنند بلکه انقلاب مجموعه فرایندهایی است که دست به دست هم می‌دهد و منجر به انقلاب می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام از سال 42 مبارزه خود را آغاز کرد. در ابتدا دامنه مطالبات کوچک بود اما کم‌کم مطالبات بیشتر شد و شعار «شاه باید برود» گفته شد. امام به عنوان یک رهبر و مرجع تقلید شناخته شده بود اما تا سال 57 اتفاق خاصی رخ نداد.

دبیر کل حزب اتحاد ملت ادامه داد: عامل دیگری به وقوع انقلاب کمک کرد رفتار خود رژیم شاه بود و رژیم شاه مانند هر نظامی که در هرکشوری بر سرکار است، اینگونه نیست که اشتباهی نداشته باشد. هر نظامی هر اندازه که ضعیف باشد، در دوره حاکمیت بالاخره یکسری اشتباهاتی دارد؛ شاه هم اشتباهاتی انجام داده است.

شکوری راد خاطرنشان کرد: آن عاملی که موجب شد انقلاب در سال 57 به نتیجه برسد، فرایندی بود که شاه از زمان افزایش قیمت نفت در ایران دنبال کرد. با افزایش قیمت نفت در سال 53 ثروت هنگفتی نصیب شاه شد و این مساله موجب بلند پروازی وی گردید. این موضوع کمک بزرگی به سرکوب شدن برخوردهای قهرآمیز  و شکنجه‌ها در زندان‌ها، بستن فضای آزاد کتاب و نشریات شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در این میان اصلاح‌طلبان باید حرفی را بزنند که مبتنی بر واقعیت باشد. ما معتقدیم که وضعیت جامعه به سیاهی که طیف برانداز نشان می‌دهد نیست و هنوز ظرفیت‌های بسیار بالایی برای اصلاح در جامعه وجود دارد که به آن امیدواریم و به همین دلیل است که اصلاح طلبیم. باید نکات منفی و مثبت را دانست و ظرفیت‌های اصلاح را برشمرد و اصلاح کرد.

شکوری راد با بیان اینکه رفتار دولت موجب سلب اعتماد رای‌دهندگان خود شد، افزود: با وجود اینکه 100 هزار نفر در این اعتراضات شرکت کردند اما هر طرفی را که نگاه می‌کنیم مردم معترض وجود دارند و مردم اعتراض دارند. این امر اصلاح طلب و اصولگرا نمی‌شناسد. دولت بخشی از مطالبات مردم را پاسخ نداده و نسبت به اعتمادی که مردم به دولت کردند، رفتاری که از خود نشان داده، موجب سلب اعتماد شد.

وی گفت: بسیاری از رای دهندگان امیدوار بودند دولت فعالیت‌های شایسته انجام دهد اما دولت هم نتوانست و هم نخواست. دولت در نخواستن نیز سهم داشت و احساس نخواستن برای عمل به وعده‌ها را در مردم به وجود آورد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: کسانی که وعده انقلاب به نسل جوان امروز می‌دهند از ناراضایتی نسل جوان سوءاستفاده می‌کنند؛ بنابراین آن چیزی که باید بر روی آن پافشاری کرد، این است که عیار جریانات مختلف برای مردم مجددا آشکار خواهد شد و عیار برانداز و اصلاح‌طلب و عیار محافظه‌کارانی که همچنان واقعیت‌های جامعه را نادیده می‌گیرند و اگرچه اذعان می‌کنند این اعتراضات به حق است، هیچ شواهدی از تغییر رویکرد آن‌ها در نحوه اداره کشور دیده نمی‌شود، مشخص خواهد شد. عاملی که مطالبه امروز مردم کشور است، این است که مردم را در سرنوشت خود مشارکت دهند اما این مشارکت کامل نیست.

شکوری راد خاطرنشان کرد: عامل دیگری که مطالبه مردم و نسل جوان امروز ماست، این است که کشور ما را درست اداره کنند. چرا این کشور را با این مقدار سرمایه، ثروت، منابع انسانی و منابع طبیعی اینچنین بد اداره می‌شود؟ چرا کشورهای دیگر که ثروت و منابع کمتری نسبت به کشور ما دارند از کشور ما جلو زدند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *