جایگاه ویژه «مشهد» در روابط ایران و اتریش

سفیر اتریش در ایران گفت: مشهد در مسیر گسترش روابط و همکاری‌های دوجانبه ایران و اتریش نقش مهمی برای ما دارد و از ظرفیت‌های آن بهره خواهیم گرفت.

اشتفان شولدز ظهر دوشنبه در دیدار با استاندار خراسان رضوی در محل استانداری افزود: به ظرفیت‌های مشهد و خراسان رضوی اهمیت می‌دهیم و برای اعزام هیات‌های تجاری برای همکاری در حوزه‌های مشخص به مشهد برنامه ریزی می‌کنیم.

وی بیان کرد: در این راستا حوزه‌های اولیه مشخصی را برای همکاری‌های اقتصادی تعریف کرده ایم که شرایط برد – برد را برای هر 2 طرف، یعنی خراسان رضوی و اتریش، ایجاد خواهد کرد.

شولدز ادامه داد: تامین آب، انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از تجارب اتریش در آموزش‌های دوگانه فنی و حرفه ای، گردشگری سلامت و توسعه همکاری اتریش با خراسان رضوی در تولید قطعات خودرو از حوزه‌هایی است که زمینه همکاری و توسعه روابط دوطرفه وجود دارد.

سفیر اتریش گفت: سفر به مشهد و حضور در مرقد امام رضا (ع) توفیق بزرگی بود و از آنجا که فرد معتقدی هستم، به خوبی حال معنوی و ایمانی زائران را در حرم احساس می‌کنم بویژه احساس 40 هزار نفر خادمی که در حرم مطهر به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خراسان رضوی گفت: برخی از خصوصیات و ظرفیت‌ها فقط به این استان اختصاص دارد و من امروز به همراه رایزن بازرگانی اتریش در ایران به مشهد آمده ام تا برای سفرهای هیات‌های تجاری اتریشی به این استان برنامه ریزی کنیم و پس از یافتن نقاط مشترک همکاری درصدد تکمیل آنها برخواهیم آمد.

شولدز اظهار کرد: اتریش کشوری کوچک است اما در برخی از حوزه‌های اقتصادی در جهان پیشرو است و می‌تواند مشارکت‌هایی با ایران و خراسان رضوی در این حوزه‌ها داشته باشد.

وی بیان کرد: برای برقراری همکاری‌های اقتصادی بین اتریش و خراسان رضوی نیاز به تعامل بیشتری بین مسئولان دو طرف در حوزه تامین منابع مالی و یافتن راهکارهای لازم در این زمینه وجود دارد، ضمن اینکه اتریش تنها کشوری بوده که در سپتامبر سال گذشته یک خط اعتباری به میزان یک میلیارد یورو به ایران اختصاص داده است.

سفیر اتریش گفت: قصد داریم با آستان قدس رضوی گفت و گویی داشته باشیم تا زمینه‌های همکاری مشترک اقتصادی را با این نهاد نیز بررسی کنیم.
شولدز با بیان اینکه 40 درصد از سوزن‌های به کار رفته در خطوط ریلی ایران متعلق به اتریش است، افزود: اتریش بزودی یک هزار واگن برای راه آهن ایران ارسال خواهد کرد.

وی اظهار کرد: ما به عنوان دیپلمات‌های کشور اتریش تلاش می‌کنیم که بنگاه‌های اقتصادی دو کشور تمایل بیشتری نسبت به حضور در ایران و اتریش برای توسعه همکاری‌های مشترک پیدا کنند.

سفیر اتریش در ایران گفت: تاریخ روابط ایران و اتریش آکنده از احترام متقابل و همکاری بوده است، طی هفت ماهی که ماموریت یافته ام تا در ایران خدمت کنم درصدد بررسی شرایط توسعه همکاری اتریش در همه ابعاد با ایران هستم.

شولدز بیان کرد: اتریش خود را شریکی برای سیاست‌های رئیس جمهوری ایران می‌داند و درصدد کمک به آقای روحانی برای پیشرفت و رسیدن به اهدافش برآمده است.

وی اظهار کرد: در بررسی ابتدایی که از ظرفیت‌های اقتصادی ایران داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم تبادل تجاری گسترده‌ای با اتاق بازرگانی این کشور داشته باشیم.

سفیر اتریش گفت: گام بعدی در توسعه روابط دوجانبه ترسیم یک راهبرد برای همکاری‌های بعدی ما با ایران خواهد بود، در آینده نزدیک نشست مشترک کمیسیون‌های اقتصادی دو کشور ایران و اتریش برگزار می‌شود و آقای روحانی سفری به اتریش خواهد داشت.

 

استاندار خراسان رضوی:
 آمادگی برای بهره برداری عادلانه از ظرفیت‌ها را داریم 

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: آماده همکاری با کشور اتریش برای بهره برداری عادلانه و دوطرفه از ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و علمی هستیم.

به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان در دیدار با سفیر اتریش در ایران اظهار کرد: سابقه ذهنی و تاریخی مردم ایران از اتریش، یک کشور همکار و همراه بویژه در حوزه‌های صنعتی است و خوشبختانه در سالهای اخیر، تعاملات بین دو کشور، علیرغم تغییر و تحولات در حوزه بین الملل، دارای ثبات و دوام قابل توجهی بوده است.

وی بیان کرد: در سیاست‌های رئیس جمهوری و تدابیر وزیر امور خارجه ایران، اتریش همواره در تعاملات و ارتباطات حوزه بین الملل، در اولویت قرار داشته و در بین دیگر شرکای ایران، جایگاه ویژه‌ای دارد که می‌تواند مبنای برقراری ارتباط صنعتی و اقتصادی گسترده تر با این کشور قرار گیرد.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی از قطب‌های گردشگری و فرهنگی کشور است، در سال گذشته مشهد مقدس پذیرای 28 میلیون مسافر و زائر بوده که در افق 1404 این میزان به 40 میلیون نفر در سال خواهد رسید.

استاندار خراسان رضوی گفت: برای پذیرایی از این تعداد زائر، توسعه دسترسی‌ها، راه‌ها، حمل و نقل، امکانات زیربنایی و اسکان در برنامه‌های توسعه‌ای خراسان رضوی به شدت دنبال می‌شود.

رشیدیان اظهار کرد: توسعه فرودگاه مشهد، توسعه خط ریلی مشهد – تهران و برقی کردن آن، توسعه جاده‌های منتهی به مشهد جزو مواردی است که برای خدمت رسانی بهتر به زائران، دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه پارسال راه آهن خراسان رضوی پذیرای 14 میلیون مسافر بود، افزود: در صحبتی که با یکی از شرکت‌های آلمانی داشتیم، برآوردهای هزینه‌ای برای برقی کردن راه آهن مشهد – تهران انجام گرفت.

استاندار خراسان رضوی گفت: این استان علاوه بر مزیت حضور مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع)، دارای ظرفیت‌های فرهنگی از جمله قرار داشتن آرامگاه شاعران بزرگی مانند فردوسی، خیام و عطار است و زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این استان نیز بر ظرفیت‌های گردشگری آن افزوده است.

رشیدیان اظهار کرد: سال گذشته مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد، علاوه بر آن خراسان رضوی دارای 300 هزار دانشجو، 270 دانشگاه و پنج هزار عضو هیات علمی است و یک استان دانشگاهی و فرهنگی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: خراسان رضوی در کنار برخورداری از 44 ماده معدنی، یکی از غنی ترین ذخایر سنگ آهن را در اختیار دارد و فرآوری این ماده معدنی در دولت آقای روحانی در دستور کار قرار گرفته به طوری که هم اینک ظرفیت تولید کنسانتره و تولید گندله استان، هریک به 12.5میلیون تن در سال رسیده است.

وی ادامه داد: وجود ذخایر معدنی از نوع سنگ‌های تزئینی از دیگر مزیت‌های خراسان رضوی است که در این میان فیروزه نیشابور شهرت جهانی دارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در حوزه تولیدات کشاورزی و دامی چندین رتبه برتر اول تا سوم را در کشور دارد و از رتبه نخست جهانی در تولید زعفران برخوردار است.

رشیدیان با اشاره به کمبود آب و موضوع بهره وری آن اظهار کرد: در سالهای اخیر با انجام عملیات صنعتی کردن آبیاری و کشاورزی و بازنگری در شیوه کاشت، داشت و برداشت موفق شدیم میزان بهره وری در آب کشاورزی را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: برای جبران کمبود آب مطالعات به منظور انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور از جمله خراسان رضوی به اتمام رسیده و کار انتقال آب بزودی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به قابلیت‌های خراسان رضوی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بویژه باد و خورشید و اقدامات انجام گرفته برای بهره برداری از آنها در استان گفت: با توجه به تجربه اتریش در بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، آماده پذیرش همکاری‌های این کشور در بهره گیری مناسب از ظرفیت انرژی باد در منطقه ‘دیزباد' نیشابور و ‘نشتیفان' خواف هستیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: در حوزه بهره برداری از انرژی خورشیدی، نیروگاه‌های کوچک خورشیدی در شهرهای استان راه اندازی شده است و درصدد راه اندازی نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی هستیم.

رشیدیان با اشاره به وجود 37 شهرک و ناحیه صنعتی در خراسان رضوی اظهار کرد: 6 هزار واحد صنعتی و بیش از 600 معدن در استان فعال است و حدود 95 درصد سرمایه گذاران حوزه صنعتی و صنایع معدنی استان را بخش خصوصی تشکیل می‌دهند که از ویژگی‌های منحصر به فرد خراسان رضوی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: سالانه 2 میلیارد دلار کالا از خراسان رضوی به 90 کشور دنیا صادر می‌شود و تلاش بسیاری داریم که روابط تجاری خود را با کشورها گسترش دهیم و بازارهای جدید برای کالاهای این استان بیابیم.

استاندار خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد که در تعامل با کشور اتریش، حوزه تبادلات تجاری افزایش یابد و از ظرفیت‌های اتریش در نوسازی صنایع و افزایش بهره وری تولیدات صنعتی بویژه در حوزه بخش خصوصی استان بهره گرفته شود.

رشیدیان اضافه کرد: با توجه به گشایشی که در مسائل بانکی بین ایران و اتریش به وجود آمده است، نوسازی صنایع و افزایش بهره وری در تولیدات صنعتی استان با استفاده از ظرفیت‌های علمی و صنعتی اتریش کاملا میسر خواهد بود.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی در دالان ارتباطی شرق به غرب قرار گرفته است لذا همکاری اقتصادی اتریش تنها محدود به همین استان نخواهد بود بلکه خراسان رضوی می‌تواند محلی برای تبادل کالا و ارسال آن به بازارهای افغانستان و کشورهای سی‌ای اس (مشترک المنافع)از اتریش باشد.

وی با اشاره به وجود دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون در مرز خراسان رضوی با ترکمنستان و افغانستان گفت: راه آهن این استان از سرخس به کشورهای آسیای میانه وارد می‌شود و در آینده نزدیک به چین خواهد رسید.

استاندار خراسان رضوی گفت: همچنین راه آهن این استان از طریق منطقه خواف به غوریان در افغانستان رسیده و هم اینک در حال استقرار ایستگاه در غوریان هستیم که با راه اندازی آن، راه آهن خراسان رضوی به افغانستان وصل خواهد شد.

رشیدیان اظهار کرد: خراسان رضوی دارای شرایط ویژه‌ای است از جمله اینکه رئیس اتاق بازرگانی این استان رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز هست و آستان قدس رضوی در مشهد استقرار دارد و خدمات خود را به تمام ایران ارائه می‌دهد.

وی افزود: به طور قطع تبادل هیات‌های اقتصادی و تجاری و علمی بین خراسان رضوی و اتریش با محوریت بخش خصوصی می‌تواند به توسعه روابط کمک شایانی کند.

وی اظهار کرد: مرکز جذب سرمایه گذاری در استانداری خراسان رضوی مستقر است و کارهای مطالعاتی مربوط به طرح‌های مشترک سرمایه گذاری و تقاضاهای سرمایه گذاری خارجی را بررسی می‌کند.

استاندار خراسان رضوی گفت: در موضوعات دیگری مانند آب، محیط زیست و هوا، این استان از همکاری مشترک اتریش و تجارب علمی آن استقبال می‌کند.

رشیدیان اضافه کرد: مشهد بعد از تهران بزرگترین شهرداری و بیشترین جمعیت شهری ایران را دارد و خراسان رضوی از 73 شهرداری برخوردار است لذا بخش حمل و نقل و بهره وری از پسماند از حوزه‌هایی است که می‌تواند زمینه همکاری اتریش با خراسان رضوی باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *