خواسته‌های مردم در بودجه دیده نشده بود

نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل این که در کلیات بودجه اولویت‌های اساسی و خواسته‌های مردم دیده نشده بود این لایحه توسط مجلس رد شد.

جلیل رحیمی جهان آبادی با بیان این مطلب که کلیات بودجه چند ایراد داشت، اظهار کرد: خواسته‌های اساسی مردم نه در لایحه ارائه شده توسط دولت و نه در اصلاحیه کمیسیون تلفیق دیده نشده بود. یکی از مهم ترین مسائل یارانه‌ها است که بدون تعریف مکانیزم دقیقی برای هزینه کرد مبالغ، یارانه چندین میلیون نفر قطع خواهد شد.

رییس کمیته حقوق بین الملل کمیسیون قضایی مجلس اضافه کرد: می‌بایست مکانیزمی شفاف برای استفاده از مبالغی که از طریق حذف یارانه‌ها صرفه جویی می‌شود تعریف شود تا ببینیم چطور و چگونه این مبالغ برای بحث اشتغالزایی یا سایرموارد مصرف خواهد شد، زندگی بسیاری از مردم با همین مبلغ یارانه اداره می‌شود و تا زمانی که مکانیزم دقیقی برای حذف آن وجود نداشته باشد نباید به مردم فشار وارد شود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز ادامه داد: زمانی که در دو دولت گذشته قیمت بنزین افزایش یافت قرار بود این مبلغ برای افزایش صادرات، عمران و آبادانی هزینه شود اما اکنون هیچ اثری از این مبلغ وجود ندارد. بعنوان نماینده مردم اعتقاد داریم می‌بایست هم ضرورت های کارشناسی و هم منافع مردم در مصوبات رعایت شود، هیچکس حاضر نیست به مردم یا دولت فشاری وارد شود، در مصرف بنزین حیف و میل صورت گیرد یا افرادی که از تمکن مالی خوبی بهره مند هستند یارانه دریافت کنند، اما می بایست شیوه هزینه کردن این مبالغ به طور دقیق و شفاف مشخص شود.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: همچنین بخش دیگری که نمایندگان با آن مخالفت کردند مربوط به بودجه صندوق توسعه ملی بود که دولت رقمی نزدیک به پنج میلیارد و 600 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را با مجوزی که مقام معظم رهبری صادر کرده بودند برای بخش‌هایی در نظر گرفته که کمیسیون تلفیق تغییراتی در آن داده بود و بعنوان مثال سرفصل مربوط به آبیاری تحت فشار یا آب‌رسانی روستایی کاهش یافته و این مبالغ در حوزه‌های دیگری هزینه شده بود که از نظر ما سرفصل های جدید نسبت به مسائل و مشکلات روستایی از اولویت کمتری برخوردار بودند.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از مخالفان نمایندگانی بودند که از ابتدا با این دیدگاه دولت و نحوه بودجه بندی مخالفت داشتند و معتقد بودند برای نهادها و سازمان هایی که کارآمدی لازم یا حداقل اثرگذاری در پیشبرد اهداف کشور و مردم را ندارند بودجه در نظر گرفته شده است؛ البته کمیسیون تلفیق در این موضوع اصلاحاتی را به نحوی انجام داده بود که بودجه بعضی از این سازمان‌های عمومی یا صفر شده یا نحوه هزینه کردنشان زیر نظر دیوان محاسبات قرار گرفته بود، اما بازهم برخی نمایندگان ناراضی بودند. امروز طیف های مختلفی از نمایندگان اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، تهرانی، شهرستانی و … در صف مخالفان کلیات بودجه حضور داشتند که پیوند این دیدگاه‌ها به 120 رای مخالف انجامید و کلیات بودجه رد شد.

این عضو فراکسیون امید درباره موضع این فراکسیون درباره کلیات بودجه1397 عنوان کرد: فراکسیون امید صبح یک شنبه جلسه ای را برگزار کرده بود که البته به دلیل شرایط جوی بسیاری از نمایندگان نتوانستند در جلسه حاضر شوند اما از طریق پیامک و اطلاع رسانی متوجه شدیم هیات رییسه فراکسیون امید تصمیم بر تایید کلیات بودجه گرفته است اما ما در صحن به هیات رییسه و اعضای شاخص فراکسیون بیان کردیم که نظر خاص خود را داریم و معتقد به رد کلیات بودجه هستیم.

رحیمی جهان‌آبادی با بیان این مطلب که کمیسیون تلفیق سه روز فرصت دارد تا اصلاحاتی را انجام دهد و مجددا لایحه را به صحن ارسال کند، گفت: برخی موارد را کمیسیون تلفیق می تواند اصلاح کند و امیدواریم این اصلاحات را انجام دهد و با پافشاری به مصوبه قبلی بودجه را مجددا به صحن ارسال نکنند.

وی افزود: عاقلانه نیست که اولویت های اساسی کشور را نادیده بگیریم و بخواهیم صرفا بر اساس دیدگاه های یک فراکسیون تصمیم گیری کنیم و سپس قصد داشته باشیم صحن را هم با خود همراه کنیم. به هر حال ما بعنوان نماینده مردم معتقدیم می بایست هم ضرورت های کارشناسی و هم منافع و دیدگاه های مردم در لایحه دیده شود. هیچکس موافق این نیست که به مردم یا به دولت فشار وارد شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: این که ما همفکر دولت هستیم دلیل نمی شود که بخواهیم بودجه دولت را تحت هر شرایطی تایید کنیم چرا که ما وکیل مردم هستیم نه وکیل دولت و قطعا نظر مردم برای ما اهمیت فراوانی دارد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *