اختتامیه اولین دوره شب‌های فرهنگی دروازه آفتاب شرقی کشور

سرخسی‌ها در آخرین شب از شب‌های فرهنگی که با حضور پر شور خود در برنامه نقد کتاب «ذات الریه» جواد گنجعلی و حضور سعید قربانیان و همچنین سخنرانی عطار شناسی دکتر قیامتی، قیامتی بر پا کردند.

این برنامه که همراه با حضور حسین سنجرانی فرماندار و اعضای شورای اداری شهرستان برگزار شد با استقبال بی‌سابقه‌ای از مردم فرهنگ دوست و هنر دوست سرخس روبرو شد، طوری که بعضی از مردم پایان مجلس را ایستاده دنبال کردند.

سخنران ویژه این برنامه حسین سنجرانی ضمن اظهار خشنودی از مراسم فرهنگی و ادبی در کنار سیزدهمین نمایشگاه کتاب سرخس که به همت شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سرخس برگزار شد، افزود: امروزه نیاز جامعه جوان می‌طلبد که بستری برای استعداد شناسی و تبلور اندیشه‌های آنان ایجاد شود و این وظیفه کلیه مسئولان است که مسیر اعتلای فرهنگی جوانان را مهیا کنند.

وی به جوانان هم توصیه کرد که با توجه به علایق و استعدادهای خویش در یکی از رشته‌های هنری و فرهنگی به تلاش و کوشش بپردازند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد نیز طی سخنانی در آیین اختتامیه شب‌های فرهنگی این شهرستان و پایان شیرین اما زود هنگام سیزدهمین نمایشگاه با شکوه کتاب گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب سال سرخس و نخستین دوره «شب‌های فرهنگی سرخس» تأثیر مثبتی بر ارتقای شاخصه‌ های فرهنگی این شهرستان دارد.

مهندس سید مجید منبتی افزود: شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در کنار ماموریت سازمانی خود ( تولید گاز طبیعی ) توجه به تعهدات در قالب مسئولیت اجتماعی و ذینفعان به مقوله فرهنگی بپردازد زیرا اعتقاد داریم تامین زیرساخت های فرهنگی نقش بسزایی در سلامت جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه امروز مقوله فرهنگ باید بتواند در اقتصاد ما جای خودش را پیدا کند تصریح کرد: اگر به دنبال سرمایه‌گذاری هستیم، باید به دنبال فرهنگ به دست آوردن سرمایه و هزینه کرد آن در بهبود شرایط اقتصادی جامعه باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بحث تهاجم فرهنگی و تبعات ناشی از آن سال ها گریبان گیر خانواده ها و ملت ها شده است بیان داشت: مسئولیت فرهنگی نه تنها کمتر از بحث‌های اقتصادی نیست بلکه زیرساخت رشد متوازن بحث‌های فرهنگی است. امسال نیز در کنار برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب سال سرخس، شاهد برگزاری رویدادی دیگر در حوزه فرهنگی با عنوان «شب‌های فرهنگی سرخس» هستیم که این مهم  با حضور اهالی و فرهیختگان حوزه فرهنگ و ادبیات در این شهرستان برگزار می‌شود. در نمایشگاه امسال 16 هزار عنوان کتاب از چندین ناشر در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، کودک و نوجوان، فلسفه، تاریخ، رمان و … کمک درسی و لوح فشرده در دسترس عموم قرار گرفته است.

امید نوری سیستانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سرخس در این آیین از این شب‌ها به عنوان پنجره‌ای به سمت افقی جدید و چشم اندازی روشن یاد کرد و افزود: با ارتباطی که با مهمانان برجسته این شب‌ها ایجاد شده است قول همکاری برای برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی در موضوعات متنوع از قبیل داستان نویسی و قصه‌گویی و ادبیات و شعر و آموزش نقالی و شاهنامه خوانی برای نوجوانان و تاسیس  فروشگاه اختصاصی کتاب و همچنین حمایت ویژه برای فعالیت ها وتحقیقیات با محوریت موضوع امام رضا (ع) از سوی بنیاد امام رضا (ع) مطرح گردید.

وی افزود : اکنون زمان آن فرا رسیده که تمامی کسانی که توان کمک در زمینه فرهنگ و هنر دروازه آفتاب شرقی کشور را دارند پای کار آیند. او با اعلام حمایت از کلیه هنرمندان و فرهیختگان شهرستان آنها را دعوت به همکاری و ارائه راهکار جهت اعتلای فرهنگی شهرستان نمود.

***

گفتنی است اجرای برنامه شب‌های فرهنگی سرخس با همت و میزبانی شایسته شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد و اداره ارشاد سرخس و مدیریت بخش شعر و ادب اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این  شهرستان رقم خورد.

این برنامه های هنری همزمان با برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب سال و با همکاری پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد و اداره ارشاد شهرستان سرخس به مدت 9 شب در سالن آمفی تئاترسینمای شهرک گاز شهید مهاجر برگزار می‌شود.

شایان ذکر است این برنامه هنری با هدف آشنایی مردمان سرخس و فریمان با فرهنگ دیرینه و کهن دو شهرستان و تعامل هر چه بیشتر هنرمندان و اهالی هنر در قالب نشست تخصصی همراه با جشن امضای کتاب، برگزاری مسابقه مشاعره، نشست تخصصی جایگاه عطار، شب شعر و موسیقی سنتی، کارگاه شاهنامه خوانی ویژه کودکان و نوجوانان، نشست تخصصی نقد و بررسی کتب دفاع مقدس برگزار می‌شود.

اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در راستای رسالت شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در زمینه مسئولیت اجتماعی در سطح شهرستان انجام می‌گیرد که خوشبختانه همزمانی این برنامه با نمایشگاه کتاب باعث استقبال پرشور کارکنان و شهروندان شهرستان سرخس از این برنامه ها شده است.

 

 

گزارشی از ج . فلق

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *