حال دانشگاه خوب نیست

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حال دانشگاه خوب نیست، از نظر من دانشگاه اتاق فکر و مغز کشور است، اگر حال دانشگاه خوب نیست حال ایران و شهرهایش نیز خوب نیست. دانشجو برای نقش آفرینی در جامعه باید ابتدا تصویر روشنی از وضعیت کشور و شهرها داشته باشد. اگر چنین تصویر روشنی نداشته باشیم مطالبه گری ممکن نیست پس نمی توان نقش آفرینی کرد.

شهناز رمارم روز یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه خیام افزود: برای آگاهی از شرایط نظام شهری ایران پیشنهاد می کنم مقاله دکتر گیتی به نام« نظام شهرهای ایران» و کتاب دکتر احمد نظریان به نام «سلسله مراتب نظام شهری ایران» را حتما مطالعه کنید. به این خاطر این کتاب و مقاله را پیشنهاد می کنم که با دانش کافی بتوانید درست مطالبه گری کنید.

وی در خصوص برخی فضاسازی های اخیر گفت: با تمام احترامی که برای اهالی دانشگاه ها قائلم اما گاها دانشگاهیان مطالبه گری را با فضاسازی و موج سواری بر فضاها جابجا می کنند. این کار نه به نفع خود این افراد، نه به نفع جامعه و نه به نفع ایران است و زمانی که به سن و تجربه بالاتر می برند متوجه می شوند که چه کارهای اشتباهی می کردند.

رمارم تصریح کرد: نقش آفرینی دانشجو باید مبتنی بر جایگاهش باشد که منبعث از اتاق فکر و جایگاه علمی است تا کسی که از او مطالبه می شود بداند پشت این مطالبه گری یک اتاق فکر و اندیشه علمی است. اینجا است که ناچار به پاسخگویی می شود.

وی افزود: پایتخت کشور ما 12 میلیون نفر جمعیت دارد و به لحاظ علمی شهر دوم از نظر جمعیت حداکثر باید نصف آن جمعیت داشته باشد. اما دومین شهر کشور به لحاظ جمعیت مشهد است که طبق آخرین آمار یک چهارم تهران یعنی سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد. جالب است بدانید 80 درصد جمعیت کور در 10 شهر گنجانده شده است. یعنی هرم جمعیت ایران ماکروسفالی است. سری بزرگ و تنی رنجور دارد.

رمارم ابراز داشت: هزار و دویست شهر در کشور داریم که حداقل هزار شهر از این فاصله جمعیتی و نظام شهری در کشور رنج می برند. شهر تهران 75 درصد منابع اقتصادی کشور را می بلعد چون نظام بودجه ریزی کشور بر اساس جمعیت است. شهری که جمعیت بیشتری دارد بیشترین منابع را جذب می کند در نتیجه بنگاه های اقتصادی خصوصی و مراکز علمی اصلی نیز جذب این شهرها می شوند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که تهران نسبت به ایران، نسبت به شهر مشهد نسبت به خراسان رضوی شرایط بهتری دارد. مشهد یک چهارم تهران یعنی سه میلیون و 300هزار نفر جمعیت دارد ولی شهرهای بعدی استان از نظر جمعتی سبزوار و نیشابور با جمعیتی کمتر از 600هزار نفر هستند. یعنی شهرهای بعدی یک پنجم مشهد هستند.

رمارم با بیان این که گاها مطالبه گری ها مسائل دور زدن قانون است،افزود: از نماینده شورای شهر درخواست می شود قانون را دور بزند. اشکالی ندارد اگر یک آدم نا آگاه این حرف ها را بزند اما از دانشجو، اساتید و نخبگان نه تنها پذیرفتنی نیست بلکه دردناک است. پس بدانیم چه چیزی را و چگونه مطالبه گری کنیم.

وی با بیان این موضوع که نقد باید سازنده باشد ولی سیاه نمایی های مطرح شده در جامعه به قصد تخریب است، تصریح کرد: رویکرد شورای پنجم این است که دیوار فاصله بین مردم و مدیران برداشته شود. این دیوار در سه ماهه شورای پنجم ساخته نشده بلکه مربوط به دورانی است که عکس های تمام صفحه روی روزنامه قدس که از بیت المال و امام رضا(ع) است، چاپ می شد و صدای کسی به اعتراض بلند نمی شد که این حق مردم است. این بی اعتمادی زمانی ایجاد شد که مردم از ترس زلزله به خیابان ها ریختند اما شهردار شهر را برای جلسه سیاسی ترک کرد.

وی در پایان گفت: این روزها مشهد نمی تواند نفس بکشد، ارتباط مشهد با محیط زیست قطع شده است، و چالش آینده مشهد بدتر از آلودگی هوا یعنی کمبود آب است که زنگ خطر آن به صدا در آمده است. دانشجو باید هم نقد کند و هم راه حل ارائه دهد. دانشگاه اتقا فکر است پس باید با یادداشت و مقالات علمی راهکارهای مناسب ارائه دهد و در تعامل با مسئولین به حل مشکلات شهر کمک کند.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *