درخشش «سرشک» در فجر موسیقی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر در هر کجای جهان و این گیتی باشید و شاهد موفقیت و درخشش هنرمندانی از شهر و دیارتان باشید چه شور و شعفی در وجودتان پدیدار می‌گردد؟ در من نیز این حس با حضور و اجرای گروه موسیقی سرشک و هنرمندانی از دیار خراسان  در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر رقم خورده و می‌خورد.

هر سال شاهد برگزاری جشنواره موسیقی فجر در تهران هستیم که در سایه آن می‌توان نگاه جدید هنرمندان را به انواع ژانرهای موسیقی دریافت. اراین رو مخاطبان خاص خود را هم دارد. امسال نیز شاهد حضور پر رنگ هنرمندان موسیقی شهرمان در این جشنواره ملی بودیم.

 

«سرشک» نماینده‌ای از شرق

گروه «سرشک» به سرپرستی یحیی علوی نوازنده توانای سنتور به همراهی صمدبرقی نوازنده کمانچه، سیامک برقی نوازنده کمانچه آلتو، رشاد شالپوش نوازنده عود، یوحنا علوی نوازنده تنبک، سیامک صادقی نوازنده تار به همراهی مهدی سالاری خواننده گروه در این جشنواره حضور پیدا کردند. به همین مناسبت وارد گفت‌وگویی با مهدی سالاری نسب خواننده گروه و مدرس با سابقه آواز در خراسان شدم و جویای نظراتش گشتم.

سالاری گفت: امسال گروه «سرشک» در این جشنواره ملی حضور پیدا کرد و با آثاری از استاد لطفی و استاد مشکاتیان یاد و خاطره اجراهای چاووش را دوباره زنده کرد که این بر نامه در دو بخش تنظیم شده بود. اول در بخش سه نوازی که شامل کمانچه و سنتور و تنبک و دوم گروه نوازی که شامل تصنیف خوانی بود.

وی افزود: این جشنواره با مسئولیت استاد حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی با کلام، بخش موسیقی دستگاهی بی‌کلام، بخش موسیقی کلاسیک، بخش موسیقی تلفیقی باکلام، بخش موسیقی تلفیقی بی‌کلام، بخش موسیقی پاپ، بخش موسیقی معاصر باکلام و بخش موسیقی معاصر بی‌کلام؛ آثاری را بدون نگاه رقابتی انتخاب کرده بودند.

 

فضای دوستانه، نه رقابتی

سالاری ادامه داد‌: تفاوت این جشنواره با جشنواره‌های پیشین در این بود که از حالت رقابتی خارج و شکل گردهمایی به خود گرفته بود که محاسن زیادی داشت گرچه خواه ناخواه همیشه عده‌ای ناراضی هستند اما می‌شود به این شیوه اجرای جشنواره از نگاهی دیگر به عنوان تجربه‌ای جدید نگاه کرد. خوبی این جشنواره این بود که صلاحیت گروه‌های شرکت کننده توسط شورای سیاست‌گذاری و داوران با تجربه و دقت و حوصله بیشتری انتخاب و بنابراین سطح کیفی جشنواره بالاتر و گروه‌ها  با وسواس بیشتری انتخاب شده  بودند. و نیز شرایطی که مردم و مخاطب بیشتر می‌آید و بدون داوری موسیقی خوب گوش می‌کند نیز قابل توجه است در این نگاه کدورت‌ها از بین می‌رود و حس و حال موسیقی بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد تا اینکه گروه‌ها بیشتر به فکر پرهیز از خطا و ارائه تکنیک‌های مختلف باشند. گروه‌هایی که من مشاهده کردم گروه‌هایی خوب و توانا و هنرمندانی قابل ستایش بودند. البته مشکلی که در کشور ما همچنان وجود دارد کمبود سالن‌های خاص اجرای موسیقی است مثلا همین تالار رودکی که بسیار قدیمی و مختص ارکستر سمفونیک ساخته شده و مناسبتی برای اجراهای موسیقی توام با سیستم صوتی ندارد. لذا یکی از رویکردهای این جشنواره می‌تواند تلاش در جهت تولید و ساخت سالن‌های مختص موسیقی باشد و نیز بستر مناسب برای رشد موسیقی فاخر که در این جشنواره به خوبی مشاهده شد.

 

 

سانتی‌مانتالیسم در موسیقی

خواننده گروه «سرشک» تأکید کرد: چیزی که در موسیقی ما اکنون بیش از پیش شاهد آن هستیم نوعی عوام زدگی و سانتی‌مانتالیسم در هنر و بخصوص موسیقی است که باعث شده هنرمند از جامعه سفارش بگیرد و نوعی نگاه تجاری و اقتصادی به موسیقی داشته باشد. از این رو این جشنواره می‌تواند بستر مناسبی برای رشد هنرمندان باشد زیرا هنرمندان موسیقی می‌توانند فارغ  از دغدغه‌های اقتصادی هنر خود را بدون پیش‌شرط و نگرانی از جلب مخاطب به نمایش بگذارند و خویشتن خویش را در اجراهایشان بازیابی کنند و دغدغه دیده شدن یا نشدن نداشته باشند لذا آنچه دوست می‌دارد را به نمایش می‌گذارد. و حرف آخرم اینکه هنرمندان حال واقعی خود را نمایش بدهند.

***

در سی و سومین جشنواره موسقی فجر هنرمندان نام آشنای کشورمان از جمله  مظفر شفیعی، هوشنگ کامکار، بهروز وجدانی، محمد سریر، فاضل جمشیدی، محمدحسین ایمانی خوشخو، میلاد کیایی، کارن کیهانی، مهدی یراحی، رضا شایسته، احسان تارخ، داود گنجه‌ای، حسین علیشاپور، احسان عبدی پور، میلاد درخشانی، محسن رجب پور، محمدرضا چراغعلی، ناصر ایزدی، پوریا اخواص و وحید تاج چهره هایی بودند که حضورشان برای گروه ها باعث شعفی تازه شده بود.

 

 

گفتگویی از سعید بابایی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *