تب کریمه کنگو، مهم‌‌ترین بیماری انتقالی در خاورمیانه

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی گفت: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو مهم‌ترین معضلی است که به عنوان عامل انتقال‌دهنده در خاورمیانه شناخته می‌شود و جوندگان نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند؛ وجود کنه‌ در بدن جانوران به عنوان عامل اصلی انتقال دهنده اولیه این بیماری به شمار می‌رود.

محمد رشتی‌باف، در نشست خبری همایش بین‌المللی یگانشی جوندگان که در دانشگاه فردوسی برگزار شد،با بیان اینکه انواع مختلف باکتری‌ها و ویروس‌ها نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها از جوندگان به انسان‌ها دارند، گفت:  جوندگان، تنوع زیادی دارند و ما به خاطر  تب کریمه کنگو طی 15 سال اخیر در استان خراسان رضوی شاهد مرگ و میر فراوانی بوده‌ایم که در این زمینه نیز  اقدامات لازم انجام شده است که از جمله مجهز کردن سردخانه‌ها و مرغداری‌ها هستند.

وی گفت: ایران جزو 10 کشور اول در تولیدات گوشت و تخم‌مرغ قرار دارد و یکی از عوامل مهم تخریب‌گر مرغداری‌ها، جوندگان با آثار شیمیایی که در این اماکن ایجاد می‌کنند، محسوب می‌شوند و ما باید بتوانیم جلوی این آثار مخرب را در مرغداری‌ها گرفته و مسئله ساماندهی و کنترل آن‌ها اهمیت بسیاری داده شود.

محمود قربان زاده، کارشناس دامپزشکی اداره کل استان خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: جوندگان در انتقال بیماری در صنعت دام و طیور نقش و اهمیت بسزایی دارد لذا باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی عنوان کرد: صنعت دام و طیور دومین صنعت سرمایه‌ای کشور پس از صنعت نفت به شمار می‌رود و عامل اصلی بسیاری از بیماری‌هایی که از صنعت دام و طیور به وجود می‌آیند، جوندگان هستند زیرا به راحتی جابه‌جا می‌شوند و به مزارع کشاورزی نفوذپیدا می‌کنند. در واقع بسیاری از مشاغل به صنعت دام و طیور وابسته است و بسیاری از بیماری‌های که در صنعت دام و طیور وجود دارد به جز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، در اکثر بیماری‌ها رد پای جوندگان و بقای بیماری‌زا را مشاهده می‌کنیم.

آرزو حیدریان، رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت استان خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: هدف از شورای زنان این است که ما بتوانیم جامعه را به سمت مسائلی که مهم محسوب می‌شوند و شاید بتوان گفت سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند، پیش ببریم.

وی افزود: در واقع موضوع بیماری سالک گریبان‌گیر مردم و جامعه شده است و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم بعد از این حساسیت‌ها به سمت طرح‌های که در این زمینه می‌تواند مفید باشد حرکت کنیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. امید است که خیرین هم در این زمینه ورود پیدا کنند تا شاید شاهد اتفاقات بهتری در این زمینه باشیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *