جذب ۳۵ درصد سرمایه‌های خارجی کشور در استان

استاندار خراسان رضوی گفت: 35 درصد از کل جذب سرمایه‌های خارجی خرد در کشور در مراکز جذب این استان انجام شده است.

علی‌رضا رشیدیان روز چهارشنبه در کارگروه اشتغال و اقتصاد استان افزود: کاهش نرخ بیکاری، رشد صادرات و تراز مثبت تجاری و در این میان رشد قابل توجه جذب سرمایه گذاری در استان نمود این روند و حرکت مثبت است . از ابتدای سال 25 طرح سرمایه گذاری در استان با 580 میلیون دلار در استان مصوب شده است که نسبت به سال قبل رشد سه برابری دارد.

وی اظهار کرد: استان در حوزه جذب سرمایه گذاری توانسته ظرفیت جدب خوبی ایجاد کند اما همچنان هم نیاز و هم ظرفیت استان بسیار بیش از اینهاست.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد خوب استان در حوزه پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی ، دستگاه‌های استان را موظف کرد فقط به صرف انجام وظیفه قانونی ابلاغی به این موضوع نگاه نکرده و بر اساس ضوابط و شرایط قانونی تعیین شده علاوه بر طرح‌های اولیه در راستای کوچک سازی دولت و واگذاری امور ، طرح‌های قابل واگذاری خود را احصا و نسبت به این امر اقدام کنند.

وی افزود: نباید خود را محدود کنیم و در صورتی که امکان آن است همه دستگاه‌هادر حوزه واگذاری پروژه‌ها و طرح‌های دارای قابلیت واگذاری خود اقدام کنند .

وی با اشاره برش پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان گفت : 191 پروژه در این حوزه داریم که باید پیشرفت فیزیکی آنها بعنوان موارد تکلیفی استان بیش از رقم کنونی بود .

وی افزود: مدیران و دستگاه‌های مربوطه به طور جدی پیگیری کنند تا انتهای سال پیشرفت پروژه‌های این حوزه از روند قابل قبولی برخوردار شود.

وی با اشاره به اینکه 40 مورد از این پروژه‌ها در آذرماه به اتمام و بهره برداری رسیده است، عنوان کرد : 32 پروژه دیگر بین 80 تا 99 درصدپیشرفت دارد که در واقع قابلیت تکمیل و اتمام آن تا انتهای سال وجود دارد و پیشرفت فیزیکی 42 پروژه دیگر هم تا 79 درصد می‌باشد.

رشیدیان افزود: باید شرایط پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با اولویت بخشی که درصد پیشرفت بیشتری دارد به یک سطح خوب برسد.

وی در ادامه در موضوع اشتغال هم با قدردانی از حرکت جهادی همه دستگاه‌ها و بخش دولتی وخصوصی و بانک‌ها در این حوزه با اشاره به اشتغال‌های خرد و خانگی گفت : رقم تسهیلات مصوب مربوط به مشاغل خانگی استان 540 میلیارد ریال است اما میزان تسهیلات پرداختی تا کنون در این بخش 240 میلیارد ریال می‌باشد .

استاندار با بیان اینکه هنوز اختصاص این تسهیلات به 50 درصد نرسیده است ، گفت : اگر اشکال در آمار است باید سریعتر اصلاح شود و اگر مشکل در عملکردهاست با توجه به اینکه پروژه‌های مصوب بانک‌ها فاصله زیادی با میزان پرداختی‌ها دارد باید تلاش شود تعادل برقرار شده و رقم تسهیلات اعطایی به سطح ونتیجه مطلوبی برسد.

وی تصریح کرد: مشاغل خانگی در حوزه کاهش نرخ بیکاری موثر است و باید از این تسهیلات برای اشتغال خانگی و خرد بهره مناسب گرفته شود.
وی در ادامه با انتقاد از عملکرد واحدهای تولیدی وصنعتی در استفاده از دانش آموختگان دانشگاهی درقالب طرح‌ها کارورزی گفت: پیش از نیز اعلام و تاکید کرده ایم واحدهایی که در طرح کارورزی همکاری و مشارکت نکنند در بحث مالیاتی انتظار همراهی نداشته باشند .

استاندار خراسان رضوی یکی از ملاک‌ها و مشوق‌ها برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در طرح کارورزی را مساعدت استان در بحث بخشودگی‌های جرایم مالیاتی این واحدها و مانند آن عنوان کرد و افزود: در صورت عدم این همراهی و همکاری جایی برای گلایه مندی واحدها نمی ماند.

وی در ادامه در بحث تسهیلات مربوط به تبصره 16 هم از عملکرد کمیته امداد و و بهزیستی استان و همراهی بانک‌ها قدردانی و ابراز امیدواری کرد : روندی که اکنون دنبال می‌شود ادامه یافته و به جایی برسیم که بحثی با عنوان مقرری مددجو نداشته باشیم و افراد تحت پوشش در راستای عزت و کرامت انسانی به حدی از توانمند برسند که روی پای خود بایستند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد امام (ره) در نیمه اول امسال پنج هزار و 600 اشتغال ایجاد کرده و عملکرد موفقی داشته است ، افزود : بهزیستی هم عملکرد خود را در این حوزه افزایش دهد.

استاندار در ادامه در موضوع تسهیلات تبصره 18 هم ابراز امیدواری کرد : با توجه به ظرفیتی که در استان برای جذب این اعتبارات در بخش‌های صنعتی و کشاورزی و گردشگری وجود دارد با محوریت توزیع اشتغال در شهرستان‌ها توزیع این تسهیلات سرعت بیشتری بگیرد.

وی با بیان اینکه کمکهای فنی و اعتباری هم برای ارتقا شاخص‌های اقتصادی استان در نظر گرفته شده است ، گفت : باید سریعتر اقدامات مربوط به استفاده بخش‌های مربوطه از این تسهیلات انجام شود و دستگاه‌های فقط تا 25 اسفندماه فرصت استفاده از این کمک‌های یارانه‌ای را دارند.

استاندار تاکید کرد : اگر دستگاه‌های مربوطه صنعت ، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی و گردشگری نتوانند تا 25 اسفندماه از این تسهیلات یارانه‌ای استفاده و آن را جذب کنند این پول بر می‌گردد و مسئولان سه دستگاه مربوطه باید پاسخگو باشند.

وی در بحث عدم مشارکت برخی بانک‌ها در اختصاص تسهیلات نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی گفت : سهمیه تعیین شده برای استان ابلاغی است و همه بانک‌ها موظف به عمل به آن هستند و سه بانکی که توجه به این امر نداشته اند باید نسبت به پیگیری امر اقدام نمایند.

وی در ادامه بر ضرورت رفع اختلاف آماری بین دستگاه‌ها و بانکه‌ها و اصلاح آمار ثبت شده درسامانه بهین یاب در موضوع تسهیلات رونق تولید و عملکرد بانک‌ها و ارائه گزارش آن ظرف یک هفته آینده تاکید و عنوان کرد : شورای هماهنگی بانک‌های استان در جلسه آتی کارگروه اشتغال گزارشی از سهمیه‌ای که از محل صندوق توسعه ملی برای استان تعیین شده و میزان جذب و عملکرد بانک‌ها ارائه شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: ورود به 40 سالگی انقلاب توام با عقلانیت ، توسعه ،پختگی بیشتر، عدالت، آزادی، شادی و امنیت، آرامش و سربلندی بیشتر برای کشور و مردم ما باشد.

مشاور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به برگزاری 62 جلسه اقتصاد مقاومتی برگزار شده که از ابتدای امسال کارگروه اشتغال و ستاد تسهیل هم به کمک آن آمده و جلساتی را برگزار کردند.

رضا جمشیدی افزود : 191 پروژه اقتصاد مقاومتی در این جلسات به تصویب رسید و برنامه‌های ایده‌های پنج گانه رونق تولید و اشتغال هم به دستگاه‌ها ابلاغ شده و اشتغال فراگیر و مجموعه توسعه صادرات غیر نفتی هم به دستگاه‌های استان ابلاغ شده است.

وی گفت : از 191 پروژه 50 مورد مربوط به برش‌های استانی پروژه‌های اولویت دار ملی، 4 پروژه دارای ماهیت طرح هستند و افزود : از این تعداد 40 مورد یعنی 21 درصد تمام شده و 32 پروژه پیشرفت 70 تا 99 درصد و دارد و 41 پروژه بین 60 تا 79 درصد پیشرفت داشته و پیشرفت بقیه بین 20 تا 60 درصد است.

وی ادامه داد : در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان هم که از ابتدای امسال 12 جلسه اصلی و 73 گروه‌های کاری داشته در مجموع 556 پرونده در جلسات بررسی شده و 755 مصوبه داشته است.

وی عنوان کرد : از این مصوبات 463 مصوبه اقدام شده و 286 مصوبه هم در دست اقدام بوده و شش مصوبه هم در دست پیگیری است.

وی در ادامه با اشاره به اعتبارات عمرانی استان هم گفت : مجموع این اعتبارات تا کنون 13 هزار 490 میلیارد ریال است که در مجموع تخصیص آن به 39.9 درصد می‌رسد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *