ای اف سی به سود ایران و قطر رای نمی‌دهد

کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز تصمیم خود را مبنی بر ممنوعیت بازی در زمین‌های بی‌طرف اعلام کرده و قصد دارد بازی‌های تیم‌های کشورهای عربستانی، اماراتی و قطر را در خانه‌های یکدیگر برگزار کند و در صورت عدم تمکین عربستان و امارات تیم‌های این دو کشور را از رقابت‌های لیگ آسیا حذف کند. این خبر که به صورت گسترده در رسانه‌های ایرانی منتشر شده است خبری بی‌پایه و کاملا اشتباه است که براساس درخواست اخیر قطر از کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شده است. برای اطلاع بیشتر باید به جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا و نشست کمیته اجرایی در ماه‌های گذشته تصمیم نهایی آنها رجوع کرد زمانی که ای اف سی با اعلام اینکه مشکلاتی بزرگ بین کشورها وجود دارد اعلام کرد هیئتی برای رفع این مسائل و مذاکره با تصمیم گیرانه رده‌های بالای کشورها عازم سه کشور عربستان، امارات و قطر می‌شود.

این هیئت‌ها در دو ماه گذشته با حضور دبیرکل ای اف سی عازم این سه کشور شدند اما در نشست مطبوعاتی بعد از این بازدیدها هم مشخص بود به تصمیم  ای اف سی برگزاری رفت و برگشت بازی‌های تیم‌های قطری، عربستانی، اماراتی و همچنین ایرانی در زمین‌های بیطرف است. در واقع کنفدراسیون آسیا حفظ فرمت برگزاری بازی‌ها را که به صورت رفت و برگشت انجام می‌شود مدنظر قرار می‌دهد و منظور کمیته اجرایی این نیست که تیم‌ها باید در خانه یکدیگر مسابقات را انجام بدهند بلکه استفاده از لفظ home و away به معنای رفت و برگشت مسابقات است که طبعا در زمین‌های بی طرفی مثل عمان، کویت و امارات قابل انجام است.

اما در هفته گذشته و با توجه به نزدیک شدن زمان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا کشور قطر با ارسال نامه‌ای به دبیرکل کنفدراسیون آسیا از آنها درخواست کرده که تحت هیچ شرایطی زیربار برگزار بازی در زمین‌های بیطرف نروند اما این مساله با پاسخ دبیرکل ای اف سی مواجه شده و او در نامه‌ای خطاب به قطری‌ها اعلام کرده که در نهایت آن کاری را انجام خواهد داد که کمیته اجرایی آن را تایید کند. کمیته که علی کفاشیان نیز از اعضای مهم آن به شمار می‌رود. کفاشیان در این‌باره می‌گوید:‌ دو روز پیش نامه‌ای از دبیرکل کنفدراسیون فوتبال به دست من رسید که باتوجه به برگزاری جلسه روز دوشنبه کمیته اجرایی خواستار اعلام نظر من درباره برگزاری مسابقات در فرمت اعلام شده یا تغییر شرایط بود که البته بنده به عدم انجام بازی‌ها در زمین بی طرف رای دادم اما به نظر می‌رسد نظر کلی هیئتی که به این سه کشور سفر کرده و همین طور  سایر اعضای کمیته اجرایی بر انجام بازی در زمین‌های بی طرف باشد.

به گفته کفاشیان باتوجه به اینکه فضای گفتگو بین سه کشور عربی فعلا وجود ندارد، کنفدراسیون فوتبال آسیا تلاش اصلی خود را روی برگزاری مسابقات با فرمت قبلی قرار داده و در حال حاضر و باتوجه به ممنوعیت سفر اتباع این کشورها به سرزمین‌های یکدیگر تغییر این مساله کاملا دور از ذهن است و خارج از اراده و قدرت ای اف سی است.

باوجود این صحبت‌ها شب گذشته وزیر ورزش عربستان اظهارنظری روی توییتر خود انجام داد مبنی بر اینکه اشکالی در سفر تیم‌های عربستانی به قطر نمی بیند. اما مشخص نیست با وجود حرف‌های ترکی آل الشیخ این مساله چه زمانی در دستور کار عربستان قرار بگیرد. اگرچه وزیر ورزش عربستان در این زمینه اظهارنظر کرده و این مساله را فاقد مشکل می‌داند، اما هنوز مشخص نیست که مقامات بالای عربستان اجازه سفر به کشور قطر را بدهند. در حال حاضر سفر اتباع قطری به دو کشور عربستان و امارات ممنوع است و همچنین سفر اتباع اماراتی و عربستانی با منع قانونی مواجه می‌شود همچنین این مساله بین دو کشور ایران و عربستان نیز وجود دارد و باتوجه به مشکلات سطح بالای دپیلماتیک بعید است که فوتبال بتواند به تنهایی و به صورت استثنا بتواند این مشکل را حل کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *