بانوان هم مشاور املاک می‌شوند

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد گفت: سال 87 صدور مجوز برای خانم‌ها ممنوع شد و تا کنون ادامه داشت اما خبر خوشی که داریم این است که با پی‌گیری‌های انجام شده  از چند روز قبل مجوز صدور پروانه برای زنان را نیز دریافت کرده‌ایم.

علی مرادزاده روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: این اتحادیه از سال 1340 تشکیل شد که ابتدا با اتحادیه اتومبیل‌داران ادغام بود و از سال 1348 مستقل شد. از انقلاب تا کنون هشت دوره مدیریتی پشت سر گذاشتیم که بزودی کتابی در این خصوص چاپ خواهد شد که تاریخچه این ادوار خواهد بود.

مرادزاده ادامه داد: سیزده آبان سال 96 سومین اتخابات ما به نتیجه رسید و هیئت مدیره جدید از 24 دی‌ماه مستقر شدند. در این مدت ما باید به چند کار رسیدگی می‌کردیم که اولین آن آماده‌سازی و چاپ حدود 720 پروانه بوده که در این یک سالی که متولی نبوده صدور آن‌ها به تعویق افتاده بود. تا کنون 100 پروانه تحویل شده و مابقی به زودی تحویل می‌شود و از هفته آینده به صورت رسمی برنامه‌های تدوین شده هیئت مدیره اجرا خواهد شد.

 

اضافه شدن 4 هزار عضو در یک سال به اتحادیه املاک

وی افزود: سال 85 این اتحادیه 3600 عضو داشت چون صدور مجوز محدود بود و  فقط اجازه صدور 50 مجوز در سال را داشتیم. از سال 85 کمیسیون نظارت سقف را باز کرد و اجازه عضوگیری داد که در یک سال 4هزار نفر به اعضای اتحادیه اضافه شد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد اظهار کرد: سال 87 صدور مجوز برای خانم‌ها ممنوع شد و تا کنون ادامه داشت اما خبر خوشی که داریم این است که با پی‌گیری‌های انجام شده  از چند روز قبل مجوز صدور پروانه برای خانم‌ها را نیز دریافت کرده‌ایم. البته ما از قبل حدود 305 نفر خانم عضو داشتیم اما از سال 87 تا کنون 300 خانم متقاضی دریافت پروانه داریم که در انتظار هستند.

مرادزاده ابراز کرد: از سال 87 تا کنون اعضای ما به 12 هزار نفر رسید اما از این تعداد تنها 5هزار 700 واحد فعال هستند. ما دلیل کم شدن اعضای فعال را مورد بررسی قرار دادیم که سه مورد از دلایل اساسی غیر فعال شدن واحدها رکود بازار مسکن، افزایش اجاره بهای مکان و مالیات زیاد تعیین شده برای واحدها است.

 

مالیات مشاورین املاک را عادلانه خواهیم کرد

وی تصریح کرد: در بحث مالیات مقصر تا حد زیادی خود واحدها هستند که نتوانستند دلایل مثبت را ارائه کنند که نشان از عدم آموزش کافی برای این افراد است. البته ما تعاملاتی که با سازمان امور مالیاتی خواهیم داشت و شیوه پرداخت مالیات صنف خدمان را عادلانه خواهیم کرد تا هم حق عضو ما ضایع نشود و هم اهداف مالیاتی نظام محقق شود.

مرادزاده ادامه داد: از برنامه‌های هیئت مدیره جدید افزایش تعاملات با سازمان‌های مرتبط از جمله قوه قضاییه، سازمان امور مالیاتی و شهرداری‌ها و نهادهایی مثل اماکن، سازمان بازرگانی و اصناف که در صدور مجوزها، حفظ و نگهداری اماکن و نظارت به ما کمک می‌کنند.

 

جایگاه اجتماعی مشاورین املاک تنزل داشته است

وی افزود: هدف بلندمدت ما از این تعاملات ارتقای جایگاه اجتماعی این صنف است چرا که در دنیا این صنف رتبه چهارم را در جایگاه اجتماعی دارد اما در ایران با این که تحقیقی صورت نگرفته اما شواهد نشان از نزول شدید جایگاه اجتماعی این صنف دارد که به جهت عدم آموزش کافی برای عضو ما و مردم است.

مرادزاده تصریح کرد: اتحادیه مشاورین املاک بازرسانی را فعال کرده تا افراد فعال در این حوزه که مجوز ندارند را شناسایی کنند تا بتوان برخورد لازم را صورت داد. در خصوص برخورد ماده 27 و 28 است که طبق ماده 27 به کسانی که جواز ندارند یا جواز را به روز نکرده‌اند و یا نرخ‌نامه جدید را نصب نکرده‌اند اخطار داده می‌شود که زودتر مدارک خود را ارئه دهند و مشکل را برطرف کنند و طبق ماده 28 اخطار داده می‌شود که اگر به شکایت یا مشکل رسیدگی نکنند واحد پلمپ خواهد شد.

 

تحریر قولنامه یک تخصص است

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با بیان این که مشکلاتی که ایجاد می‌شود عموما به علت گرفتن اضافه کمیسیون و عدم تحریر دقیق قولنامه‌ها است، اظهار کرد: تحریر قولنامه یک امر تخصصی است و اطلاعات حقوقی نیاز دارد، در موارد مشکلزا یا عضو اتحادیه به قوانین حقوقی آشنا نیست و یا طرفین به هم اعتماد کرده‌اند که بعدا دچار مشکل می‌شوند.

مرادزاده ادامه داد: اتحادیه کمیسیون‌هایی برای رسیدگی به شکایات دارد که سه روز در هفته فعال هستند و  اگر ممکن باشد با نظر کارشناسی مشکل را حل می‌کنند و در غیر این صورت به مراجع قضایی ارجاع می‌دهند و اگر عضو اتحادیه مقصر باشد باید خسارت بدهد.

وی در خصوص تعداد شکایات روزانه گفت: معمولا در هر کدام از سه روز رسیدگی به شکایات بین 15 تا 20 شکایت به ما می‌رسد که از این بین 3 تا 5 پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شوند.

 

استفاده از بستر IT برای شناسایی واحدهای مجاز

مرادزاده تصریح کرد: طی روزهای آتی مناقصه نرم‌افزاری ما انجام می‌شود تا از بستر آی‌تی استفاده کرده و با همکاری شهرداری واحد‌های مجاز را روی نقشه‌های  GIS مشخص کنیم. واحد‌ها نیز به علامت‌هایی مجهز می‌شوند که شهروند با یک پیامک ساده بتواند مجاز بودن عضو را بررسی کند.

مرادزاده با بیان این که سابق بر این در سه دسته درجه یک، دو، سه و ممتاز مجوز صادر می‌شد اما ضابطه و قانون خاصی برای این درجه‌ها نداشتند، گفت: ما با تعامل با دانشگاه پارامترهایی را مشخص کردیم که امتیاز دهی را به واحدها شروع کنیم و بعد درجه‌بندی صورت گیرد. کسانی که بالای 50 باشند مجوز کار را دریافت می‌کنند اما کسانی که زیر امتیاز 50 باشند مجوز کار را دریافت نخواخند کرد.اولین حرکت ما در این حوزه سه برابر کردن بودجه آموزشی بود که در قالب آموزش به شهروندان و اعضا بکارگیری خواهد شد.

وی افزود: بحث خرید و فروش وام مسکن و پیش‌فروش واحد از مشکلاتی است که گریبان‌گیر صنف ما شده است که ما به این بخش ورود خواهیم کردو اجازه نخواهیم داد چرا که در حوزه فعالیت اعضای ما نیست. از شهروندان نیز خواستاریم که در پیش‌فروش‌ها بسیار دقت کنند و از شهرداری استعلامات لازم احذ شود.

 

صدور قرارداد دست نویس ممنوع و تخلف است

مرادزاده ادامه داد: صدور قرارداد دست نویس ممنوع و تخلف است. از سال 92 بخش‌نامه شده که چه اجاره و چه مبایعه‌نامه دست‌نویس ممنوع است. اما برخی از ترس مالیات اصرار دارند که عضو قرارداد را دستی بنویسند اما من خواهش می‌کنم چه مردم محترم و چه اعضای اتحادیه هرگز چنین کاری انجام ندهند چرا که قراردادهای الکترونیکی کد رهگیری دارند و کاملا  قابل رصد و پی‌گیری هستند.

وی تصریح کرد: مبالغ کمیسیون قبلا 0.5 درصد بود ولی طی سال گذشته به 0.3 درصد کاهش یافته که البته ما در تلاش برای افزایش آن هستیم و البته 0.9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کمیسیون نیز به مبلغ آن افزوده می‌شود . قانونی که در خصوص این کمیسیون وجود دارد این است که در صورت فسخ عقد قرارداد  دیگر قابل بازگشت نیست اما احتمالا در آیین‌نامه جدید تا 24 ساعت می‌تواند قابل بازگشت باشد.

 

شهروندان از طریق سایت‌ها و نرم‌افزارها معامله نکنند

مرادزاده در پایان گفت: من پیشنها می‌کنم شهروندان ما به جهت نپرداختن مبلغ کمیسیون خودشان از طریق نرم‌افزارها و سایت‌ها وارد معامله نشوند چرا که اعضای ما مشاور هستند و نه خریدار یا و فروشنده. این باعث می‌شود معامله امن و رسمی باشد.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *