به کمک همه نیازمندیم

طرح­های ناموفق، ایده­های ناکارآمد، پروژه­های نیمه تمام، پای ثابت گزارش­های اقتصادی شده­اند. حرف زیبا و امید بخش آغاز یک طرح است و پایانش فراموشی و سکوت مطلق است. در شرایطی که تولید با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کند، دولت باید راهی برای نفس کشیدن آن ایجاد کند. «کالای قاچاق» امان تولیدکننده‌های ما را بریده است. این بار که از سوپرمارکت یا فروشگاه‌های سطح شهر خرید کردید، به این فکر کنید که رونق تولید در استان و کشور خود را بیشتر می‌پسندید یا ترکیه و چین؟ درآمد اقتصادی، ثبات و سربلندی را در درجه اول برای چه کسانی انتظار دارید؟

«صبح­امروز» سراغ چند تن از مسئولین رفته و برای پیگیری شرایط کنونی طرح مبارزه با کالای قاچاق نظر آن‌ها رو جویا شده است.

 

بسیج مردمی برای مبارزه با قاچاق

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: : این که کالای قاچاق نباید در کشور ما سودآوری داشته باشد موضوعی است که باید جدی گرفته شود چراکه هر کالای قاچاق که در کشور ما فروخته شود یک فرصت شغلی از یک جوان ما گرفته شده است. باید همه از قاچاق نگران باشند و مطمئن باشند هیچ منفعتی از قاچاق به این افراد نمی­رساند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان­فر در گفت­وگو با «صبح­امروز» افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولین مرتبط با این حوزه باید ورود جدی به بحث نظارت در این بحث داشته باشد. البته چون مسئله جدی است انتظار من این است که شخص استاندار وارد این موضوع شود تا بسیج عمومی در استان شکل بگیرد تا در هیچ فروشگاهی حتی در حد یک حبه قند کالای خارجی نداشته باشیم.

پژمانفر تصریح کرد: عرضه کالاهای خارجی به صورت گسترده خلاف قانون نیست اما این­که کالاهای قاچاق را بین کالاهای دیگر عرضه شود به شدت با مبانی اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد و باید تلاش شود شهری عاری از کالای قاچاق داشته باشیم.

 

نظارت باید در مبادی ورودی باشد

در ادامه به سراغ رئیس اتاق اصناف مشهد رفتیم و نظر وی را در خصوص تاثیر اجرای این طرح جویا شدیم.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: مشکلی که در این بحث وجود دارد بحث شناسایی کالای قاچاق از قانونی است. در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماده 13 وجود دارد که بر اساس آن برای شناسایی این کالاهای قاچاق وزارت صنعت­، معدن و تجارت باید یک پروسه را مثل طرح شبنم که قبلا اجرایی شد، تعیین کند. در حال حاضر نیز برای غذا و دارو روی کالاها برچسب نسب شده که مشتری می­تواند از طریق سایت قانونی بودن آن را استعلام بگیرد. چنین شرایطی قرار بوده برای تمام کالاها ایجاد شود که وزارت صنعت،معدن و تجارت باید پاسخگوی اجرای این موضوع باشد.

محمود بنانژاد افزود: متاسفانه فشارها و نظارت­ها در مبادی ورودی نبوده و اکثرا در بخش عرضه و حمل­ونقل است. دلیل این مشخص نیست که چرا فشار را در ورودی­ها بیشتر نمی­کنند تا با مشکل ریشه­ای برخورد شود. برای ورودی­ها چند دستگاه اشعه ایکس مستقر شده اما هنوز در حد کفایت نیست و نتوانسته تاثیر زیادی بگذارد.

بنانژاد تصریح کرد: این عدم وجود امکانات در یک سمت و وجود کولبرها در مرزهای مختلف که اجناس را با قیمت ارزان به همه­ نقاط کشور ارسال می­کنند باعث وجود کالاهای قاچاق در شهرهای استان ما شده است.

اما بدون شک نهادی که به خوبی می­تواند پاسخ­گوی شرایط کنونی این طرح باشد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

 

کشف 1395 میلیارد ریال کالای قاچاق در هشت ماهه اول امسال

دبیر این کمیسیون در خصوص طرح مبارزه با قاچاق کالا درباره میزان موفقیت این طرح گفت: ارزش ریالی کل کشفیات هشت ماهه سال جاری 1395 میلیارد ریال بودهو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7 درصد رشد را شاهد بودیم.

ابراهیم افشاری در خصوص میزان قاچاق انجام شده در هشت ماهه اول سال جاری افزود: سهم دستگاه‌های کاشف بدین شرح است: پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان 88.5 درصد، مرزبانی 1.3 درصد، سازمان صنعت، معدن و تجارت 3 درصد و گمرکات استان 7.2 درصد بوده است.

وی ادامه داد: اعم کشفیات قاچاق هشت ماهه اول سال جاری پارچه و البسه با 141 میلیارد ریال، لوازم آرایشی و بهداشتی 84 میلیارد ریال، موادغذایی 19 میلیارد ریال، طلا، نقره و مصنوعات فلزات گران‌بها 65 میلیارد ریال، لوازم خانگی 17 میلیارد ریال، دارو 5 میلیارد ریال، اسباب‎بازی 17 میلیارد ریال و سیگار 4 میلیارد ریال بوده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین تعداد متهمین دستگیر شده در این هشت ماهه 2682 نفر بوده و 31 باند نیز شناسایی و متلاشی شده است.

افشاری با بیان اینکه ارزش ریالی کالاهای ممنوع که شامل مشروبات الکی، تجهیزات دریافت از ماهواره، آثار

 

کشف 70 هزار و 702 بطری مشروبات الکلی

سمعی و بصری مبتذل و مستهجن، اموال تاریخی و فرهنگی، آلات و وسایل قمار می‌شود نیز در هشت ماهه اول سال جاری برابر با 75 میلیارد ریال بوده، عنوان کرد: نسبت به مدت مشابه شاهد افزایش 23 درصدی بودیم.

وی تصریح کرد: تعداد کشفیات مشروبات الکی در این هشت ماه نیز 74 هزار و 702 بطری و قوطی به ارزش 57 میلیارد ریال بوده که زیر مجموعه اقلام ممنوعه قرار می‌گیرد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین تجهیزات دریافت از ماهواره 16 میلیارد ریال، آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن نیز 207 میلیون ریال، اموال فرهنگی و تاریخی 2 میلیارد ریال و آلات و وسایل قمار نیز 1 میلیون و  750 هزار ریال بوده است.

 

بیشترین قاچاق در حوزه پوشاک است

افشاری با اشاره به اینکه بیشترین قاچاق انجام شده در حوزه پوشاک صورت می‌گیرد، تاکید کرد: دلیل اصلی آن این بوده که منافع خوبی را به همراه دارد، کشور ما از نظر تولید پوشاک دارای مزیت بوده و ماشین‌آلات و کارخانجات بروزی نیز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: همچنین دیگر رقبای ما مانند ترکیه و چین یک دامپینگی را علیه ما ایجاد کردند و متاسفانه توانستند بخش بزرگی از بازار ما را در دست بگیرند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: متاسفانه عده‌ای سودجو نیز این افراد را همراهی کردند و علاوه بر آن بیشترین سهم قاچاق کالا در سال 95 بیش از 2.5 میلیارد دلار بوده که در حوزه پوشاک رخ داده و حساسیت ما در این بخش نیز بیشتر شده است.

افشاری اظهار کرد: در همین راستا در تلاش هستیم برندهای خود را ساماندهی کنیم و با فروشگاه‌های بزرگی که کالای قاچاق را عرضه می‎کنند برخورد کنیم.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *