آیت‌الله واعظ‌زاده شخصیتی جامع و معتدل داشت

امام جمعه قم گفت: آیت الله واعظ‌زاده خراسانی شخصیتی جامع داشت و جامعیت او در زمینه‌های مختلف به او شخصیتی  معتدل داده بود.

آیت الله رضا استادی روز پنج شنبه در سومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری «نکوداشت آیت الله استاد شیخ محمد واعظ‌زاده خراسانی» در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان افزود: اینگونه شخصیت‌ها به دلیل جامعیت علمی هیچگاه یک مکتب را به طور کامل رد یا قبول نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله واعظ‌زاده همواره در طول حیات خود شخصیتی حوزوی بود و این مشی و مرام را در طول زندگی خود حفظ کرد.

امام جمعه قم اضافه کرد: آیت الله واعظ‌زاده خراسانی کار علمی خود را از مشهد شروع کرد و پس از قم و نجف دوباره به مشهد برگشت و در مدت سه سالی که در نجف بود در حوزه نجف اصول ادبیات خود را کامل کرد و از درس‌های علمای مختلف که بعضا با یکدیگر هم‌راستا هم نبوده‌اند، استفاده کرد و این باعث شده است که ایشان انسان معتدلی بار بیاید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ایشان درس‌های مختلف را در مشهد گذراند، گفت: وقتی به قم رفت مورد توجه آیت الله بروجردی قرار گرفت که این مورد نشان از سواد و غنای شخصیتی ایشان داشت.

استادی اظهار کرد: آیت الله واعظ‌زاده خراسانی از درس‌های مختلفی در قم بهره برد و این مورد باعث شد که شخصیت ایشان، بسیار غنی و علمی بار بیاید.

 

شاگردی در محضر امام، آیت‌الله منتظری و شهید مطهری

امام جمعه قم افزود: آیت الله واعظ‌زاده خراسانی در نجف به درس خصوصی امام خمینی رفت و در آنجا در کنار آیت الله منتظری و شهید مطهری از درس ایشان استفاده کرد و همواره نقل می‌کند که چقدر امام خمینی به آیت الله بروجردی احترام می‌گذاشته است و خود او و شاگردانش همگی با هم به درس آیت الله بروجردی می‌رفتند و از آن درس استفاده می‌کردند.

وی عنوان کرد: ایشان در ادامه به درس علامه طباطبایی می‌رود و از ایشان تفسیر می‌آموزد و علامه طباطبایی به ایشان اجازه اجتهاد می‌دهد که خود این امر بسیار آموزنده و شایان توجه است.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ایشان تالیفات بسیار ارزشمندی دارد، اضافه کرد: ایشان مقالات گسترده‌ و نوشته‌های پراکنده خاصی دارد که هنوز به چاپ نرسیده است و من از دست‌اندرکاران می‌خواهم که در این زمینه با شتاب بیشتری اقدام کنند.

 

نگرانی از اقتصاد التقاطی

استادی گفت: ایشان تاکید زیادی به تشکیل یک مکتب اقتصادی اسلامی خاص داشت و می‌گفت اگر این نظام تدوین نشود ممکن است آسیب‌های زیادی پیش بیاید از جمله التقاط.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز وضعیت صداوسیمای ما نیز مانند اقتصاد التقاطی است و کارها و برنامه‌هایی را پخش می‌کند که بخشی از فرهنگ ما و فرهنگ بیگانه را با هم تلفیق کرده است؛ کاری که در مکاتب ااتقاطی روی می‌دهد.

وی افزود: من در جایی نوشتم که خودم تا اول انقلاب انقلابی نبودم، کسانی که در حوزه، انقلابی بودند بسیار رنج کشیدند و زحمت کشیدند زیرا استقبال از انقلاب اصلا گسترده نبود و بسیار هزینه داشت به همین دلیل افراد کمی پیرو امام و انقلابی واقعی بودند.

امام جمعه قم تصریح کرد: آیت الله واعظ‌زاده خراسانی در یکی از مقلات انقلابی خود نوشته است که من با نگارش این مقاله به دنبال اینکه خود را انقلابی بدانم نیستم، بلکه امروز با گذر زمان وقتی که به اصول مختلف تاریخی و انقلابی فکر می‌کنم. در خود تمایل به تفکرات انقلابی  و اسلام انقلابی را حس می‌کنم و از همین رو همواره همراه و همگام با انقلاب خواهم بود.

 

کسانی که انقلابی نبودند خود را انقلابی می‌دانند

استادی خاطرنشان کرد: این رفتار آیت الله واعظ‌زاده خراسانی بسیار دارای ارزش و اهمیت است زیرا بسیاری از افراد انقلابی نبودند و امروز خود را انقلابی می‌نامند و برخی هم که سابقا انقلابی بودند امروز انقلابی نیستند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *