هوش مالی

افراد جامعه در سطوح مختلف اجتماعی به دنبال کسب درآمد خوب و حتی عالی هستند . در اخذ بهترین شرایط مالی همه افراد می­توانند موفق باشند. در تمامی انسا­نها توانمندی­هایی نهادینه شده است که می­تواند همگان را به این هدف نزدیک نماید.

این توانمندی­ها از هوش­های چندگانه نشأت گرفته که هر انسانی کم و بیش از آن برخوردار است. کافی است به پرورش هوش­ها در سنین مختلف پرداخته و بپذیریم که می شود شرایط جدید و بهتری را برای خود به وجود آوریم.

بدین منظور می بایست آموزش­های ویژه ای را گذرانده و اطلاعات خاصی را کسب کنیم. حتی راه و روش کسب اطلاعات را باید فراگیری کنیم برای رسیدن به انجام یا عدم انجام فعالیتی خاص که منجر به درآمدی نسبی و یا حتی درآمدی چشمگیری شود. باید بدانیم از چه طریقی وارد شویم و چگونه ادامه دهیم تا بتوانیم به موفقیت مدنظر برسیم این را اصطلاحاً هوش مالی می­گویند این توانمندی مزیتی نیست که در برخی وجود داشته باشد و در برخی نه… بستر آن در نهاد آدمی بالقوه وجود دارد و اگر همگان به پرورش آن از راه درست بپردازنند، همه به هوش مالی می­رسند ولی بسیاری از افراد نمی­دانند که می­توانند….. خیلی­ها مسیر رسیدن را یاد ندارند و عمده افراد در اثنی کار ، خسته شده و ادامه نمی­دهند.

اگر 3 مورد بالا از سر راه افراد برداشته شود و در واقع با دادن آگاهی بتوانیم تعداد بیشتری از شهروندان جامعه را به امتیاز هوش مالی برسانیم ، توانمندی­های افراد در کسب و کار و بازار سرمایه از بالقوه به بالفعل تبدیل شده و با قوی شدن افراد در بحث مالی روحیه، امید و انگیزه  همچون خون تازه در شریان­های جامعه جریان می­یابد.

در این مسیر توجه به یک نکته بسیار مهم بوده که این نکته و برروی ذهنیت در اذهان احاد جامعه تأثیر بسزائی خواهد گذاشت. بسیاری از افراد این ذهنیت را دارند که وقتی صحبت از کسب و کار و موفقیت مالی می­شود فکر می­کنند افراد موفق در مسائل مالی و شهروندانی که در خصوص کسب و کار و پول مشکلی ندارند ، افرادی هستند که زیاد کار می کنند یا سرمایه­ای هنگفتی دارند و در راستای کار زیاد درآمد خوبی به دست می­آورند.

در صورتی که اصل پارتو ( 80-20 ) می گوید،80% موفقیت های شما مرهون 20% از فعالیت های شماست، این اصل می تواند ذهنیت عامه مردم را به کلی تغییر دهد.

اصل پارتو بیان می­کند عمده موفقیت­هایی که در مسائل مالی و حتی در دیگر جنبه­های زندگی فردی و اجتماعی انسان­ها حاصل می­شود برگرفته از 20% فعالیت­های آنها است. تنها 20% فعالیت­های افراد اثر خاص داشته و می تواند نتایج عالی را برای ما به همراه داشته باشد. با پذیرفتن این اصل نیازی نیست برای رسیدن به موفقیت­ها زمان ، انرژی و توانمندی خاصی داشته باشیم،بلکه باید با آموزش صحیح، مطالعه و بررسی دقیق موارد و مسائل مختلف در جامعه و انتخاب­های  درست و حرکت­های اثرگذار را می­توانیم با سرمایه­های اندک به موفقیت­های بزرگ نائل آئیم.

در این مسیر گذراندن دوره­های استاندارد و اصولی با اساتید حرفه­ای از لحاظ علمی و عملی بسیار توصیه می­شود.خیلی­ها می­توانند به عنوان شغل دوم ولی درآمدی حتی بهتر از شغل اول این دوره­ها را گذرانده و با صرف زمان کمی در خلال کارهای روزمره به درآمد خوبی دست یابند. بدین صورت هر شهروند می­تواند با صرف زمان و انرژی کم به نتایج مطلوب در جنبه­های مختلف زندگی از جمله مسائل مالی برسد.

 

عباس قاسمی

مدیریت اجرائی دپارتمان دوره های بازار سرمایه ( بورس )، موسسه فرااندیشه نوین

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *