به دنبال سهم تئاتر خراسان رضوی در کشور هستیم

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سالن‌های تئاتر مشهد در آینده‌ای نزدیک درجه‌بندی می‌شوند، از فعالیت شورای صیانت از حقوق هنرمندان تئاتر این استان و اعلام برنامه‌های آن خبر داد.

سیدجواد اشکذری با اشاره به اینکه سالن‌های تئاتر مشهد در آینده‌ای نزدیک درجه‌بندی می‌شوند، از فعالیت شورای صیانت از حقوق هنرمندان تئاتر این استان و اعلام برنامه‌های آن خبر داد و افزود: این انجمن تلاش می‌کند تا مطالبات هنرمندان تئاتر این استان که اجرای عمومی تئاتر است را عملیاتی کند، همان طور که می‌دانید، سالن‌های تئاتر مشهد به صورت مستمر میزبان نمایش‌هایی با موضوعات مختلف هستند و خوشبختانه مردم نیز از اجرای این نمایش‌ها استقبال می‌کنند. بنابراین تلاش ما این است که نظم اجرای تئاترها در سالن‌های نمایش حفظ شود، در این راستا، ممکن است برگزاری جشنواره تئاتر فجر در مشهد این نظم را از بین ببرد، بنابراین، ممکن است، تدابیری برای اینکه برگزاری این جشنواره مانع از بین رفتن نظم موجود در اجراهای تئتر شود، بیاندیشیم. خوشبختانه در ماه‌های اخیر شهرستان‌های خراسان رضوی نیز فعالیت پرشوری در حوزه اجرای تئاتر داشتند که برخی از این شهرستان‌ها همچون کاشمر، نیشابور، تربت حیدریه و قوچان نیز همچون مشهد اجرای نمایش آن هم به صورت مستمر دارند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما، درجه‌بندی سالن‌های نمایش در مشهد است، چراکه با این کار، نمایش‌ها نیز بسته به سطح سالن نمایش، سالن مذکور را برای اجرای عمومی تحویل می‌گیرند، همچنین، تصمیم داریم، شورای صیانت از حقوق هنرمندان تئاتر خراسان رضوی را فعال کنیم که امیدوارم طی ماه‌های آینده بتوانیم وظایف این شورا را به هنرمندان و فعالان عرصه نمایش این استان اعلام کنیم.

اشکذری تأکید کرد: استان ما بعد از تهران علاوه بر اینکه از نظر تعداد اجراهای عمومی دومین استان کشور در این بخش محسوب می‌شود، از نظر کسب مقام‌های مختلف در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی نیز از رتبه و جایگاه خوبی برخوردار است، چراکه وقتی هنرمندن ما در قالب گروه‌های نمایشی در جشنواره‌ای شرکت می‌کنند، امکان ندارد، دست خالی از آن رقابت مهم فرهنگی و هنری به شهر خود بازگردند، کسب مقام‌های مختلف گروه‌های نمایشی در جشنواره کودک و نوجوان همدان که اخیرا صورت گرفت، نمونه‌ای از این موفقیت‌ها است. ما به دنبال سهم تئاتر خراسان رضوی در کشور هستیم، این حق تئاتر این استان است، همچنین، از مسئولین تئاتر کشور می‌خواهیم تئاتر خراسان رضوی را با استان‌های دیگر مقایسه نکنند، چراکه واقعا با این ظرفیت و پتانسیل با هیچ استانی قابل مقایسه نیست.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امسال از استان ما ۱۰ نمایش شامل ۷ نمایش صحنه‌ای و ۳ نمایش خیابانی به جشنواره تئاتر فجر راه یافتند که علاوه بر اینکه هر کدام از آنها در بخش‌های مختلف حضور دارند، برای اولین بار است که این تعداد گروه نمایش در این جشنواره به عنوان نمایندگان خراسان رضوی حضور دارند. به طوری که سال گذشته یک اثر از سبزوار به جشنواره تئاتر فجر راه یافت که خوش درخشید، امسال نیز سه اثر به این جشنواره از خراسان رضوی راه یافته است. تئاتر خیابانی از مضامین خوبی برخوردار بوده و می‌تواند علاقمندان به خود را در خیابان‌های محل اجرا جذب کند، این نوع از نمایش می‌تواند مردم را در عین حال که سرگرم می‌کند، به آنها نشاط داده و مضامین مختلف را به تماشاگران منتقل کند.

اشکذری تصریح کرد: یکی مهم‌ترین مشکلات این نوع از نمایش این است که تئاتر خیابانی در استان ما سازمان یافته نیست، علاوه بر این، مشکل اجرا در خیابان‌ها را نیز دارد، چراکه همه خیابان‌ها در شهرستان‌های خراسان رضوی شرایط مناسب برای اجرای گروه‌های نمایش خیابانی را ندارند، همچنین، نمایش خیابانی بودجه مشخصی ندارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *