به نام گرانی، به کام سودجویان

همه چیز از فضای مجازی شروع شد. جایی که اعتراض‌ها به دولت و ایرادهایی که جناح مخالف از بودجه‌گذاری و وضعیت اقتصادی مطرح می‌کرد، توام شد و زمزمه‌ها برای برپایی تجمع در مشهد شروع شد.

در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته پیش پیام‌هایی به صورت گسترده برای دعوت مردم به برپایی «تجمع نه به گرانی» در میدان شهدا منتشر شد. در همان ساعت‌های اولیه این جوسازی در فضای مجازی، فرمانداری مشهد در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تجمع فاقد مجوز است، اما تجمع برگزار شد و حواشی آن مورد بهره‌برداری عده‌ای از سودجویان داخلی وخارجی قرار گرفت. به خصوص که در این تجمع عده‌ای ساختارشکن در صدد برآمدند تا اصول نظام را زیر سوال ببرند.

 

 

بازداشت 52 نفر به جرم تخریب اموال عمومی

در این تجمع به گفته فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی تعداد 52نفر به جرم تخریب اموال عمومی بازداشت شدند.

سردار قادر کریمی افزود: علت دستگیری این ۵۲ نفر به دلیل اقدام صورت گرفته‌شان در تخریب اموال عمومی بوده ضمن اینکه این تجمع فاقد مجوزهای لازم و قانونی بوده است.

وی با بیان اینکه افراد دستگیر در اختیار دستگاه قضائی قرار گرفته‌اند، گفت: وظیفه اصلی پلیس حفظ نظم، آرامش و امنیت جامعه است و با هرکس که بخواهد به هر نحو مشکلی در این خصوص ایجاد کند به‌شدت و بدون هیچگونه تعارف و مماشاتی برخورد می‌کند.

کریمی بیان کرد: هم‌اکنون نیز در حال شناسایی کسانی هستیم که مقدمات این تجمع غیرقانونی را فراهم آوردند و این افراد هم به‌زودی و بلافاصله پس از شناسایی دستگیر خواهند شد.

در ادامه این مطلب واکنش چهره‌های مطرح نسبت به این واکنش را می‌خوانید.

 

 

معاون اول رئیس جمهور:

دود این اقدامات به چشم خودشان می‌رود

معاون اول رئیس جمهور گفت: کسانی که حرکتهای خیابانی را آغاز می کنند، پایان دهنده ‌آن نخواهند بود و دود اقدامات آنها به چشم خودشان هم می‌رود.

به گزارش ایسنا ، اسحاق جهانگیری روز جمعه در بیست و پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران درباره این تجمع افزود: شاخص‌های اقتصادی کشور در وضعیت مناسبی است. ولی چند کالا گران شده است که دلایل خود را دارد و دولت هم مکلف است قیمت آنها را اصلاح کند.

وی در ادامه افزود: اما مسائل اقتصادی بهانه برخی مسائل شده است. در پشت پرده مسائل دیگری مطرح است. کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود اقدامات آنها به چشم خودشان می‌رود. وقتی حرکت سیاسی در خیابان شروع می شود، دیگران بر آن سوار می شوند و کسانی که آن حرکت را شروع کردند، پایان دهنده آن نیستند.

 

 

فرماندار مشهد:

عده‌ای دوست دارند مردم را علیه دولت بشورانند

فرماندار مشهد در واکنش به تجمع “نه به گرانی”، گفت: این تجمع غیرقانونی بود با این وجود نیروی انتظامی با تجمع‌کنندگان بسیار با مدارا برخورد کرد.
محمدرحیم نوروزیان افزود: همانگونه که پیش از این هم اعلام شده بود این تجمع غیرقانونی و مجوزی برای برگزاری آن صادر نشده بود با این حال تعدادی از افراد در میدان شهدا تجمع کردند. با این وجود نیروی انتظامی به آنان تذکرات لازم را داد و بسیار با مدارا با آن‌ها برخورد کرد.

نوروزیان با بیان اینکه سعی بر این بود که مشکلی ایجاد نشده و عده‌ای از آن سوء‌استفاده نکنند، تصریح کرد: بر این اساس تذکراتی به این افراد داده شد و آن‌ها مدتی در میدان شهدا حضور داشتند و پس از آن متفرق شدند. همچنین تعدادی که قصد تعرض به اموال عمومی و تخریب آن‌ها را داشتند توسط مأموران نیروی انتظامی بازداشت شدند. این تجمع کنترل شد و اتفاق خاصی در آن رخ نداد و در حال حاضر تجمع پایان یافته است.

اطلاعاتی به طور متقن نداریم اما برخی عناصر تندرو مخالف دولت با توجه به رسانه‌هایشان به نظر می‌رسد بدشان نمی‌آید که به آن دامن بزنند و این در کانال‌هایشان نیز مشخص است و باید بررسی دقیق شود.

فرماندار مشهد درباره واکنش جهانگیری به حوادث دیروز مشهد که گفته بود « کسانی که بانی این قضایا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت» اظهار کرد: آنچه آقای جهانگیری گفتند درست است. عده‌ای از مخالفان دولت به دلیل عدم فهم، درک و تشخیص صحیح که بتوانند منافع ملی را از مسائل سیاسی تفکیک کنند دچار این مشکل هستند. فکر می کنند که به تصور خودشان به ایجاد فضای علیه دولت دامن بزنند، برد کرده اند ولی همانطور که آقای جهانگیری گفته مسلما دود به چشم آقایان و همه خواهد رفت این واضح است.

فرماندار مشهد ادامه داد: شما روزانه نگاه کنید که از صدها سایت و تریبون مطلب علیه دولت منتشر می شود و تصور بر این است که گویا واقعا عده‌ای دوست دارند مردم را تحریک کنند که اقدامی علیه دولت انجام شود در حالی که  دولت جدا از نظام و حاکمیت نیست.

نوروزیان افزود: چه بسا ممکن بود آن ها که دیروز آمده بودند هر چند تعدادشان اندک بودند، ولی کاملا مشخص بود کسانی هستند که مشکلاتی درباره موسسات اعتباری و صندوق ها دارند ولی بعدا همان افراد هم احساس می شد که کنار کشیدند چون دیدند که تعدادی از افراد ماجراجو و کسانی که دنبال شعار خارج از چارچوب هستند به میدان آمدند.

این مقام محلی در پاسخ به اینکه شما به عنوان فرماندار مشهد فکر می‌کنید مهم ترین خواست مردم در این اعتراضات صرفا اقتصادی بوده و یا اینکه شرایط فرهنگی و سیاسی مشهد هم تأثیر گذار بوده است، گفت: مسائل را نباید قاطی کرد. کسی که بگوید مردم-چه حالا و چه در گذشته- مشکل ندارد باید در عقلش شک کرد. مردم بدون مشکل نسیتند.  ولی لزوما مردم نمی خواهند که مشکل خود را غیر قانونی حل کنند. وقتی شلوغ شود تفکیکش کار سختی است.

 

 

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ولایی مجلس:

هر کسی قایق نظام را سوراخ کند همه با هم غرق می شویم

عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، گفت: افرادی که فقط می گویند مردم را نسبت به دولت بدبین کنیم متوجه باشند که مرم فرقی بین دولت، حاکمیت و نظام قائل نیستند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی افزود: ما همه سوار بر یک قایق هستیم و هرکسی این قایق را سوراخ کند همه با هم غرق می شویم، لذا امیدوارم تمام افرادی که فقط می گویند دولت را هدف بگیریم و مردم را نسبت به دولت بدبین کنیم متوجه باشند که مرم فرقی بین دولت، حاکمیت و نظام قائل نیستند و زمانی که بدبین شوند نسبت به همه بدبین می شوند و کسی سعی نکند که این کشتی را سوراخ کند.

وی اضافه کرد: باید سعی شود ضمن اینکه صدای مردم را شنیده می شود، نسبت به حل مشکلات آنها اهتمام ورزیده شود،چراکه اگر همه با هم وفاق داشتیم و همدل و ید واحده بودیم می توانستیم مشکلات مردم را کاهش دهیم.

ایمن‌آبادی با اشاره به بیاناتی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «همه یکی هستید و تفکیک از یکدیگر نیستیم»، ادامه داد: پس از انتخابات همه سعی کردند که دولت آقای روحانی را تخریب کنند اما اتفاقی که افتاد نظام تخریب شد نه دولت آقای روحانی، لذا امیدوارم آقایانی که می خواهند از صبح تا شب مردم را نسبت به دولت روحانی بدبین کنند متوجه اوضاع باشند.

 

 

نماینده تهران در مجلس:

صدای مردم را بشنویم

محمود صادقی، نماینده تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی اما واکنش متفاوتی به این موضوع نشان داد.

وی در صفحه شخصی خود نوشت: تجمع‌ اعتراض‌آمیز مردم در مشهد و بعضی از شهرها درواقع اعتراض به نابسامانی‌ها و کاستی‌ها در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور در ادوار مختلف است؛ به جای تلاش برای خاموش کردن و سیاسی و جناحی جلوه دادن آن، صدای مردم را بشنویم و برایش چاره اندیشی کنیم.

 

 

نماینده مشهد در مجلس:

پاسخگو نبودن مسئولین موجب نارضایتی شده است

نماینده مشهد و عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: عدم پاسخگویی مدیران در حل مشکلات مردم در قضایایی همچون موسسات مالی موجب نارضایتی اجتماعی و تجمع مردم شده است.

امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی در خصوص اینکه «آیا این تجمعات به دلیل مسائل اقتصادی است؟» افزود: به نظر می رسد که عدم پاسخگویی مدیران در حل مشکلات مردم در قضیه حل موسسات مالی و امثال اینها باعث شده که مردم احساس بی پناهی کنند، بنابراین نارضایتی اجتماعی ایجاد می شود و ضد انقلاب هم از این موضوع سو استفاده می کند.

 

 

عضو هیئت رئیسه مجلس:

افرادی که در راس مسئولیت‌ها قرار دارند، مراقب اظهارات خود نیستند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: عده ای تلاش می کنند جو نارضایتی و ناامیدی را به مردم تزریق کرده و این موضوع را تحمیل کنند که مشکلات پر حجم بوده، انباشته شده و لاینحل است.

اکبر رنجبرزاده افزود: زمینه‌های ایجاد نارضایتی در برخی زمینه‌ها در کشور ایجاد شده است تا مردم به دنبال جرقه‌هایی دانسته و یا ندانسته حرکت کنند که این نارضایتی‌ها در نهایت منجر به مشکلاتی برای جامعه می شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در شرایط فعلی جو نارضایتی عمومی در سطح کشور شکل گرفته که بخشی از آن کاذب است، افزود: در حال حاضر نارضایتی و نگرانی تا این حد در کشور وجود ندارد اما عده ای تلاش می کنند جو نارضایتی و ناامیدی را به مردم تزریق کرده و این موضوع را تحمیل کنند که مشکلات پر حجم بوده انباشته شده و لاینحل است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که در مسئولیت‌ها قرار دارند و کلام، گفتار و رفتار آنها می تواند در رفتار اجتماعی مردم تاثیر گذار باشد باید خیلی مراقب باشند، ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که رفتارها، نگاه‌ها و مجموعه مسائل مسئولان توسط مردم کاملا رصد می شود و کشور ما در شرایطی نیست که بذر ناامیدی و یاس روی مشکلات پاشیده شود، لذا بخشی از این مشکلات به این بر می گردد که افرادی که در راس مسئولیت‌ها قرار دارند مراقب اظهارات خود نیستند و نگرانی‌ها را در جامعه تشدید می کنند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آنچه که در واقعیت وجود دارد، در حالت تصاعدی تر شکل و قوام یافته و به مردم منتقل می شود، یادآور شد: یکی از ایرادات اینجا است که در این شرایط عده ای همواره برای آسیب رساندن به اتحاد مردم و انسجام داخلی کمین کرده اند و میدان دار این حرکت‌ها می شوند که بتوانند به نوعی التهاباتی را جرقه بزنند و انتشار دهند.

 

 

نماینده مشهد در مجلس:

فروپاشی اقتصادی، فتنه جدید است

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: توطئه جدید فتنه گران برای سقوط نظام، فروپاشی اقتصاد کشور است.

جواد کریمی قدوسی افزود: امروز با کشوری که روی گنج خوابیده و دارای عظمت بوده و فقیر نیست، طوری برخورد می‌کنند که خروجی آن سقوط اقتصادی است، چراکه در پس آن فروپاشی نظام را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: به‌یک‌باره اعلام می‌کنند که 30 میلیون یارانه بگیر را می‌خواهیم حذف کنیم یا اینکه بنزین گران می‌شود اما پیش از انتخابات حاضر نبودند یارانه 6 میلیون پورشه سوار میلیاردر را حذف کنند، مبادا با کاهش آرا مواجه شوند! درحالی‌که نمایندگان مجلس به آن‌ها تذکر داده بودند.

 

 

شورای شهر:

از موج‌سواری بپرهیزید

شورای اسلامی شهر مشهد در بیانیه اعلام کرد: رقبا و مخالفان دولت، که بخش زیادی از شرایط و مشکلات اقتصادی موجود کشور به سوء مدیریت گذشته آنان برمی گردد، در مقطع کنونی از موج سواری و تسویه حساب بپرهیزند.

در ادامه این بیانیه آمده است: فضای رسانه ای آزاد و برگزاری تجمعات قانونی برای ابراز نارضایی از حقوق اساسی جامعه است، اما تخریب و خسارت به امکانات شهری، ضرر و زیان به مردم است و از جیب مردم باید جبران شود.

در بخش دیگری از این بیانیه اعلام شده است: نمایندگان منتخب شما مردم عزیز، با قوت و قدرت، پیگیر حل مسائل و مشکلات مردم در حوزه اختیارات خود خواهند بود.

در ادامه آمده است: به رقبا و مخالفان دولت که بخش زیادی از شرایط و مشکلات اقتصادی موجود کشور به سوء مدیریت گذشته آنان بر می گردد، توصیه می کنیم که مقطع کنونی، زمان موج سواری و تسویه حساب و سوء استفاده از احساسات و عواطف پاک مردم نیست، امروز منافع و مصالح ملی و امنیت کشور بر همه چیز ترجیح دارد.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ضمن گرامیداشت یاد شهدای سرافراز انقلاب، دفاع مقدس و به‌ویژه شهدای 10 دی 1357مشهد مقدس، از همگان دعوت می کنیم روز 9 دی را به صحنه وحدت و انسجام اجتماعی و با هم بودن برای غلبه بر مسائل و مشکلات ایران اسلامی تبدیل نماییم.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *