945 میلیارد تومان وام ازدواج در خراسان رضوی پرداخت شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر گذشته 90 هزار و 225 فقره وام ازدواج در مجموع به مبلغ 9 هزار و 451 میلیارد ریال از منابع قرض­الحسنه بانک­ها در این استان پرداخت شده است.

سید جواد حسینی روز دوشنبه در چهارمین نشست اتاق فکر اندیشه ورزان تحکیم بنیان خانواده خراسان رضوی افزود: پارسال 77 هزار فقره وام ازدواج به زوجین در سطح این استان اعطا شد. کمک­های مالی یکی از عوامل موثر در ازدواج است. اشتغال و تولید از دیگر عوامل تاثیرگذار بر ازدواج هستند و هر چه این امور رونق یابد بر همه ابعاد زندگی در جامعه و تشکیل و استحکام خانواده اثر می­گذارد. بر اساس آمار بانک مرکزی حجم وام پرداخت شده ازدواج امسال در کل کشور تا نیمه آبان گذشته 9200 میلیارد تومان در قالب افزون بر 885 هزار فقره تسهیلات ازدواج بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه شمار افراد بیکار را در این استان 320 هزار نفر اعلام و بیان کرد: دولت توجه ویژه ای به موضوع تولید و اشتغال دارد. بر همین مبنا امسال در خراسان رضوی ایجاد 160 هزار فرصت شغلی هدف­گذاری شده که تاکنون 155 هزار مورد آن تحقق یافته و ایجاد شده است.

وی ادامه داد: باید کارهایی که در زمینه تولید و اشتغال انجام می شود به درستی اطلاع رسانی شوند و فقط به نیمه خالی لیوان نگاه نکنیم.

حسینی آموزش و توانمندسازی را از دیگر عوامل موثر بر تداوم ازدواج ذکر و بیان کرد: زمان آموزش و توانمندسازی زوجین در هنگام ازدواج هم اکنون از 2 ساعت به 12 ساعت کارگاهی ارتقا یافته که بی اثر نیست و باید از همه ظرفیت­های موجود در آموزش و پرورش، دانشگاه­ها، رادیو و تلویزیون و سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه استفاده شود.

وی گفت: برای کمک به تحکیم بنیان خانواده و آموزش باید از ظرفیت تشکل­های غیردولتی نیز استفاده و آنها را وارد موضوع کرد. هم اینک در خراسان رضوی 61 تشکل غیردولتی به صورت مستقیم و 350 تشکل به صورت غیرمستقیم در امور خانواده فعال هستند که ظرفیت و توان بسیار بالایی در خصوص خانواده و کاهش طلاق دارند.

معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه همچنین اظهار کرد: گسست­های اجتماعی در جامعه زیاد شده اند که از جدیترین عوامل اثرگذار در زندگی فردی و اجتماعی به شمار می­آید. به همین منظور برای تقویت تعامل درون خانواده ها «طرح تعاملات گرم در بین خانواده ها» کلید زده شد.

وی افزود: بر اساس این طرح اگر والدین به همراه فرزند خود به سینما، استخر یا ورزشگاه بروند بلیط آنها نیمه بها حساب می شود.

25 هزار تقاضای طلاق در سال

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: روزانه بطور میانگین 100 نفر و سالانه 25 هزار برای مشاوره و طلاق در سایت این اداره ثبت نام می کنند.

غلامحسن حقدادی افزود: پیشتر پنج درصد مشاوره ها به سازش منجر می شد که این میزان اکنون به تا 18 درصد افزایش یافته است. افرادی که بعد از سازش بار دیگر دنبال عدم سازش و جدایی از یکدیگر هستند حدود 3 درصد را شامل می شوند.

وی ادامه داد: به ازای هر 100 زوج متقاضی طلاق 90 بچه در خراسان رضوی وجود دارند که 55 درصد آنها زیر سن مدرسه هستند و 70 درصد حضانت کنندگان فرزندان نیز زنان می باشند.

معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در بررسی فرمهای ثبت شده از مشاوره گیرندگان ‘خشونت کلامی و فیزیکی، فقدان مهارت زندگی، عدم مسئولیت پذیری، نارضایتی جنسی، دخالت اطرافیان و اعتیاد' مطرح است. با توجه به اینکه در جامعه آماری کوچک اعتیاد جزو موارد نخست تاثیرگذار بر طلاق می باشد در جامعه بزرگتر این به رتبه بالاتر می آید.

وی همچنین گفت: تا پایان آذر گذشته میانگین سن زنان در هنگام طلاق 30،2 سال و مردان 35،4 سال بوده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *