آسفالت 95 درصد راه‌های روستایی خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در روستاهای بالای 50 خانوار این استان شاخص راه آسفالت از 87 درصد در سال 1392 به حدود 95 درصد در سال جاری رسیده است.

محمدرضا اخوان عبداللهیان در نشست شورای اسلامی خراسان رضوی افزود: این میزان از میانگین کشوری بالاتر است در حالی که در سال 1392 سه تا چهار درصد از میانگین کشوری پایین تر بود.

وی ادامه داد: 780 کیلومتر راه روستایی ظرف چهار سال اخیر در خراسان رضوی احداث و 800 کیلومتر هم آسفالت شده است. در هر سال بطور متوسط 150 تا 200 کیلومتر راه در این استان آسفالت می شود و بیشتر این کارها در نقاط محروم انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در موضوع آسفالت راه عقب افتادگی در شهرهای کلات و بخش صالح آباد تربت جام زیاد است لذا بنا است جشن برخورداری کامل روستاهای بالای 50 خانوار در سال آینده برگزار شود.

وی افزود: 111 کیلومتر آزادراه در خراسان رضوی وجود دارد. آزادراه مشهد، چناران، قوچان و حرم به حرم هم در حال انجام است که با بهره برداری آنها طول آزادراههای استان به 430 کیلومتر افزایش می یابد.

اخوان ادامه داد: ساخت 200 کیلومتر راه روستایی در دست اجرا و مناقصه است و 730 میلیارد ریال هم به پیمانکاران راههای روستایی بدهی داریم. 80 کیلومتر راه روستایی آماده بهره برداری است که چند کیلومتر از آن در دهه فجر به بهره برداری رسید و مابقی تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

 

انعقاد قرارداد129 کیلومتر راه روستایی

مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در این نشست گفت: برای ساخت 129 کیلومتر راه روستایی قرارداد بسته شده و 128 کیلومتر دیگر هم در حال مناقصه است.

محمد پارسا افزود: هم اکنون 93،22 درصد راه روستاهای بالای 20 خانوار استان آسفالت است که 1،2 درصد بیش از میانگین کشوری است. اعتبار مصوب سالجاری برای راههای روستایی 558 میلیارد ریال می باشد اما تخصیص اعتبار به مبلغ 92 میلیارد ریال است. اعتبارات دولتی محدودیت دارند و ما با کارهای مشارکتی طرحها را به سرانجام می رسانیم و در این مسیر مشارکت شهرهای سبزوار، نیشابور و خواف به خوبی جلو آمده اند.

 

تفاوت آمار مسئولان با مشاهدات

نایب رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی و نماینده شهرستان سبزوار در این شورا هم گفت: آمارهای ارائه شده مسئولان شهرسازی با آنچه که ما در راههای روستایی این شهرستان مشاهده می کنیم تفاوت دارد.

سعید برزویی ادامه داد: در بخش روداب شهرستان سبزوار کمتر از 30 درصد راهها آسفالت است.

 

آسفالت معابر مسکن مهر

علی محمد اللهیاری عضو شواری شهر تربت حیدریه، سخنگوی کمیسیون عمران شورای عالی استانها وعضو کمیسیون عمران شورای اسلامی خراسان رضوی هم در این نشست خواهان آسفالت معابر و راههای مسکن مهر و حل مشکل آبهای سطحی این شهرستان شد.

 

الحاق زمینهای بینالود به مشهد خلاف است

عضو شورای شهر بینالود هم در نشست شورای اسلامی خراسان رضوی گفت: جداسازی چندین هزار هکتار از زمینهای این شهرستان و الحاق آن به شهر مشهد خلاف قانون است.

محمدرضا جهان پناهی افزود: طبق قانون حریم و محدوده هیچ شهری نمی تواند از مرز تقسیمات کشوری تجاوز کند اما در طرح جامع شهر مشهد پنج هزار هکتار از زمینهای شهرستان بینالود را می خواهند به مشهد بدهند که خلاف مقررات است و ما نسبت به اینکار اعتراض داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در پاسخ به این اظهارات گفت: مسئولان به دنبال امتیاز و امتیازگیری نیستند. این مسائل را در نشستی رودرو با اعضای شورای شهر بینالود و دیگر مسئولان و به منظور شنیدن اعتراضها و پاسخها در نظر می گیریم و اگر نیاز به بازنگری بود انجام می شود.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *