آمار بیکاری زیبنده استان نیست

جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی روز شنبه با حضور استاندار خراسان رضوی، نماینده مردم تربت‌جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

استاندار خراسان رضوی در این جلسه گفت: هدف گذاری امسال در استان تحقق 160 هزار اشتغال جدید بوده است که امید معادل این رقم و یا بیشتر با توجه به واحدهای صنعتی، کشاورزی و بهداشتی که در پاییز بهره‌برداری شده و نیز پروژه هایی که همزمان با دهه فجر افتتاح می‌شود محقق گردد.

علی‌رضا رشیدیان افزود: در سال گذشته هم 96 هزار و700 فرصت شغلی جدید ایجاد شد، آمار جویندگان کار در استان را بر اساس برآوردها 320 هزار نفر است.

رشیدیان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی، گردشگری و خدماتی استان، هدف گذاری خوش‌بینانه‌ای برای ایجاد 160 هزار شغل تعیین شد که به صورت بین بخشی و بین دستگاهی توزیع و تفکیک و حتی تقسیم‌بندی شهرستانی هم شد تا به تناسب ظرفیت هر منطقه اقدام شود.

 

240 میلیارد ریال یارانه برای تسهیلات ارزان قیمت در استان

وی اظهار کرد: در این راستا 240 میلیارد یارانه سود تسهیلات توسعه شاخص‌های اقتصادی به منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت در اختیار استان قرار گرفته و تفاهم نامه مربوطه نیز بین دستگاه‌ها و بانک‌ها به امضا رسید .

استاندار خراسان رضوی گفت: براساس برش استانی برنامه ششم توسعه، 123 هزار اشتغال جدید برای استان تعیین شده اما امید است امسال به 160 هزار اشتغال جدید برسیم زیرا همچنان بر اساس آمارهای ارائه شده در صورت تحقق این رقم 240 هزار جوان، جویای کار هستند که باید برای اشتغال آن ها تلاش گسترده‌تری صورت گیرد.

رشیدیان با تاکید بر این که باید همه بخش‌ها و دستگاه‌ها به موضوع اشتغال ورود پیدا کنند و تحقق این مهم صرفا مسئولیت دستگاه‌های اجرایی نیست، افزود: تداوم همراهی بخش خصوصی هم برای رسیدن به این تعهد ضروری و تعیین کننده است.

 

48 درصد جویندگان کار، تحصیلات دانشگاهی دارند

وی با اشاره به این که آمار اشتغال ایجاد شده به طور نسبی مطلوب است، گفت: دلیل این که همچنان در خانواده‌ها دغدغه اشتغال مشهود می‌باشد، این است که 48 درصد جویندگان کار استان، دانش آموختگان دانشگاهی هستند و بیکاری آنان در جامعه بیشتر احساس می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در این راستا اقداماتی آغاز شده، تصریح کرد: از جمله ورود دانشگاه‌ها به این موضوع و بررسی علل بیکاری دانش آموختگان خود و ارائه راهکارها و انجام اصلاحات در آموزش‌های می‌باشد تا ضمن تحقق تحول در حوزه دانشگاهی و آموزش‌های مربوطه، امکانات آنها را به سمت و سوی اشتغال دانش آموختگان سوق دهیم.

 

«کارورزی» رضایت‌ها را جلب نکرده است

رشیدیان گفت: در طرح کارورزی دانش آموختگان در استان هم در حال حاضر آمارها نشان دهنده شرایط مطلوبی نیست و باید در این حوزه همت بیشتری برای اشتغال پایدار دانش آموختگان دانشگاهی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این توان و ظرفیت، فرصت خوبی را برای ارتقا کیفیت و افزایش بهره‌وری صنایع فراهم می‌کند، اظهار داشت: سهمیه پیش‌بینی شده برای استان در این حوزه پنج هزار و 300 مورد بود.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: از 15 هزار نفردانش آموخته ثبت نام شده فقط با 138 نفر قرارداد منعقد شد که با این وضعیت نیاز است تلاش بیشتر و گسترده‌تری برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این حوزه صورت بگیرد.

 

تا ایجاد شغل برای 240هزار بیکار فاصله داریم

رشیدیان با بیان اینکه هنوز تا هدف ایجاد اشتغال برای 240 هزار جوینده کار، فاصله معناداری وجود دارد، گفت: این رقم زیبنده استان نیست و امید است با هدف‌گذاری صورت گرفته به ویژه در حوزه اشتغال دانش آموختگان به شرایط مطلوب و مورد نظر برسیم.

وی با تاکید بر این که بزرگترین رسالت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، توزیع متوازن و توام با عدالت، اشتغال و یرنامه ریزی و تلاش برای شکل گیری حیات طیبه است، افزود: باید محور اشتغال برای توسعه متوازن به سمت مناطق محروم و روستایی باشد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه طی 5 ساله اخیر علی رغم این که در کشور نرخ جمعیت روستایی روند کاهشی داشته در استان هر چند اندک اما رشد داشته است که یکی از علل آن توجه به روستاها علی رغم مشکلات بی‌آبی و خشکسالی و غیره است.

رشیدیان با اشاره به ضرورت توسعه اشتغال روستایی، گفت: پایین‌ترین رقم سود تسهیلات حوزه اشتغال برای مناطق روستایی و مرزی است که هفت و چهار درصد می‌باشد .

وی عملکرد دستگاه ها در حوزه جذب تسهیلات حوزه روستایی را قابل قدردانی دانست و گفت: با جذب 360 میلیارد ریال برای مناطق روستایی، خراسان رضوی جایگاه نخست را کسب کرد و در راستای سیاست‌های تشویقی سهم تسهیلات استان به 500 میلیارد ریال افزایش یافت .

استاندار خراسان رضوی در ادامه تاکید کرد: دستگاه‌ها نسبت به پیگیری طرح‌ها و جذب تسهیلات حوزه اشتغال در بخش‌های مختلف از تبصره 16، توسعه شاخص‌ها و غیره اقدام کرده و تمام توان خود را به کار بندند.

رشیدیان با اشاره به عملکرد و همکاری مطلوب بانک‌ها در این حوزه طی پارسال، افزود: در ماه‌های باقیمانده تا انتهای سال هم در این راستا بسیج همه جانبه داشته باشند تا بر اساس ظرفیت‌های تعیین شده، استان از تسهیلات مربوطه به ویژه حوزه کشاورزی و روستایی و عشایری استفاده مطلوب شود.

وی همچنین با تاکید بر نقش فنی و حرفه‌ای در رابطه با طرح‌های اشتغالزا هم گفت: توجه بیشتربه حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در طرح‌های اشتغالزا، بهره‌وری بیشتر و اثرپذیری بالاتری را محقق می‌کند.

 

نماینده تربت‌جام در مجلس:

آمار با مشاهدات متفاوت است

نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: طبق آمار، شوروی سابق وضعیت کاملا باثباتی داشت نباید سقوط می‌کرد، کشور ما نیز طبق آمار وضع بسیار خوبی دارد اما به عنوان نماینده مردم آنچه ما در جامعه مشاهده می‌کنیم با آمار متفاوت است. مردم ما این آمار اشتغالزایی را در زندگی خود احساس نمی‌کنند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی افزود: شهروندان از آماری که داده می‌شود اطلاعی ندارند و حتی از میزان اعتبارات و تسهیلات تخصیص یافته برای این اشتغالزایی‌ها بی‌اطلاعند و نمی‌دانند در چه حوزه‌ای این مبالغ هزینه شده است.

 

مردم باید بدانند درآمد نفت کجا هزینه‌ می‌شود

وی گفت: لازم است در این خصوص به مردم اطلاع رسانی شود تا بدانند درآمد فروش نفت کشور در چه زمینه‌ای هزینه شده است. لازم است از فعالیت مسئولان و نظام برای رفع مشکلات کشور مطلع شوند. این اطلاع‌رسانی‌ها می‌تواند پاسخ مناسبی برای تبلیغات مسمومی باشد که علیه جمهوری اسلامی منتشر می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس خاطر نشان کرد: اگر 160 هزار شغل پایدار و درآمدزا در استان ایجاد شود حقیقتا استان متحول می‌شود ، لذا می‌طلبد کار دقیق‌تر، میدانی‌تر و علمی‌تر در این خصوص انجام شود.

 

بروکراسی اشتغال را بلعیده است

وی گفت: دغدغه همه مسئولان تراز اول کشور و مطالبه اصلی مردم اشتغال است اما متاسفانه بروکراسی در کشور این حوزه را بلعیده است و دلیل این موضوع نیز وضعیت نامناسب اقتصادی با وجود ارائه آمار خوب در کشور است .

رحیمی در خصوص اختصاص طرح‌های اشتغالزا برای دهستان‌های محروم حوزه انتخابیه خود گفت: متاسفانه در انتخاب این دهستان‌ها با فرمانداران مشورت نشده و نمایندگان دولت در حوزه انتخابی و اینجانب از این انتخاب‌ها بی‌اطلاع هستیم.

وی اضافه کرد: از طرفی دهستان‌هایی که در برنامه سراسری اشتغالزایی کشوری اعلام شده‌اند اصولا کم برخوردار نبوده و نرخ بالایی در بیکاری ندارند و پیش از این نیز پذیرای طرح‌های توسعه و اشتغالزایی دستگاه‌های مختلف استان بوده‌اند. این انتخاب‌ها پاسخگویی نمایندگان مجلس و فرمانداران به مردم محلی را با مشکل روبه رو کرده است .

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *